Το σκάνδαλο της ΜΑΝ, η ΕΛΒΟ και το ΥΕΘΑ

Στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, δηλαδή το στρατόπεδο Φακίνου, όπου έχουν την έδρα τους οι εκάστοτε κομματικοί Illuminati, δηλαδή οι «πεφωτισμένοι» της άλλοτε ΓΔΕ και σήμερα ΓΔΑΕΕ (αλλάζει ο Μανωλιός και φορά τα ρούχα του αλλιώς), γνωρίζουν καλώς ότι μια επιτυχημένη μέθοδος «πλυσίματος» προμήθειας είναι το πέρασμά της, με απευθείας ανάθεση, σε μία από τις Κρατικές Αμυντικές Βιομηχανίες για δήθεν προστιθέμενη αξία, η οποία άλλοτε είναι αμελητέα και συνήθως μηδενική. Η σύμβαση υπογράφεται με την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, η οποία διαπραγματεύεται με την ξένη, συνήθως ασύδοτα και ανεξέλεγκτα, με φρικτές τελικές τιμές για το ελληνικό Δημόσιο. Ουδείς διαμαρτύρεται, γιατί πολλοί λαμβάνουν αντίδωρο.

Θα παρακάμψω τις ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ) και την ΕΑΒ και θα σταθώ στην ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων).

Η εταιρεία παραχωρήθηκε (το 43%) έναντι πενταροδεκάρων στον κ. Μυτιληναίο από την κυβέρνηση Σημίτη (2001) μαζί με το μάνατζμεντ. Το 57% κρατήθηκε από το κράτος, όχι για πρακτικούς λόγους, αλλά για να θεωρείται η εταιρεία κρατική και να λαμβάνει απευθείας αναθέσεις χωρίς διαγωνισμό. Δεν φτάνει μόνον αυτό. Λίγο αργότερα εκδόθηκε διαταγή από το ΥΕΘΑ, σύμφωνα με την οποία ουδέν τροχαίο υλικό θα αγοραζόταν από τις Ε.Δ., αν δεν περνούσε από τον «πάγκο» του κ. Μυτιληναίου.

Θα δώσω δύο απλά παραδείγματα:

– Ήθελε ο Στρατός 10 Jeep Mercedes, κόστους (αν τα αγόραζε από τη Γερμανία) 20.000 δολ. έκαστον; Έπρεπε να απευθυνθεί στην ΕΛΒΟ, από όπου τα προμηθευόταν με 32.000 δολ. έκαστον, με τη δικαιολογία της ελληνικής συμμετοχής, που περιοριζόταν σε ψιλοπράγματα (βαφή, σιγαστήρες κ.ά.),

– Όλα τα πάσης φύσεως ανταλλακτικά όδευαν, υποχρεωτικά, στην ΕΛΒΟ, όπου το «καπέλο» αρκετές φορές ξεπερνούσε το 500%! Αυτήν την ιλαροτραγική κατάσταση της σχέσης ΕΛΒΟ – ΥΕΘΑ δεν την παρουσιάζουμε σήμερα. Το «ΠΑΡΟΝ» κατ’ επανάληψη (25.02.07, 02.03.07, 20.09.08) την είχε καταγγείλει χωρίς να συγκινήσει κανέναν.

Μακρηγόρησα, όμως, κι έρχομαι στο θέμα. Όπως διαβάσαμε, τελευταία, στον Τύπο, η ΕΛΒΟ συμμετείχε παντού. Ως μεταπράτης, κυρίως, κι ελάχιστα ως κατασκευαστής. Ακόμη και στο τρισάθλιο αλλά καλά κουκουλωμένο σκάνδαλο «Ερμής» (το αποκάλυψε πέρσι το «ΠΑΡΟΝ», 08.06.08, αλλά ουδείς συγκινήθηκε), σε ό,τι αφορά στα οχήματα μεταφοράς του συστήματος που τα κοστολόγησε με 67,500 ευρώ έκαστον. Όταν όμως κλήθηκε, η ξένη εταιρεία με την οποία συνεργαζόταν, να υπογράψει σύμβαση αντισταθμιστικών, η τιμή των ρυμουλκούμενων προσγειώθηκε στα 20.652 ευρώ. Ουδείς ενοχλήθηκε, τότε, ούτε από τη ΓΔΕ ούτε από την κυβέρνηση.

Στο πρόσφατο και καυτό σκάνδαλο της ΜΑΝ (εικαζόμενο το χαρακτήρισε ο παραιτηθείς υπουργός της εξεταζόμενης εποχής κ. Βερελής), τα προκύψαντα, ελάχιστα αμφισβητούμενα, στοιχεία έχουν ως εξής:

– Η ιστορία των σχέσεων Neoplan / ΜΑΝ με το Δημόσιο αρχίζει επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη (’90-’93), με την πώληση λεωφορείων στην ΕΘΕΛ.

– Στη συνέχεια, τη σκυτάλη έλαβε ο υπουργός Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ κ. Μαντέλης, που προχώρησε σε προμήθεια 112 οχημάτων για τους ΗΛΠΑΠ που μεταμορφώθηκαν, με μαγικό ραβδί, σε τρόλεϊ από την ΕΛΒΟ. Τα τρόλεϊ αυτά, όπως λέγεται, ήταν υπερκοστολογημένα. Η Εισαγγελία άσκησε αργότερα δίωξη, αλλά η υπόθεση οδηγήθηκε στο αρχείο (να τα βάλουμε με την «κρατική» ΕΛΒΟ και τους προστάτες της;).

