Δραματική επιδείνωση της τουρκικής προκλητικότητας
Προκαλεί εντύπωση η επί σειρά ετών και στο όνομα της διατήρησης χαμηλών τόνων στις ελληνοτουρκικές σχέσεις μονομερής στάση των ελληνικών κυβερνήσεων, και ειδικότερα του υπουργείου Εξωτερικών, παρά τις τουρκικές προκλήσεις. Είναι μια απαράδεκτη τακτική που θεμελιώθηκε επί των κυβερνήσεων Σημίτη και συνεχίστηκε και από τις κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας.
Σημειώνεται ότι είναι αλλεπάλληλα τα ΑΠΟΡΡΗΤΑ υπομνήματα της αρμόδιας Διεύθυνσης του υπουργείου Εξωτερικών προς τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου στα οποία εκφράζεται το αίτημα όπως «η απαράδεκτη πρακτική των μαζικών παραβιάσεων του Εθνικού Εναερίου Χώρου μας των 10 ναυτικών μιλίων από τουρκικά μαχητικά, δραματικά αυξημένων
θα πρέπει να σταματήσει άνευ ετέρου». Επισημαίνεται επίσης ότι «
η δραματική αύξηση ομοίως των παραβάσεων των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας εντός του FIR Αθηνών από τουρκικά μαχητικά απεδείχθη ιδιαίτερα επικίνδυνη για τις πολιτικές πτήσεις, εφόσον έθεσε σε σοβαρό κίνδυνο πολιτικά αεροσκάφη σε πολυάριθμα αεροπορικά συμβάντα
Δραματική μείωση των παραβάσεων των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας θα μπορούσε να σημειωθεί εάν υπεβάλλοντο από πλευράς Τουρκίας σχέδια πτήσεων για πτήσεις των στρατιωτικών αεροσκαφών της εντός του FIR Αθηνών». (Σ.σ.: Ούτε τα μαχητικά αεροσκάφη των ΗΠΑ δέχονται να υποβάλλουν στις ελληνικές Αρχές παρόμοια σχέδια πτήσης.)
Όπως παρατηρούσε σχετικό απόρρητο έγγραφο, αναφερόμενο στο ιστορικό των παραβιάσεων και παραβάσεων, «
είναι σημαντική η επιδείνωση όσον αφορά το ποιοτικό στοιχείο των παραβιάσεων, ειδικότερα η αύξηση του αριθμού των υπερπτήσεων άνωθεν ελληνικών νησιωτικών εδαφών
»
Σημειώνεται ότι η αρμόδια Διεύθυνση Τουρκίας του ΥΠΕΞ προβαίνει σε μηνιαίες τακτικές και έκτακτες διαμαρτυρίες, αλλά όπως αναφέρεται σχετικά «
η τουρκική πλευρά απαντά με τυποποιημένες ρηματικές διακοινώσεις, χωρίς να υπεισέρχεται στην ουσία όσον αφορά τα λεπτομερή στοιχεία που της παραθέτουμε, μη αποδεχόμενη παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου πέραν των 6 ναυτικών μιλίων (απορρίπτει, δηλαδή, ότι το εύρος του εναερίου χώρου μας είναι 10 ναυτικά μίλια) και ισχυριζόμενη ότι τα τουρκικά αεροσκάφη δεν παραβίασαν εναέριο χώρο άνωθεν νήσων που έχουν παραχωρηθεί στην Ελλάδα με Διεθνείς Συμβάσεις».
Σημειώνεται ότι, όπως τονίζεται στα σχετικά υπομνήματα της Διεύθυνσης Τουρκίας του ΥΠΕΞ, από το 2002 η Τουρκία έχει εγκαινιάσει την τακτική υποβολής διαμαρτυριών για δήθεν παραβιάσεις του τουρκικού Εναερίου Χώρου από τα σκάφη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας «που ακολουθούν τον αεροδιάδρομο R-19, στο σημείο εκείνο όπου τμήμα του εύρους του R-19 διέρχεται από τον τουρκικό Εναέριο Χώρο, έναντι της Αλικαρνασσού
».
Δεν χωρεί αμφιβολία ότι για την τουρκική θρασύτητα των τελευταίων ετών που βαίνει κλιμακούμενη, όπως διαπιστώνεται και από τις συνεχείς υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών άνωθεν ελληνικών βραχονησίδων, υπεύθυνη είναι η χαλαρή στάση της ελληνικής πλευράς, η οποία εξαντλείται σε απλές διαμαρτυρίες, προκειμένου, απλώς, να μην κατηγορηθεί ότι δεν αντιδρά στην τουρκική προκλητικότητα, που με τη συνεχή επανάληψή της δημιουργεί προηγούμενα.