Οι καλοί ηθοποιοί είναι απ’ έξω…

// Αδικίες καταγγέλλετε και στα πολιτιστικά πράγματα της χώρας… Πρόσφατα υπογράψατε μαζί με άλλους 33 σκηνοθέτες μια επιστολή προς τον υπουργό Πολιτισμού, ότι δεν θα λάβετε μέρος με τις ταινίες σας στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ποιος είναι ο λόγος;

«Επιτέλους, πρέπει να εφαρμοστεί το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο. Είναι χοντρό και χυδαίο το κράτος να παρακρατεί χρήματα από τα εισιτήρια που κόβονται στις ταινίες ως ειδικό φόρο για την ενίσχυση της κινηματογραφικής τέχνης, αλλά αυτός ο φόρος να μην επιστρέφεται ποτέ στους παραγωγούς. Αντιθέτως αυτός ο φόρος δίνεται σε επιτροπές του υπουργείου Πολιτισμού για τις υπερωρίες που κάνουν… Ας τελειώνουμε με τα ψέματα. Λεφτά κρατάει το κράτος από τις ταινίες και λεφτά δεν δίνει στους παραγωγούς. Ας μας το πουν πλέον ότι από αυτόν τον τζίρο δεν θα πάρουμε, να ησυχάσουμε κι εμείς και να κοιτάξουμε για άλλες πηγές χρηματοδότησης. Τι θέλουν δηλαδή να δημιουργήσουν; Μια κάστα ευνοουμένων, η οποία θα επιχορηγείται από το κράτος με βάση πολιτικά κριτήρια; Υποτίθεται ότι είχαμε τελειώσει μ’ αυτά. Τι θέλουν; Ο εκάστοτε υπουργός να δημιουργεί την ελίτ του γύρω από τον κινηματογράφο, τον προσωπικό του κύκλο, τους εκλογικούς τους πελάτες; Πλέον γίνεται κινηματογράφος με θυσίες. Αν δεν θέλουμε οι διανομείς να γεμίζουν τα σινεμά τους με εύκολες ταινίες, ας δώσουν κάτι παραπάνω. Έλεος, μια χώρα πολιτισμού είμαστε τέλος πάντων».

// Ο χώρος της τέχνης ήταν καλύτερος τη δεκαετία του ’60; Ποιες ήταν οι ανάγκες του τότε;

«Και βέβαια ήταν καλύτερα τα πράγματα. Τώρα οι καλοί ηθοποιοί είναι στην απʼ έξω. Τότε υπήρχε πληθώρα αξιόλογων παραστάσεων και εμπορικών. Από τη Λαμπέτη μέχρι το θίασο Φέρτη-Καλογεροπούλου… Όλες οι παραστάσεις ήταν με υψηλά στάνταρ. Αυτά πια δεν υπάρχουν. Οι ποιοτικοί είναι στο περιθώριο. Αφού ζούμε την οικονομία της φούσκας, η ιδέα της γιγάντωσης σε όλα τα πράγματα άγγιξε και το θέατρο. Με βάση αυτό, το να διαχειρίζεται ένας άνθρωπος 15 θέατρα, μοιραία όλες οι παραστάσεις θα μοιάζουν μεταξύ τους».

Ας ιδρώσουν τη φανέλα τους…

// Πολλοί συνάδελφοί σας νιώθουν αποκλεισμένοι από το Εθνικό Θέατρο, το Μέγαρο Μουσικής, το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου. Αυτοί οι φορείς λειτουργούν ως κάστα;

«Υπάρχει ένα τέτοιο θέμα. Προσωπικά εδώ και τριάντα πέντε χρόνια κανείς δεν μου πρότεινε κάτι από όλους αυτούς τους φορείς, ούτε και θα το κάνει. Έτσι, έπαψε να με προβληματίζει το θέμα… Ωστόσο, όταν δίνονται χρήματα από το κράτος αυτοί που τα παίρνουν ας ιδρώσουν τη φανέλα τους για να τα πάρουν… Ας είναι δημιουργικοί!».

