632 εκατ. ευρώ πήραν από το χρηματιστήριο οι εταιρείες ΜΜΕ!

Περίπου 632 εκατ. ευρώ (215 δισ. δρχ.) συγκέντρωσαν από τα χρήματα των επενδυτών οι εταιρείες των ΜΜΕ λόγω της εισαγωγής τους στο χρηματιστήριο! Το μυθικό αυτό ποσό για την ελληνική αγορά των Μέσων συγκεντρώθηκε επί της ουσίας από τον Οκτώβριο του 1998 ως και τον Ιούνιο του 2000, αν και το πρώτο βήμα το έκανε το 1994 το Mega, μπαίνοντας στην τότε Σοφοκλέους. Διευκρινίζουμε πως πρόκειται για τα συνολικά έσοδα των εταιρειών, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους της έκδοσης για την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών, δηλαδή το πραγματικό ποσό είναι ελαφρώς μικρότερο από τα 632 εκατ. ευρώ. Το ζητούμενο είναι πώς δαπανήθηκαν αυτά τα ποσά, αν δηλαδή τα σχέδια των εταιρειών ΜΜΕ έγιναν πραγματικότητα, αν αυξήθηκαν οι θέσεις εργασίας. Το κεντρικό ερώτημα είναι με τόσα χρήματα που ήλθαν στα ταμεία των Μέσων, πώς φτάσαμε στις σημερινές ζημίες.

Ο οργανισμός που συγκέντρωσε τα περισσότερα χρήματα είναι ο ΔΟΛ με 234 εκατ. ευρώ. Με την εισαγωγή που έκανε τον Οκτώβριο του 1998 άντλησε 50 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια, έναν χρόνο μετά, με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του κατά 184 εκατ. ευρώ. Τον ΔΟΛ ακολουθεί η Χ. Κ. Τεγόπουλος με συνολικά έσοδα 107 εκατ. ευρώ, από την εισαγωγή (20 εκατ. ευρώ) τον Δεκέμβριο του 1998 και την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου (87 εκατ. ευρώ) τον Ιανουάριο του 2000. Η «Καθημερινή» συγκέντρωσε 72 εκατ. ευρώ, ο Πήγασος 61 εκατ. ευρώ, το Alter 46 εκατ. ευρώ και οι υπόλοιπες εταιρείες μικρότερα ποσά.

Για πρώτη φορά στα χρονικά τα ΜΜΕ ενισχύθηκαν με τόσο σημαντικά κεφάλαια. Υπήρξαν δύο κεντρικές επιλογές επενδύσεων, το ίντερνετ και η εξαγορά μικρότερων εταιρειών. Ο ΔΟΛ ακολούθησε μια επιλογή συγκέντρωσης επιχειρήσεων, ανακοινώνοντας για ένα διάστημα αλλεπάλληλες εξαγορές, παίρνοντας π.χ. τις Ειδικές Εκδόσεις και αποκτώντας τα περιοδικά «ΚΛΙΚ», «ΜΕΝ», και επίσης επεκτάθηκε στον κινηματογράφο με την Odeon, στα βιβλία με τα «Ελληνικά Γράμματα» κ.ά. Ήταν όμως και η εποχή της θεωρίας της Νέας Οικονομίας. Ο ΔΟΛ έκανε το πρώτο βήμα με το In.gr,

επενδύοντας αναλογικά τεράστια ποσά στο διαδίκτυο, που τότε έκανε τα πρώτα του βήματα.

Τότε το όραμα ήταν να εισαχθεί η θυγατρική ΔΟΛ Digital στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης. Την τρέλα των επενδύσεων στο ίντερνετ ακολούθησε ο Σωκ. Κόκκαλης με τον Flash.gr και ο Πήγασος με το www.e-go.gr, καθώς ο καθένας ήθελε να δημιουργήσει το δικό του κερδοφόρο «μαγαζί». Μικρότερα, αναλογικά, σχέδια είχε και ο Α. Λυμπέρης με τη libecom, αλλά και ο Π. Κωστόπουλος με την ΙΜΑΚΟ. Μόνο Κ. Τεγόπουλος, βλέποντας το κόστος, είπε όχι στην επένδυση των portal.

Αντίθετα το Mega άσκησε σοβαρή πολιτική κερδίζοντας περίπου 60 εκατ. ευρώ από την πώληση των μεριδίων του στη Multichoice Hellas και τη NetMed NV. Ορισμένες εταιρείες επένδυσαν στην τυπογραφία (ΔΟΛ, Πήγασος, «Καθημερινή», Τεγόπουλος), ενώ η «Καθημερινή» έκανε μια από τις πιο έξυπνες κινήσεις, επενδύοντας τα χρήματά της στη ναυτιλία την εποχή της ανθοφορίας. Μικρότερες εταιρείες, όπως η ΙΜΑΚΟ, οι Αττικές και οι Εκδόσεις Λυμπέρη, επένδυσαν στο ραδιόφωνο. Η πρώτη αγόρασε τον Derti και πήρε υπό τον έλεγχό της τον Sfera, η δεύτερη τον DJ και τον Rock και οι Εκδόσεις Λυμπέρη τον Εν Λευκώ και τον Village (σημερινό V FM).

Αντιθέτως οι μεγάλες εταιρείες υποτίμησαν το ραδιόφωνο και μόνο εσχάτως ο Πήγασος μπήκε στον χώρο, εξαγοράζοντας τον Gold (σημερινός Sentra). Συνάμα και οι 3 εταιρείες περιοδικών επιχείρησαν την έξοδό τους στα Βαλκάνια, ενώ ο Π. Κωστόπουλος επεκτάθηκε στην Τουρκία. Πιο συντηρητική πολιτική ακολούθησε η «Ναυτεμπορική», που είπε όχι στις διάφορες προτάσεις εξαγοράς της, αλλά και στη διάθεση των αντληθέντων κεφαλαίων χωρίς μέτρο. Δικαιώθηκε στο σκέλος του ίντερνετ έχοντας ως τώρα μια από τις πιο δυναμικές παρουσίες με το www.naftemporiki.gr, χωρίς όμως ραδιοφωνική παρουσία.

Η πολιτική των συμμαχιών δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των εκδοτών. Μόνο οι Αττικές Εκδόσεις με την είσοδο Μπερλουσκόνι έκαναν αυτό το βήμα, ενώ αντιθέτως από τον Πήγασο αποχώρησε η ιταλογαλλική Burda & Rizzoli. Μόνο τον τελευταίο καιρό καταγράφονται νέα δεδομένα με τη στρατηγική συμμαχία του ΔΟΛ με τον όμιλο Priza και την είσοδο στο ΔΣ Γάλλων και Ισπανών, την αγορά σημαντικού μεριδίου από τον Β. Ρέστη (23-25%), ο οποίος μπήκε και στο Mega με 5%. Ακολούθησε η αγορά από τους Λαυρεντιάδη – Κυριακίδη του 12,5% του Πήγασου.


Σχολιάστε εδώ