Μέλλον με αναπροσαρμογή για τις εφημερίδες
Μεγάλος είναι ο προβληματισμός διεθνώς για το μέλλον των εφημερίδων. Οι εφημερίδες μέλη της Παγκόσμιας Ένωσης (WAN) ανέθεσαν στην εταιρεία PricewaterhouseCoopers διεθνή έρευνα πρόβλεψης για την έκδοση εφημερίδων στην ψηφιακή εποχή. Οι διαπιστώσεις της έρευνας δεν είναι κάτι άγνωστο και για τους έλληνες εκδότες.
«Ο κλάδος των εκδόσεων εφημερίδων σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκεται σε αναταραχή, καθώς τα έσοδα από τις διαφημίσεις σημειώνουν απότομη πτώση, η διείσδυση της ευρυζωνικότητας αυξάνεται και πληθώρα ψηφιακών συσκευών που προσφέρουν ψηφιακό περιεχόμενο κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά», σημειώνεται στην ανακοίνωση της έρευνας.
Υπάρχει ωστόσο λύση, καθώς εκτιμάται πως «θα επιβιώσουν όσοι προσαρμόζονται γρήγορα στην πρόκληση μιας μεταβαλλόμενης αγοράς. Με αυτόν τον τρόπο θα κερδίσουν μερίδιο αγοράς από εκείνους που συνεχίζουν να βασίζονται σε παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή».
Η έρευνα σημειώνει ότι «οι εφημερίδες θα συνεχίσουν να υφίστανται μακροπρόθεσμα και να συνυπάρχουν με άλλα μέσα, αλλά αυτό είναι απίθανο να συμβεί με τη μορφή ή τον όγκο που γνωρίζουμε σήμερα».
Αυτό μπορεί να συμβεί αν προσαρμοστούν «τα επιχειρηματικά μοντέλα και χρησιμοποιηθούν πολλαπλές πλατφόρμες και νέες τεχνολογίες για τη διανομή του περιεχομένου των εντύπων (αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το όνομα, το περιεχόμενο και το πνευματικό τους κεφάλαιο) και έχοντας εξασφαλίσει ένα online κοινό πέρα από το κοινό της παραδοσιακής έντυπης έκδοσης».
Μια εφημερίδα στον 21ο αιώνα που θέλει να έχει ελπίδες επιβίωσης, σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, θα πρέπει να: αντιμετωπίζει την αυξημένη ζήτηση από το αναγνωστικό κοινό για ειδήσεις ειδικού περιεχομένου, αλλά να συνεχίσει να παρέχει ειδήσεις για το ευρύτερο κοινό.
Να ενισχύσει το online περιεχόμενό της, να συνάψει στρατηγικές συνεργασίες με άλλους παρόχους περιεχομένου, να προσεγγίζει με ευέλικτο και καινοτόμο τρόπο τα προϊόντα που προσφέρει και να διαπραγματεύεται εναλλακτικές χρεώσεις με τους διαφημιστές. Και ακόμη θα πρέπει να επανεξεταστούν οι προσπάθειες του μάρκετινγκ πωλήσεων, να υπάρχει μια ομάδα δημοσιογράφων που εργάζεται μέσα σε ένα περιβάλλον με πολλαπλές πλατφόρμες (κάτι το οποίο έχει συμβεί σε μερικές τηλεοπτικές εταιρείες), όπου θα έχουν πλήρη έλεγχο της παραγωγής και προσφοράς περιεχομένου που ποικίλει, από μερικές φωτογραφίες και βίντεο μέχρι και τη σύνταξη των άρθρων.