// Και ποιος είναι δημιουργικός σήμερα;

«Πάντως, όχι οι πολιτικοί μας. Εκείνοι ξέρουν να λειτουργούν μόνο με πελατειακές σχέσεις. Με οθωμανικό μπαξίσι… Το πολιτικό επάγγελμα είναι πλέον πολύ προσοδοφόρο. Πολύ πλάγιο χρήμα… Μπαίνουν με χ εισοδήματα στην πολιτική και βγαίνουν με ψ εισοδήματα. Δεν είναι φυσιολογικό. Κάτι συμβαίνει…».

// Τα όσα είδαμε από τους νέους μετά τη δολοφονία του Αλέξη γιατί ξεθύμαναν;

«Από αυτήν την οργή των νέων κατάλαβα ένα πράγμα. Ότι ο κόσμος που τους παραδίδουμε δεν τους αρέσει καθόλου. Τα παιδιά διεκδίκησαν τη διεύρυνση της δημοκρατίας που δεν μπορεί με τη σκιά του κακού χωροφύλακα. Αυτά είναι μιάσματα μιας συντηρητικής κοινωνίας. Ξέρω παιδιά που διεκδικούν ψήφο στα 16 και παιδιά μεταναστών τα οποία γεννήθηκαν εδώ, μεγάλωσαν εδώ και απαιτούν τα νόμιμα δικαιώματά τους…».

// Τα νέα παιδιά σήμερα θεωρείτε ότι έχουν οράματα και στόχους ή ασχολούνται με τα κινητά τους;

«Στην εποχή τη δική μου, τη σχολή μου την παράτησα, αλλά δουλειά βρήκα και όνειρα έκανα. Σήμερα αν δεν έχεις ένα σοβαρό χαρτί, δουλειά δεν βρίσκεις. Το πτυχίο είναι προϋπόθεση. Σήμερα υπάρχει μεγάλη ανεργία κι ας υπάρχει υψηλή εξειδίκευση. Τα παιδιά στα σχολεία είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι. Θα σας πω κάτι τρελό… Το ακαθάριστο προϊόν στον πλανήτη είναι 120 δισ. εκατομμύρια δολάρια. Αλλά το κάθε 24ωρο τα χρήματα που διακινούνται στα χρηματιστήρια είναι 700 δισ. Περίπου τα 600 δισ. είναι φούσκα, άυλες μετοχές, κεφάλαια, συναλλαγματικές. Τα χρήματα αυτά τα τζιράρουν λίγοι… Σκεφτείτε λοιπόν τι συμβαίνει γύρω μας…».

// Την τηλεόραση πώς τη βλέπετε σήμερα; Ενημερώνει, ψυχαγωγεί ή κοιτά μόνο τις διαφημίσεις και την AGB;

«Η τηλεόραση έχει πάρει την κάτω βόλτα προς το φτηνό και το πρόχειρο! Πλέον δεν με ενδιαφέρει καλλιτεχνικά. Ως ηθοποιός δεν είναι δουλειά μου τα τηλεπαιχνίδια, τα ριάλιτι και οι καβγάδες στα “παράθυρα”. Οι πληροφορίες πλέον μεταδίδονται χωρίς να ελέγχονται. Καθαρό κουτσομπολιό».

// Ο Θάνος Μικρούτσικος σε μια συνέντευξη μας είπε κάτι ακόμη πιο σκληρό, ότι η τηλεόραση έχει μόνο ένα ρόλο: να ανεβοκατεβάζει εξουσίες…

«Τα κανάλια είναι γερανοί συμφερόντων και φιλοδοξιών».

// Πώς βλέπετε το μέλλον;

«Φοβάμαι ότι στο μέλλον οι άνθρωποι θα ‘ρθουν αντιμέτωποι με τις συνέπειες των πράξεών τους».

// Και γιατί δεν αλλάζουμε;

«Γιατί συνεχίζουμε να ανταμειβόμαστε για τα κακά πράγματα που κάνουμε. Ως πότε όμως;».


Σχολιάστε εδώ