Κρίσιμες διεργασίες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού

Οι πυλώνες του συστήματος των ΜΜΕ (διαφημιστική δαπάνη, τηλεθέαση και αγγελιόσημο) κρίνονται άμεσα και έμμεσα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Παράλληλα στην Επιτροπή Έρευνας Ελέγχου Τηλεθέασης συζητείται μετά τις παρεμβάσεις Κοντομηνά η αλλαγή στον τρόπο διεξαγωγής του συστήματος των τηλεοπτικών μετρήσεων, ενώ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού υπάρχει η σοβαρή καταγγελία για την «ύπαρξη καρτέλ στην τηλεόραση». Την ίδια ώρα η ίδια επιτροπή κρίνει πως η «Χρυσή Ευκαιρία» δεν είναι εφημερίδα, «αλλά έντυπο μικρών αγγελιών», δημιουργώντας και νέα ερωτήματα για το ασφαλιστικό καθεστώς των εργαζομένων.

Επίκεντρο των ερευνών της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με συμφωνίες καρτέλ στον χώρο της τηλεόρασης, αλλά και εκτός αυτού, γενικότερα στο πλαίσιο του ελέγχου των γνωστοποιούμενων στην επιτροπή συγκεντρώσεων επιχειρήσεων στον χώρο των μέσων ενημέρωσης, είναι τα δύο βασικά κριτήρια που εισήγαγε ο νόμος Ρουσόπουλου, ο ν. 3592/2007: Μερίδια τηλεθέασης – μερίδια αγοράς.

Η σχέση των δύο είναι αμφίδρομη: Όσο αυξάνεται η τηλεθέαση τόσο αυξάνονται τα διαφημιστικά έσοδα και όσο αυξάνονται τα διαφημιστικά έσοδα τόσο περισσότερο μπορεί ο κάθε σταθμός να αυξήσει την τηλεθέασή του, ανανεώνοντας συνεχώς το πρόγραμμά του με νέες εκπομπές, με «κόψιμο» των ανεπιτυχών σειρών ή προσελκύοντας δημοφιλείς παρουσιαστές και δημοσιογράφους.

Σε αντίθεση προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου στη διάθεση των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών βρίσκονται συνεχείς και αντικειμενικές μετρήσεις, έτσι ώστε να είναι δυνατόν να διεξαχθεί ενδελεχής και αξιόπιστος έλεγχος τόσο της συγκέντρωσης μεταξύ επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης όσο και τυχόν φαινομένων στρέβλωσης του ανταγωνισμού, στην Ελλάδα ούτε η Επιτροπή Ανταγωνισμού ούτε το ΕΣΡ διαθέτουν τέτοιες μετρήσεις. Οι μόνοι φορείς που κάνουν τέτοιες μετρήσεις είναι ιδιωτικές εταιρείες: Η Media Services είναι η μοναδική εταιρεία μετρήσεων για την τηλεοπτική διαφημιστική δαπάνη, η οποία, όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφέρει στις αποφάσεις, την καταγράφει με τρόπο τεκμαρτό, δηλαδή χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι πιθανές εκπτώσεις.

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της Γερμανίας, όπου η αρμόδια για τα μέσα ενημέρωσης Αρχή (Επιτροπή για τον Έλεγχο Συγκέντρωσης στον Χώρο των Μέσων Ενημέρωσης, Kommission zur Ermittlung der Konzetration im Medienbereich – ΚΕΚ) αντλεί τα στοιχεία και δεδομένα αυτά από την Ένωση Τηλεοπτικών Μετρήσεων AGF (Arbeitsgemeinschaft Fernsehforschung), της οποίας μέλη είναι σχεδόν όλοι οι δημόσιοι και ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί αντιπροσωπεύοντας το 92% της αποδοχής του κοινού και το 95% της διαφημιστικής αγοράς. Μάλιστα όλα τα στοιχεία μετρήσεων σε μηνιαία και ετήσια βάση αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα της (www.kek-online.de) και είναι αυτά που λαμβάνονται υπόψη και για την αξιολόγηση της συγκέντρωσης επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης από την ΚΕΚ και για πιθανές παραβιάσεις των κανόνων ανταγωνισμού από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (Bundeskartellamt).


Σχολιάστε εδώ