Κυριαρχία ΕΛΠΕ στα καύσιμα με εξαγορά του δικτύου της BP

Ακόμη δυσκολότερος γίνεται πλέον ο ελεύθερος ανταγωνισμός στην αγορά καυσίμων, για τη μείωση των τιμών υπέρ των καταναλωτών, μετά τη συμφωνία εξαγοράς του δικτύου της BP από τον όμιλο των ΕΛΠΕ, που θα έχει πλέον ξεκάθαρα δεσπόζουσα θέση στην αγορά, με μερίδιο πάνω από 75% στη διύλιση και πάνω από το ένα τρίτο της αγοράς στην εμπορία, με την προσθήκη των μεριδίων της κορυφαίας πολυεθνικής στα ήδη υψηλά μερίδια της ΕΚΟ.

Η συμφωνία ανακοινώθηκε την Παρασκευή και τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία θα πρέπει λογικά να επιβάλει στα ΕΛΠΕ δεσμεύσεις συμπεριφοράς για να εξασφαλισθεί η υγιής λειτουργία της αγοράς. Σε προηγούμενη απόφασή της (υπόθεση EuroOil) η Επιτροπή είχε κρίνει ότι τα ΕΛΠΕ δεν έχουν δεσπόζουσα θέση, καθώς είχαν χαμηλά μερίδια στην εμπορία, αλλά με την εξαγορά του δικτύου της BP τα πράγματα αλλάζουν, αφού ο καθετοποιημένος όμιλος έχει πλέον καθαρά δεσπόζουσα θέση και στην εμπορία, ενώ μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων είναι ο κορυφαίος «παίκτης» και στο τρίτο στάδιο της αγοράς, την αγορά λιανικής εμπορίας.

Η αποχώρηση της BP συνδέεται και με το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην πολυεθνική και τη Shell από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για καρτέλ στη χονδρική διάθεση καυσίμων, αλλά και με την αναδιάρθρωση των διεθνών δραστηριοτήτων του μητρικού ομίλου μέσα στην κρίση. Τα ΕΛΠΕ ανακοίνωσαν την Παρασκευή ότι η συμφωνία με την BP αφορά όλες τις δραστηριότητες της τελευταίας στην Ελλάδα, εκτός αυτών που αφορούν τα καύσιμα αεροπορίας, τα λιπαντικά και τον τομέα ηλιακής ενέργειας.

Η ολοκλήρωση της συμφωνίας, κατά την ανακοίνωση, αφορά δίκτυο περίπου 1.200 πρατηρίων καυσίμων, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις 170.000 κυβ. μέτρων ανά την Ελλάδα, καθώς και τον τομέα εμπορικών και βιομηχανικών πελατών. Η αξία της συναλλαγής ανέρχεται σε 359 εκατ. ευρώ, που συμπεριλαμβάνει και την ανάληψη καθαρού δανεισμού και άλλων υποχρεώσεων ύψους 40 εκατ. ευρώ. Περίπου 240 εργαζόμενοι της BP θα εξακολουθήσουν να απασχολούνται στις δραστηριότητες που έχουν μεταβιβασθεί, ενώ το υπόλοιπο προσωπικό θα εξακολουθήσει να απασχολείται στις άλλες δραστηριότητες της BP στην Ελλάδα. Η συμφωνία προβλέπει εύλογη μεταβατική περίοδο για τη διαχείριση του δικτύου και των σημάτων της BP.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πολύ κοντά στην εξαγορά του έτερου δικτύου πολυεθνικού ομίλου στην Ελλάδα βρίσκεται το δεύτερο διυλιστήριο, της Motor Oil, που έχει σημαντικές δραστηριότητες και στην εμπορία, μέσω της Avin. Στη διαδικασία εξεύρεσης αγοραστών για το δίκτυο της Shell, οι σύμβουλοι της μητρικής έχουν δεχθεί προσφορές και από εταιρεία ρωσικών συμφερόντων. Αν τελικά η Shell περάσει στη Motor Oil, οι καθετοποιημένοι όμιλοι των δύο διυλιστηρίων θα έχουν ουσιαστικά τον πλήρη έλεγχο της αγοράς καυσίμων, με μερίδια 100% στη διύλιση, αφού οι εισαγωγές καυσίμων ουσιαστικά απαγορεύονται με την επιβολή από το κράτος του υψηλού κόστους τήρησης των δημόσιων αποθεμάτων ασφαλείας, και πάνω από 60% στην εμπορία.

Στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται, η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς μπορεί να εξασφαλισθεί μόνο με αποτελεσματική παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία όμως δεν έχει δώσει στο παρελθόν σοβαρά δείγματα παρέμβασης, ιδιαίτερα στην αγορά καυσίμων…


Σχολιάστε εδώ