Δεν συγκρίνεται το μοσχαράκι με τις ειδήσεις!

Ο διευθυντής ειδήσεων του καναλιού Χρήστος Παναγιωτόπουλος, με αφορμή τα στοιχεία τηλεθέασης για ολόκληρη τη σεζόν, σε συνάντησή του με τους συντάκτες του τηλεοπτικού ρεπορτάζ εμμέσως επιτέθηκε σε όσους δημοσιογράφους πανηγυρίζουν για την επιτυχία του «Κάτι ψήνεται». Έθεσε δε τις παραμέτρους της επιχειρηματολογίας για τους τηλεοπτικούς δημοσιογράφους που θέλουν να υπερασπίσουν την ενημέρωση απέναντι στον πανικό που φέρνει η οικονομική κρίση αλλά και η επικράτηση του ελαφριού φθηνού κόστους ψυχαγωγικού προγράμματος.

Ο ίδιος μίλησε για κινήσεις πανικού και επισήμανε ότι υπάρχει κίνδυνος από την απόφαση ενός καναλιού, του Alpha εν προκειμένω, να μεταφέρει τη ζώνη υψηλής τηλεθέασης στις 8 το βράδυ, την ώρα των κεντρικών δελτίων στα άλλα κανάλια. Ο Χρ. Παναγιωτόπουλος κάλεσε να μη γίνεται σύγκριση μεταξύ ενός ριάλιτι, όπως το «Κάτι Ψήνεται», και των τηλεοπτικών δελτίων. Εδώ βέβαια ευθύνες έχουν και τα στελέχη των ειδησεογραφικών τμημάτων που δεν είναι σε θέση να συνεννοηθούν και να δημιουργήσουν μια γραμμή άμυνας.

Θα μπορούσε πάντως να μιλήσει χωρίς καθόλου υπερβολή για κροκοδείλια δάκρυα, αφού η υποβάθμιση της ενημέρωσης, εκ των έσω, έχει πλέον καταγραφεί στη συνείδηση του τηλεθεατή ότι τα δελτία ειδήσεων είναι ανάλογα με τα παιχνίδια που θέλει να παίξει ο κάθε καναλάρχης και τα γεγονότα πλασάρονται, ανάλογα με τη γραμμή… Και σ’ αυτό ευθύνες έχουν και οι παρουσιαστές από τη στιγμή που δεν αντιδρούν.

Να σημειωθεί ότι είναι η δεύτερη απόπειρα να τεθούν κάποια όρια και όροι στην τηλεοπτική ειδησεογραφία. Την πρώτη προσπάθεια την έκανε η Ένωση Συντακτών όταν πήγε στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης θυμίζοντας τους όρους αδειοδότησης των καναλιών ως «ενημερωτικά Μέσα». Και εδώ ακριβώς βρίσκεται το σημείο τριβής που θα προκαλέσει το επόμενο διάστημα μάχη επιχειρημάτων.

Η τηλεοπτική ενημέρωση πλήττεται από τις πανικόβλητες κινήσεις των μάνατζερ που θέλουν μείωση του κόστους σε κάθε επίπεδο. Ως εύκολη λύση επιλέγουν το χτύπημα ειδησεογραφικών τμημάτων, θεωρώντας, κακώς, ότι δεν παράγουν θέαμα που πείθει τους τηλεθεατές, όπως ακριβώς έκαναν οι εκδότες με τα DVD.

Δείχνουν όμως έτσι την άγνοιά τους για το ίδιο το μέσο της τηλεόρασης ενώ θίγουν επικίνδυνα τις προϋποθέσεις λειτουργίας ενός τηλεοπτικού σταθμού πανελλαδικής εμβέλειας.

Μετά τον Alpha, προβληματισμός για τη μετακίνηση του δελτίου επικράτησε στον ΑΝΤ1 με επιχείρημα της μιας πλευράς από τα ανώτατα κλιμάκια, ότι είναι ακριβό προϊόν και δεν φέρνει νούμερα. Ο ειδησεογραφικός τομέας εκεί, σε αντίθεση με το Mega, δεν αντέδρασε έγκαιρα και υπάκουσε στις αρχικές εντολές μείωσης κόστους χωρίς κανένα αντεπιχείρημα. Τώρα που γίνεται το δεύτερο κύμα επίθεσης, μαθαίνουμε πως εκδηλώνονται αντιδράσεις για να σωθεί το τμήμα ενημέρωσης και να μη μειωθεί περαιτέρω.

Οι ιδιοκτήτες επιδιώκουν την καθετοποίηση. Δηλαδή θεωρούν πως πλέον δεν είναι απαραίτητο να έχουν εκτεταμένα δελτία ειδήσεων και οι έξι σταθμοί εθνικής εμβέλειας και μετά μια ενδεχόμενη μελλοντική συμφωνία, να υπάρχει κεντρική διαχείριση της παραγόμενης εικόνας (πουλ από τα συνεργεία) αλλά και των ωρών ενημερωτικού προγράμματος που θα έχει κάθε κανάλι.

Στη μάχη της τηλεθέασης είναι καθαρή η νίκη των ειδήσεων του Mega με 23%. Η συνταγή Παναγιωτόπουλου, με τη διατύπωση των διαφορετικών γνωμών συχνά και πριν τη μετάδοση των ρεπορτάζ, εξακολουθεί να είναι ο κυριότερος τρόπος ενημέρωσης του δείγματος.

Δεύτερο κανάλι, όπως εκτιμούσαμε από το περασμένο καλοκαίρι το Alter με 15,8%, το οποίο, υπό τον Ν. Χατζηνικολάου, επενδύει στο ίδιο μοντέλο. Τρίτος ο ΑΝΤ1 με 14,4% και ακολουθεί το δελτίο του Star με ψυχαγωγικές ειδήσεις στο 13,1%.

Ο Alpha εξαιτίας και των συνεχών αλλαγών, παρά το γεγονός ότι έκανε ίσως τη μεγαλύτερη δημοσιογραφική επιτυχία της χρονιάς, την ιστορία της Μονής Βατοπεδίου, είχε μέσο όρο 11,7%. Στο 8,7% το δελτίο της ΝΕΤ, στις 9 το βράδυ.


Σχολιάστε εδώ