Κρατική διαφήμιση 2004 – 08: Ποιος πήρε, πόσα!

Με ποια κριτήρια μοιράζεται η κρατική διαφήμιση; Πώς οι αναγνωσιμότητες μιας ιδιωτικής εταιρείας αποτελούν το απόλυτο κριτήριο διανομής της διαφήμισης στις δωρεάν εφημερίδες, που έχουν ελάχιστο προσωπικό, έναντι των επί πληρωμή που απασχολούν μεγάλο αριθμό εργαζομένων; Πώς και γιατί η ονομαστική κρατική δαπάνη εκτινάχθηκε από τα 36 εκατ. ευρώ το 2004 στα 83 εκατ. ευρώ το 2009; Ποιος δίνει τις εντολές για τις καταχωρίσεις στις εφημερίδες της εκάστοτε κυβέρνησης. Το «Π» συνεχίζει τον κύκλο δημοσιευμάτων του για την κρατική διαφήμιση ο οποίος άνοιξε χρόνια πριν ξεσπάσει η κρίση. Σήμερα παρουσιάζουμε αναλυτικά στοιχεία για το… top 10 των εφημερίδων με τη μεγαλύτερη ονομαστική κρατική διαφήμιση από το 2004 ως και σήμερα, αλλά και αναλυτικά στοιχεία τόσο για τους τομείς του Δημοσίου που διαφημίζονται όσο και για την πορεία των δωρεάν εφημερίδων.

2004: «Νέα», «Ελευθεροτυπία» και «Κυριακάτικη»

Επί κυβερνήσεων Σημίτη οι διαμαρτυρίες των στελεχών της ΝΔ για το πώς διανέμεται η κρατική διαφήμιση ήταν μεγάλες. Το 2004, μια εκλογική χρονιά, η συνολική ονομαστική κρατική διαφημιστική δαπάνη είχε ανέλθει σε 36.697.207 ευρώ και ακόμη οι δωρεάν εφημερίδες δεν κατελάμβαναν την πρώτη θέση στη σχετική λίστα. Τα «Νέα» ήταν πρώτα σε απορρόφηση με 2,6 εκατ. ευρώ έναντι 2,4 εκατ. ευρώ της «Ελευθεροτυπίας» και 2,3 εκατ. ευρώ της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας». Η «City Press» ήταν η πρώτη δωρεάν εφημερίδα με 1,85 εκατ. ευρώ, έναντι 1,7 εκατ. ευρώ του «Ελεύθερου Τύπου». Η «Metrorama» (σημερινή «Μetro») είναι στην 11η θέση με 1,2 εκατ. ευρώ και το «ΠΑΡΟΝ» στην 21η θέση με έσοδα 512.704 ευρώ.

2005: Άνοδος «Metrorama» και «City Press»

Το 2005 είναι η χρονιά της εγκυκλίου Ρουσόπουλου, η οποία προέβλεπε ίσο αριθμό καταχωρίσεων των κρατικών διαφημίσεων, με διαφορετικό όμως τιμολόγιο. Η συνολική ονομαστική κρατική δαπάνη μειώνεται στα 31.148.735 ευρώ. Η «Metro» είναι πρώτη με ονομαστικά έσοδα από την κρατική διαφήμιση στα 2,4 εκατ. ευρώ, και η «City Press» ακολουθεί με και 1,9 εκατ. ευρώ ενώ τα «Νέα», με μεγαλύτερο αριθμό καταχωρίσεων (410), είναι στην τρίτη θέση με 1,6 εκατ. ευρώ. Το «Πρώτο Θέμα» είναι στη 12η θέση με 808.036 ευρώ και το «ΠΑΡΟΝ» στην 27η θέση με έσοδα 436.214 ευρώ.

2006: Κυριαρχία των δωρεάν

Το 2006 η «Μetrorama» παραμένει πρώτη, με έσοδα από την ονομαστική κρατική διαφήμιση ύψους 3,9 εκατ. ευρώ, και η «City Press» είναι δεύτερη με 256 καταχωρήσεις και έσοδα 2,9 εκατ. ευρώ. Τα «Νέα», η πρώτη σε κυκλοφορία ημερήσια εφημερίδα, είναι τρίτη με 2,85 εκατ. ευρώ και το «Πρώτο Θέμα» ακολουθεί με 2,83 εκατ. ευρώ. Το «ΠΑΡΟΝ» είναι στην 25η θέση με 135 καταχωρίσεις και έσοδα 655.424,62 ευρώ. Η συνολική δαπάνη του κράτους ανήλθε σε 48.374.299,43 ευρώ.

2007: Κυριαρχία της «Μetro»

Η πρώτη εκτίναξη της κρατικής διαφήμισης γίνεται το εκλογικό 2007 με συνολική ονομαστική κρατική διαφημιστική δαπάνη ύψους 65.103.562 ευρώ. Η «Μetro» είναι στην πρώτη θέση με 6,2 εκατ. ευρώ και η «City Press» δεύτερη με 4,1 εκατ. ευρώ, έναντι 3,5 εκατ. ευρώ του «Πρώτου Θέματος». Η «Χώρα της Κυριακής» είναι στην 9η θέση με έσοδα 2,6 εκατ. ευρώ και το «Άρθρο» με 1,9 εκατ. ευρώ πάνω από τον «Τύπο της Κυριακής» ο οποίος έχει έσοδα 1,5 εκατ. ευρώ. Το «ΠΑΡΟΝ» είναι στην 25η θέση με 859.629,50 ευρώ.

