Σωσίβιο για τον τουρισμό Ιούλιος και Αύγουστος

Ο Μάιος ήταν ως συνήθως υποτονικός με εξαίρεση το τριήμερο της Πρωτομαγιάς, αλλά τα όποια έσοδα υπήρξαν εξανεμίσθηκαν τον Ιούνιο, το «δυνατό» τριήμερο του οποίου, λόγω των ευρωεκλογών που συνέπεσαν με την αργία του Αγ. Πνεύματος, δεν ήταν το αναμενόμενο από πλευράς αποδόσεων. Έτσι η μόνη κίνηση τον μήνα αυτό οφείλεται στους ξένους τουρίστες οι οποίοι όμως ήταν κι αυτοί αισθητά λιγότεροι από άλλες χρονιές.

Έτσι, όλες οι ελπίδες έχουν εναποτεθεί στους δύο επόμενους μήνες όπου αναμένεται να αυξηθεί το ρεύμα των ξένων τουριστών αλλά και να «δραστηριοποιηθούν» οι έλληνες τουρίστες. Πάντως, τα μηνύματα δεν είναι ενθαρρυντικά. Η μείωση των αφίξεων υπολογίζεται στο 15% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η εγχώρια αγορά εμφανίζεται εξαιρετικά επηρεασμένη από την κρίση.

Ο κόσμος «ψάχνεται» πολύ φέτος και αναζητά ευκαιρίες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα γνωστής αλυσίδας ξενοδοχείων, που ενώ είχε λιγοστές κρατήσεις μέχρι τον περασμένο μήνα, μόλις ανακοίνωσε προσφορές… συμπλήρωσε!

Πιο επηρεασμένη φαίνεται η αγορά στα κρουαζιερόπλοια. Η μείωση εκτιμάται να φθάσει φέτος το 30% καθώς διαπιστώνεται απροθυμία των ξένων τουριστών να έλθουν για κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά. Γενικότερα βέβαια οι κρουαζιέρες φέτος είναι «σκοτωμένες» σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά κάθε καλοκαίρι, εδώ και χρόνια, το Αιγαίο ήταν στις πρώτες προτιμήσεις όσων ξένων επέλεγαν αυτό το είδος του τουρισμού. Φέτος όμως η… δίνη της κρίσης επηρέασε και το Αρχιπέλαγος… Ωστόσο, οι παράγοντες του χώρου εκφράζουν σοβαρά παράπονα για την έλλειψη υποδομών σε κομβικά τουριστικά μέρη, που έχουν αποτέλεσμα να μην μπορούν να συμπεριληφθούν στα δρομολόγια των κρουαζιερόπλοιων. Ενδεικτικά αναφέρουν το παράδειγμα της Ιθάκης, η οποία είναι γνωστό όνομα στο εξωτερικό και το ζητά ο κόσμος, αλλά δεν μπορεί να την προσεγγίσει κρουαζιερόπλοιο γιατί δεν διαθέτει λιμάνι!

Όσον αφορά τις περιοχές που θα πληγούν περισσότερο φέτος από τη μείωση των κρατήσεων, στις πρώτες θέσεις είναι τα Χανιά, η Μύκονος και η Σαντορίνη. Αντίθετα περιοχές που πέρυσι δεν είχαν μεγάλη πληρότητα, όπως η Ρόδος και η Κως, φέτος θα… γεμίσουν! Όπως τονίζουν τουριστικοί παράγοντες της χώρας, αυτό οφείλεται στα παιχνίδια των tour operators, οι οποίοι για να μην «παίρνει τ’ απάνω του» κανένας προορισμός και να μην ανεβαίνει το κόστος, εναλλάσσουν τις περιοχές όπου στέλνουν κάθε χρόνο τους πελάτες τους. Έτσι ενώ πέρυσι τα Χανιά είχαν γεμίσει σκανδιναβούς τουρίστες, φέτος έχουν… κεσάτια, την ίδια ώρα που η Ρόδος… στενάζει από το βάρος των Σκανδιναβών! Δηλαδή, οι ξένοι πράκτορες κατηύθυναν τον κόσμο τους φέτος στη Ρόδο για να μη γίνουν top προορισμός (και ως εκ τούτου ακριβός) τα Χανιά!

Στη Μύκονο και στη Σαντορίνη η πτώση στο τουριστικό ρεύμα εκτιμάται ότι θα φθάσει στο 10% ενώ έχουν ήδη «κατέβει» κατά 10% και οι τιμές.

Να σημειώσουμε τέλος ότι η ζημία στην τουριστική βιομηχανία αθροιστικά δεν έχει εκτιμηθεί ακόμα, καθώς εκτός της μείωσης των αφίξεων έχουμε και μείωση των τιμών. Αν η μείωση των τιμών δεν αυξήσει τις αφίξεις, τότε η ζημία θα είναι αξιοσημείωτη για την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Αν οι μειωμένες τιμές λειτουργήσουν την τελευταία στιγμή και φέρουν κόσμο στα τουριστικά θέρετρα, τότε σίγουρα η ζημία θα περιοριστεί. Αυτό περιμένουν και οι παράγοντες του χώρου για να… ανασάνουν. Γι’ αυτό λέμε πως στον Ιούλιο και τον Αύγουστο επενδύουν τα πάντα φέτος, οι ασχολούμενοι με τον τουρισμό…


Σχολιάστε εδώ