ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ… ΠΕΙΡΑΤΕΙΑΣ ΣΤΑ ΝΕΑ ΜΕΣΑ
Ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς κηρύσσοντας την έναρξη του συνεδρίου αναφέρθηκε στα ζητήματα της πνευματικής ιδιοκτησίας και της πειρατείας, προϊδεάζοντας για ενέργειες από την πλευρά του. Εντυπωσιασμένος από τη θεματολογία και τους ομιλητές, έκανε μνεία στον καθηγητή κύριο Τσανάκα και τις διεθνείς διακρίσεις του.
Οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν με χαιρετισμό του Ανδρέα Μ. Κουρή, προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του MAD και του Πάνου Θεοφανέλη, ιδιοκτήτη της Archangel Music. Η πρώτη ημέρα με θέμα «Your content-My choice», ήταν αφιερωμένη στη μουσική και την εικόνα ως «περιεχόμενο» και στους τρόπους που διαχέεται τόσο στα παραδοσιακά όσο και στα σύγχρονα διαδραστικά μέσα καθώς και στους πάροχους υπηρεσιών διαδικτύου (Internet Service Providers) και τη διαχείριση του περιεχομένου στη σύγχρονη εποχή του on demand και των πολλαπλών μέσων.
Το πρώτο πάνελ της ημέρας είχε θέμα: «Πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου(Internet Service Providers) και κάτοχοι δικαιωμάτων… The battle continues».
Ο Στέφανος Καράγκος, συντονιστής του πρώτου πάνελ, φρόντισε να διαχωρίσει τη θέση του από την έννοια της πειρατείας, χρησιμοποιώντας μια ίσως πιο εύστοχη λέξη: «κλεψιά». Αφού αναφέρθηκε αρχικά στο παράδειγμα της ίδιας του της κόρης, που του ζήτησε να «κατεβάσει» ένα κομμάτι, μην έχοντας αίσθηση της πράξης αυτής, επεσήμανε ότι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε σήμερα ξεκινά από την ελλιπή εκπαίδευση μιας ολόκληρης νέας γενιάς. Έλλειψη που τείνει να κάνει την κατάσταση μη αναστρέψιμη, καθώς θεωρείται το παράνομο downloading κάτι απολύτως φυσιολογικό. Ακόμα πιο απαισιόδοξος εμφανίστηκε ο Νίκος Στεφανάκης, τεχνικός προϊστάμενος του IFPI GREECE Αφού συμφώνησε ότι η εκπαίδευση από τη νεαρή ηλικία είναι σημαντική για την αποφυγή του αλόγιστου downloading, σημείωσε ότι σημαντικό ρόλο μπορούν να παίξουν στην παρούσα φάση μόνο νομοθετικές ρυθμίσεις. Τάχθηκε υπέρ του γαλλικού μοντέλου, με τη διακοπή της ιντερνετικής σύνδεσης στο τρίτο downloading. Ο Δημήτρης Αλευράς, διευθυντής Νέων Μέσων της ΑΕΠΙ, φάνηκε περισσότερο αισιόδοξος, αναφερόμενος σε πρόσφατα παραδείγματα προσπάθειας καταπολέμησης του παράνομου downloading, όχι μόνο σε χώρες όπως η Γαλλία και η Αγγλία, αλλά και στην Ιταλία, την Αμερική, την Αυστραλία, τη Ν. Ζηλανδία κ.ά.
Η Ελένη Φωσκόλου, Business and legal affairs director της SONY MUSIC GREECE είπε ότι οι δισκογραφικές είναι σε θέση να εντοπίσουν τα IPs που ανταλλάσσουν παράνομο υλικό, όμως ακόμα και για να δοθούν τα στοιχεία του παρανομούντος, θα απαιτείτο τεράστιος δικαστικός αγώνας. Τα κωλύματα όμως δεν είναι μόνο νομικά, αλλά και -σύμφωνα με την ίδια- προθυμίας των internet service providers να προχωρήσουν σε ένα μοντέλο που θα προστάτευε από την πειρατεία.
Ο Παναγιώτης Τσανάκας, μέλος της ΕΕΤΤ, ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα που λειτουργεί στην πράξη, τη χρήση του Δίοδος, ενός προγράμματος σύνδεσης στο internet με μέλη 50.000 φοιτητές. Εκεί υπάρχει και εφαρμόζεται η λύση της προειδοποίησης σε όποιον παρανομεί. Τέλος, η δικηγόρος Ιωάννα – Αριστέα Σέκερη, από τη νομική υπηρεσία της Forthnet, διευκρίνισε για άλλη μια φορά ότι οι ISPs δεν έχουν τον ρόλο του αστυνομικού. Η λειτουργία τους διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και εποπτεύεται από αρκετές σχετικές υπηρεσίες.
Στο δεύτερο πάνελ με θέμα: «Η μουσική και η εικόνα ως περιεχόμενο: από το παραδοσιακό broadcasting στο on demand, το interactive ραδιόφωνο, το mobile ΤV και την IPTV» ήταν συντονιστής ο Στέλιος Ιωάννου, δημοσιογράφος της εφημερίδας «Ναυτεμπορική». Ο Κωνσταντίνος Μπουρούνης διευθυντής προγράμματος του MAD TV τόνισε τη σημασία του περιεχομένου και έδωσε τη δική του διάσταση για τη χρήση της IPTV στην Ελλάδα: οι εταιρείες που παρέχουν τηλεοπτικό πρόγραμμα, δεν παρέχουν την πλατφόρμα, αλλά και το ίδιο το πρόγραμμα στον τελικό χρήστη. Προσφέρουν περιεχόμενο… Ο Άλεξ Χέλμης, IPTV Manager της HOL TV, από την άλλη, διαφοροποίησε τη θέση του, λέγοντας πως υπάρχουν δύο διακριτοί ρόλοι, ο πάροχος περιεχόμενου και ο διανομέας περιεχομένου, οι οποίοι δεν είναι ανταγωνιστικοί. Ο Στέλιος Κούλογλου, εκπροσωπώντας την TVXS.gr, έδωσε επίσης έμφαση στο περιεχόμενο. Μολονότι η υποδομή που παρέχεται είναι αστεία και αποτελεί κι αυτό ένα μεγάλο πρόβλημα, αυτό που πραγματικά έχει σημασία, ανεξαρτήτως πλατφόρμας, είναι τι παρέχεις. Επίσης, με ένα απλό παράδειγμα εξήγησε το (μεγάλο) κόστος υποδομής και συντήρησης μιας διαδικτυακής τηλεόρασης που απευθύνεται σε χιλιάδες χρήστες. Στο πρώιμο αυτό στάδιο της ελληνικής αγοράς, οι επισκέψεις δεν μεταφράζονται απαραίτητα σε ευρώ. Έδωσε έτσι μια διάσταση ενός μακροπρόθεσμου project που όμως γίνεται με πολλή δουλειά και μεράκι και αρκετή επένδυση – κόντρα στις αδυναμίες μας.