Η ανατροπή της «City Press»

Η λίστα που έκανε πάταγο είναι αυτή του 2008 καθώς συνέπεσε η δημοσίευσή της στο «ΠΑΡΟΝ» (μετά ακολούθησαν και άλλες εφημερίδες και μπλογκ) με το λουκέτο στον «Ελεύθερο Τύπο». Η περίοδος χαρακτηρίζεται από τον ανασχηματισμό και την αποχώρηση του Θ. Ρουσόπουλου από το πολιτικό σκηνικό. Η συνολική ονομαστική κρατική δαπάνη σημείωσε ρεκόρ, με 83.515.377 ευρώ, και η «City Press» όχι απλώς βρέθηκε στην κορυφή με έσοδα από την ονομαστική κρατική διαφημιστική δαπάνη ύψους 5,9 εκατ. ευρώ, αλλά και η ανταγωνίστριά της, «Μetro», βρέθηκε στην 46η θέση, με έσοδα 446.000 ευρώ. Το «Βήμα» ήταν δεύτερο με 4,77

εκατ. ευρώ και τρίτο το «Πρώτο Θέμα» με 4,74 εκατ. ευρώ. Η «Μetropolis» έκανε την εμφάνισή της στη δεκάδα, ενώ στην 11η θέση ήταν η «Χώρα της Κυριακής», με ονομαστικά έσοδα ύψους 2,6 εκατ. ευρώ. Το «ΠΑΡΟΝ» βρέθηκε στην 30ή θέση με ονομαστικά έσοδα 958.857 ευρώ.

Πρωταθλήτριες οι ΔΕΚΟ

Το «Π» παρουσιάζει και τα αναλυτικά στοιχεία για τις 10 πρώτες σε κρατική διαφήμιση εφημερίδες. Τα μεγαλύτερα έσοδα για τις εφημερίδες έρχονται από τις ΔΕΚΟ και ακολουθεί το κύριο τμήμα του Δημοσίου και στη συνέχεια οι τράπεζες στην περίπτωση του «Βήματος» (6 εκδόσεις, ημερήσιο + κυριακάτικο) και του «Θέματος».

2004
Εφημερίδα Αξία
«Τα Νέα» 2.608.382
«Ελευθεροτυπία» 2.472.435
«Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» 2.335.653
«Βήμα της Κυριακής» 2.161.705
«Καθημερινή της Κυριακής» 2.105.157
«Ημερησία» 1.894.656
«City Press» 1.850.967
«Ελεύθερος Τύπος» 1.741.824
«Έθνος Κυριακής» 1.505.526
«Sport Time» 1.388.314

***

2005

Εφημερίδα Αξία
«Metrorama» 2.428.671
«City Press» 1.925.263
«Τα Νέα» 1.667.593
«Έθνος της Κυριακής» 1.469.846
«Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» 1.433.178
«Ελευθεροτυπία» 1.283.365
«Το Βήμα της Κυριακής» 1.243.677
«Ο Κόσμος του Επενδυτή» 1.089.541
«Η Καθημερινή της Κυριακής» 1.052.040
«Αδέσμευτος Τύπος» (Ρίζος) 1.022.848

***

2006
Εφημερίδα Αξία
«Metrorama» 3.931.935,34
«City Press» 2.919.734,46
«Τα Νέα» 2.850.148,48
«Πρώτο Θέμα» 2.839.416,66
«Το Βήμα της Κυριακής» 2.803.301,94
«Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» 2.427.817,85
« Έθνος της Κυριακής» 2.080.803,94
«Ελευθεροτυπία» 2.064.890,70
«Η Καθημερινή της Κυριακής» 1.938.041,26
«Ο Κόσμος του Επενδυτή» 1.776.408,60

***

2007

Εφημερίδα Αξία
«Metro» 6.219.714,05
«City Press» 4.179.524,06
«Πρώτο Θέμα» 3.530.069,13
«Το Βήμα της Κυριακής» 3.314.227,31
«Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» 3.064.110,81
«Τα Νέα» 3.062.767,63
«Ο Κόσμος του Επενδυτή» 2.668.132,69
«Έθνος της Κυριακής» 2.625.968,60
«Η Χώρα της Κυριακής» 2.607.493,08
«Η Καθημερινή της Κυριακής» 2.483.420,11

***

2008

Εφημερίδα Ποσό
«City Press» 5.960.065
«Το Βήμα Κυριακής» 4.777.035
«Πρώτο Θέμα» 4.749.514
«Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» 3.854.405
«Έθνος Κυριακής» 3.827.963
«Τα Νέα» 3.755.927
«Καθημερινή Κυριακής» 3.170.309
«Metropolis» 3.088.160
«Ο Κόσμος του Επενδυτή» 2.902.512
«Τύπος της Κυριακής» 2.628.864

Πηγή: ΕΙΗΕΑ


Σχολιάστε εδώ