Μέχρι του Αγίου Κωνσταντίνου… μοναχός ο πρώην Αττικής!

Το έγγραφο του Αρείου Πάγου, που απορρίπτει το αίτημα αναίρεσης του πρώην Αττικής κατά των δικαστικών αποφάσεων που τον έκριναν ένοχο για υπεξαίρεση, έφτασε στις αρχές της εβδομάδας στον Αρχιεπίσκοπο. Ακολούθησε στη συνέχεια, όπως αναμενόταν, και το ειδικό έγγραφο του Εισαγγελέα Γ. Σανιδά με το οποίο ζητά από τους Ιεράρχες να προχωρήσουν, όπως προβλέπεται από τον νόμο περί Εκκλησιαστικής Δικαιοσύνης, στην καθαίρεση του Παντελεήμονα εντός των επόμενων δέκα ημερών. Ο νόμος προβλέπει ότι το Συνοδικό Δικαστήριο θα συγκληθεί με απόφαση του Αρχιεπισκόπου (χωρίς όμως να προεδρεύει ο ίδιος) σε διάστημα δεκαπέντε ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης του Γ. Σανιδά. Η διορία λοιπόν τελειώνει στις 21 Μαΐου και μέχρι τότε ο πρώην Αττικής θα επανέλθει υποχρεωτικά στις τάξεις των μοναχών…

Η συγκεκριμένη εξέλιξη, όπως ήταν φυσικό, αν και όλοι τη γνώριζαν, έκανε μέσα στην εβδομάδα «άνω κάτω» το εσωτερικό της ιεραρχίας που έχει χωριστεί πλέον σε τρία στρατόπεδα!

Στο πρώτο στρατόπεδο ανήκουν οι Ιεράρχες που υποστηρίζουν τον Αττικής με «καθοδηγητή» τον Μητροπολίτη Ιερισσού Νικόδημο και πιέζουν τον Μητροπολίτη Πρεβέζης Μελέτιο, πρόεδρο του εκκλησιαστικού δικαστηρίου που «αθώωσε» τον Παντελεήμονα, να προχωρήσει στην επικύρωση της απαλλακτικής απόφασης. Αυτή η ομάδα πιέζει και επιθυμεί να επικυρωθεί όσο το δυνατόν συντομότερα η απόφαση του Συνοδικού Δικαστηρίου που βγάζει λάδι τον πρώην Αττικής, ελπίζοντας ότι θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί στα νομικά επιχειρήματά του για να μπορέσουν οι δικηγόροι να πείσουν ότι… αδίκως κρίθηκε ένοχος. «Αυτά που ακούγονται ότι ο πρώην Αττικής θα καλέσει μάρτυρες ξανά στον Άρειο Πάγο είναι το λιγότερο αστεία» υποστηρίζει Ιεράρχης του Λεκανοπεδίου. «Ούτε στο Φανάρι μπορεί να απευθυνθεί με τη διαδικασία του εκκλήτου αφού πρέπει να καταδικαστεί από εκκλησιαστικό δικαστήριο, γεγονός που δεν έχει συμβεί. Τουναντίον μάλιστα ο πρώην Αττικής αθωώθηκε κιόλας από τα εκκλησιαστικά δικαστήρια. Άρα πώς θα προσφύγει στο Φανάρι;» λέει χαρακτηριστικά. Το μόνο που πιθανολογούν ότι μπορεί να κάνει ο πρώην Αττικής ως αντίδραση είναι να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για να προσβάλει την απόφαση του Αρείου Πάγου, αν και εκεί δεν του δίδουν πιθανότητες επιτυχίας.

