Έγινε το… ξεσκαρτάρισμα στις άγονες
Την επισήμανση αυτή έκανε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Πάνος Καμμένος, ο οποίος, αναφερόμενος στο θέμα των άγονων γραμμών, υπογράμμισε στο «ΠΑΡΟΝ» τα εξής:
«Αυτήν τη στιγμή οι εταιρείες leader της Ακτοπλοΐας, όπως η Attica Group, η ΑΝΕΚ και η ΝΕΛ, έχουν μπει στις γραμμές αυτές και προσφέρουν ποιότητα υπηρεσιών που δεν είχαν… δει ποτέ τους όσοι διακινούνται στα νησιά που καλύπτουν. Η αναστολή της λειτουργίας των πλοίων του Μάκη Αγούδημου και του Φώτη Μανούση μάς πήγε υποχρεωτικά ένα βήμα μπροστά, γιατί τα πλοία των συγκεκριμένων πλοιοκτητών ήταν παρωχημένης τεχνολογίας και μεγάλης ηλικίας. Η απόσυρσή τους δημιούργησε κενά, τα οποία καλύφθηκαν με σύγχρονα και πολύ πιο αξιόλογα πλοία. Βέβαια, ανεβάσαμε κι εμείς δραματικά τις επιδοτήσεις. Δώσαμε στην κάθε γραμμή περίπου 50% περισσότερα χρήματα απ’ όσα δίναμε πριν από δύο χρόνια. Αλλά δεν γινόταν διαφορετικά. Την αναβάθμιση των υπηρεσιών δεν μπορούμε να την αποκτήσουμε χωρίς λεφτά. Έτσι, όμως, έχουμε σήμερα στις άγονες γραμμές το «Αίολος Κεντέρης», το «Blue Star», το «Δωδεκάνησος Εξπρές» κ.λπ.»
Όλες οι γραμμές έχουν καλυφθεί. Στα Κύθηρα πάει δύο φορές την εβδομάδα πλοίο από τον Πειραιά, ενώ η Λήμνος έχει υπερκαλυφθεί με συμβατικό πλοίο που εκτελεί τακτικό δρομολόγιο (το «Λισσός») και με ταχύπλοο από το Λαύριο. Έχει σύνδεση ακόμη και με τις βόρειες Σποράδες.
«Υπάρχουν όμως ακόμα κενά», παραδέχεται ο κ. Καμμένος. «Χρειάζονται άλλα έξι πλοία για να πούμε ότι είμαστε πλήρεις. Αλλά οι γραμμές που δεν είναι καλυμμένες είναι εκείνες που δεν είναι ζωτικής σημασίας, γιατί εξυπηρετούνται ενδιάμεσα από άλλα πλοία, όπως η γραμμή Θεσσαλονίκη – Σποράδες – Κρήτη και Θεσσαλονίκη – Εύδηλος. Η σωστή χρηματοδότηση όμως και η σιγουριά της 12ετούς σύμβασης οδήγησαν πολλούς πλοιοκτήτες στην απόφαση να ανακαινίσουν τον στόλο τους. Και δεν μιλάμε για τις μεγάλες εταιρείες, που κι αυτές φέρνουν νέα πλοία, αλλά για τις μικρότερες. Ο… ιστορικός «Σκοπελίτης», π.χ., θα αντικατασταθεί με νέο πλοίο. Ο εκσυγχρονισμός είναι ορατός και εφικτός πλέον. Η ακτοπλοΐα έχει γυρίσει σελίδα».
Τα λιμάνια
Μια γενική παρατήρηση πάντως που οφείλουμε να κάνουμε αναφορικά με την εξυπηρέτηση των πολλών σχετίζεται με τη νοοτροπία κάποιων ιθυνόντων. Κάποιοι, δηλαδή, αποφασίζουν και διατάζουν για θέματα που αφορούν τα νησιά χωρίς να ρωτάνε τους ειδικούς, αλλά και χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους άλλες παραμέτρους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Κάλυμνος. Το νησί θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί με το υπερσύγχρονο «Blue Star 1», αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει γιατί ο δήμαρχος αποφάσισε να κάνει αλιευτικό καταφύγιο στην μπούκα του λιμανιού, με αποτέλεσμα το πλοίο να μην μπορεί να μπει πλέον στο λιμάνι! Το ίδιο πάει να γίνει και στην Τήνο. Στενεύουν και εκεί την μπούκα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να μπουν τα πλοία στο λιμάνι, δεδομένης και της κατάστασης που επικρατεί εκεί το καλοκαίρι με τα μελτέμια. Και μετά διαμαρτύρονται οι κάτοικοι επειδή δεν έχουν καλή συγκοινωνία. Μα αν δεν μπορούν να μπουν τα πλοία στο λιμάνι, είτε επειδή δεν χωράνε είτε επειδή φοβούνται μήπως τα ρίξει το μελτέμι στα βράχια, πώς θα διασφαλιστεί η καλή συγκοινωνία;
Γι’ αυτό πιστεύουμε πως πριν γίνει οτιδήποτε σ’ ένα λιμάνι, θα πρέπει πρώτα να ζητάνε τη γνώμη των πλοιάρχων και μετά των… ειδικών και των λιμενολόγων. Γιατί τα πλοία οι πλοίαρχοι τα πάνε, κι αν εκείνοι πουν ότι δεν μπαίνουν σε κάποιο λιμάνι, δεν θα μπορέσει να τα βάλει κανένας ειδικός…