– Φτάνουμε, αισίως, στη βερέλειο εποχή, όπου προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός για 90 τρόλεϊ και 50 αρθρωτά της ίδιας κατηγορίας. Υπόψη ότι τα δεύτερα, πάλι «μερίμνη» της ΕΛΒΟ, στήθηκαν σε σασί… λεωφορείων. Βρισκόμαστε στην «τούρλα του Σαββάτου» των Ολυμπιακών και παίρναμε ό,τι μας έδιναν και με όποια τιμή ήθελαν. Έλαβαν μέρος οι εταιρείες ΜΑΝ / ΕΛΒΟ, Σφακιανάκης / VAN HOOL Σαρακάκης.

– Τεχνική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων των ΗΛΠΑΠ (κ, Λύκος, Παξινός, Γεωργίου) αποφάνθηκε ότι η προσφορά ΜΑΝ / ΕΛΒΟ πρέπει να απορριφθεί, γιατί έλειπε το βασικότατο, δεσμευτικό παράρτημα, για την παροχή ανταλλακτικών επί μια 20ετία.

– Η καθαρή αυτή θέση των ειδικών της Επιτροπής τορπιλίστηκε, κυριολεκτικά, από κυβερνητική παρέμβαση, οπότε το θέμα οδηγήθηκε στη διακομματική Επιτροπή ΥΤΟΑ (Υψηλής Τεχνολογικής και Οικονομικής Αξίας), ελεγχόμενη από την κυβέρνηση, η οποία αποφάνθηκε ότι αυτά ήταν «ψιλοπράγματα» και η ανάθεση έπρεπε να ανατεθεί στη ΜΑΝ / ΕΛΒΟ, την «κρατική» του κ. Μυτιληναίου! Η ΕΛΒΟ, μάλιστα, εξέδωσε πανηγυρική ανακοίνωση την 27.12.02. (Συνολικό κόστος 86,9 εκατ. ευρώ.) Για να δούμε, όμως, τα μέλη της ΕΥΤΟΑ, των ανθρώπων υψηλής τεχνολογικής αντίληψης: Ιω. Κωνσταντινίδης (Γ.Γ. υπ. Μεταφορών), Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου (γ.γ. υπ. Ανάπτυξης), Γ. Τραυλός (γ.γ. υπ. Άμυνας) και οι κ. Μαραγκουδάκης (ΚΚΕ), Ανδριτσάκης (ΣΥΝ). Η ΝΔ απείχε…

– Οι ανταγωνιστές προσέφυγαν στην Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ., η οποία την 5.4.05 έστειλε έγγραφο – καταπέλτη στο υπ. Μεταφορών, με το οποίο καταγγελλόταν παραβίαση του Κοινοτικού Δικαίου. Η υπόθεση κουκουλώθηκε, όπως όλα τα σκάνδαλα της σημιτικής περιόδου, από την ΝΔ. Κορυφαίο στέλεχός της δήλωσε σε εφημερίδα: «Στα βιβλία της ΜΑΝ υπάρχουν ονόματα κρατικών λειτουργών και εταιρειών στην Ελλάδα που χρηματίσθηκαν». Θα τα μάθουμε; Μάλλον όχι.

Σημειώνω, τέλος, ότι η ΜΑΝ, πέραν από τα παραπάνω, πούλησε στο ΥΕΘΑ τα οχήματα μεταφοράς του αντιαεροπορικού συστήματος Patriot, που τα πήρε με απευθείας ανάθεση. Σας υπενθυμίζω ότι το σκάνδαλο των Patriot εξετάζεται στο πλαίσιο αυτού της Ζήμενς.

Επιπλέον, πάλι με απευθείας ανάθεση στην «κρατική» του κ. Μυτιληναίου (Αύγ. 2002), δόθηκαν αρματοφορείς αξίας περίπου 50 εκατ. ευρώ για τον Στρατό. Γενικά, μπορούμε, αβίαστα, να πούμε ότι ο κ. Μυτιληναίος υπήρξε αποκλειστικός εθνικός προμηθευτής του ΥΕΘΑ επί υπουργών κ. Τσοχατζόπουλου, Παπαντωνίου, Σπηλιωτόπουλου και Μεϊμαράκη. Για να είμαστε όμως δίκαιοι, σημειώνουμε ότι οι «χοντρές» αναθέσεις έγιναν επί θητείας των δύο πρώτων,

Θεωρώ όμως απαραίτητο, πριν κλείσω, να παραθέσω δήλωση στο θέμα του τ. ΥΕΘΑ Γ. Παπαντωνίου, την οποία αφήνω στην κρίση του αναγνώστη: «Αναφορικά με την υπόθεση ΜΑΝ αναφέρω ότι:

Δεν υπήρξε καμία συμβατική σχέση μεταξύ ΥΕΘΑ και της εταιρείας ΜΑΝ το 2002-2004.

Οι σχετικές συμβάσεις, εκ των οποίων η πρώτη αφορούσε επέκταση προηγούμενης σύμβασης, ύστερα από αίτημα του ΓΕΣ για την κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών, είχαν συναφθεί με την ΕΛΒΟ.

Η ΕΛΒΟ δεν ανήκε στον χώρο εποπτείας του ΥΕΘΑ και τελούσε υπό ιδιωτικό μάνατζμεντ.»

Έρρωσθε και ευτυχείτε και νουν έχετε…

Σημ.: Ο κ. Βερελής λέγεται ότι ανέθεσε σε γερμανούς δικηγόρους την υπόθεσή του. Προς τι, αφού δεν έχει καμιά ανάμειξη;


Σχολιάστε εδώ