Το δεύτερο στρατόπεδο στο εσωτερικό της Ιεραρχίας υποστηρίζει ότι ο πρώην Αττικής πρέπει το συντομότερο να καθαιρεθεί, αφού αυτό επιβάλλουν οι νόμοι της Πολιτείας, τους οποίους η Εκκλησία της Ελλάδος είναι υποχρεωμένη να τηρεί βάσει του Καταστατικού της Χάρτη. Σε αυτήν την πλευρά ανήκουν δεκάδες αρχιερείς που θεωρούν ότι τα «πεπραγμένα» του Παντελεήμονα πρέπει επιτέλους να καταδικαστούν απερίφραστα, καθώς αισθάνονται ότι ήδη ο κόσμος θα στραφεί εν τέλει και εναντίον τους, θεωρώντας ότι προσπαθούν να συγκαλύψουν ακόμη μια αμαρτωλή περίπτωση και να προασπίσουν τον «άγιο» αδελφό. Η άλλη ερμηνεία που δίδεται ωστόσο παρασκηνιακά για ορισμένους Ιεράρχες είναι ότι, ανακουφισμένοι πια, έχουν τη δυνατότητα να «κρυφτούν» πίσω από την απόφαση του Αρείου Πάγου, αφού είναι δύσκολο να τα βάλουν ανοικτά με τον πρώην Αττικής, φοβούμενοι τις… συνέπειες!

Το τρίτο, τέλος, στρατόπεδο εκφράστηκε αυτήν την εβδομάδα από τον Μητροπολίτη Ιωαννίνων και βρήκε ελάχιστους υποστηρικτές. Σύμφωνα με τον Θεόκλητο, η Εκκλησία πρέπει η ίδια να καταδικάσει, βάσει των ιερών κανόνων και όχι των νόμων της Πολιτείας, τον Παντελεήμονα.

Χωρίς θεολογικό υπόβαθρο

Με ένα κείμενο, που απηύθυνε στη Σύνοδο, ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων ζήτησε από τους ιεράρχες να προλάβουν τις εξελίξεις και να δώσουν μια «πνευματική» λύση ώστε να μη σύρονται πίσω από τους νόμους της Πολιτείας. Αυτό σημαίνει με λίγα λόγια ότι ζήτησε να καθαιρέσουν οι ίδιοι τον πρώην Αττικής επικαλούμενοι τους «ιερούς κανόνες» και όχι να τον επαναφέρουν στις τάξεις των μοναχών επειδή έχει προηγηθεί η καταδίκη του από τον Άρειο Πάγο. Ο Ιωαννίνων, λένε στο εκκλησιαστικό παρασκήνιο, με αυτήν την πρωτοβουλία δεν… κόπτεται ιδιαίτερα για το μέλλον του πρώην Αττικής (αφού με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο πάλι την καθαίρεσή του ζητά), αλλά προσπαθεί να διαφυλάξει τα συμφέροντα του Φαναρίου. «Η επιστολή έβριθε από θεολογικά και νοηματικά κενά και έλλειψη σοβαρών επιχειρημάτων, γι’ αυτό και δεν μπορούσε να γίνει δεκτή από τους συνοδικούς» υποστηρίζει κληρικός που γνωρίζει όσο λίγοι την υπόθεση του πρώην Αττικής.

Αυτή η «λεπτομέρεια» μεταξύ ιερών κανόνων και νόμων της Πολιτείας, εκτιμούν αρχιερείς ότι μπορεί να πυροδοτήσει μια σειρά νέων αρνητικών εξελίξεων και τριβών μεταξύ της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Και αυτό γιατί, ως γνωστό το Φανάρι ούτε θέλει να ακούσει ότι η «θυγατέρα» Εκκλησία βάζει σε πρώτη μοίρα τους νόμους του κράτους και δευτερευόντως τους ιερούς κανόνες. Γι’ αυτό άλλωστε και ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων προσπάθησε, χωρίς όμως να έχει τη δυνατότητα να καταθέσει σοβαρές θεολογικές προτάσεις, να «προλάβει» μια μελλοντική διένεξη με το Φανάρι. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι ο Ιωαννίνων είναι ο υπ’ αριθμόν ένα ιεράρχης που υποστήριξε από την πρώτη στιγμή της εκλογής του Ιερωνύμου ότι η Εκκλησία της Ελλάδος πρέπει να δώσει πια «γη και ύδωρ» στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και επί της ουσίας να λειτουργεί ως «υποκατάστημά» του στη χώρα μας.


Σχολιάστε εδώ