«Λογαριασμός» 25 δισ. από τη διεθνή κρίση!
Aντιμέτωπη με μια πρωτοφανή, εδώ και δεκαπέντε χρόνια, δημοσιονομική κρίση, η κυβέρνηση, προς το παρόν, κρύβει επιμελώς την αλήθεια για την πλήρη κατάρρευση των δημοσίων εσόδων τους πρώτους μήνες του έτους και παζαρεύει στο παρασκήνιο με τις Βρυξέλλες παράταση του χρόνου προσαρμογής, από τα δύο στα τρία χρόνια, ώστε να αποφύγει το «πικρό ποτήρι» μιας άγριας φοροεισπρακτικής επίθεσης επί δικαίους και αδίκους.
Το μήνυμα της έκθεσης Αλμούνια, που δημοσιοποιήθηκε αυτήν την εβδομάδα, ήταν σαφές και συμπυκνώνεται σε ένα ποσοστό: Στο 108% του εθνικού εισοδήματος θα φτάσει στο τέλος του 2010 το δημόσιο χρέος, αν δεν ληφθούν άμεσα διορθωτικά μέτρα. Δηλαδή, το χρέος θα αυξηθεί μέσα σε μία διετία κατά 10,4 μονάδες του ΑΕΠ και θα γίνει… καπνός μια πολυετής προσπάθεια των ελληνικών κυβερνήσεων για τη συγκράτησή του σε ποσοστό χαμηλότερο από το ύψος του εθνικού εισοδήματος (97,6% το 2008). Μια προσπάθεια που είχε αρχίσει συστηματικά ήδη από το 1993-94, την εποχή που ο Ανδρέας Παπανδρέου έκανε την ιστορική δήλωσή του: «Ή θα εξαφανίσουμε το χρέος ή το χρέος θα μας αφανίσει».
«Τρύπα» 3,5 δισ. ευρώ!
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε παρασκηνιακή διαπραγμάτευση με την Κομισιόν για να εξασφαλίσει παράταση ενός έτους για τη δημοσιονομική προσαρμογή, καθώς θεωρείται αδύνατο, όποια μέτρα και αν ληφθούν, να περιορισθεί το έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ το 2010. Ο επίτροπος Χοακίμ Αλμούνια δεν απέκλεισε αυτό το ενδεχόμενο, τόνισε όμως ότι οι αποφάσεις θα ληφθούν τον Οκτώβριο, μετά την ανακοίνωση και των φθινοπωρινών προβλέψεων της Επιτροπής, όταν θα υπάρχει σαφέστερη εικόνα για την εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών.
Στο μεταξύ, η αδυναμία των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών να ελέγξουν αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή έχει γίνει πλέον παροιμιώδης. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του περιβόητου προγράμματος «Elenxis», που προβλέπει τον εφοδιασμό των ελεγκτών με φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ώστε σε κάθε επιτόπιο έλεγχο να αξιοποιούν στοιχεία από τις βάσεις δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων. Το πρόγραμμα άρχισε να σχεδιάζεται το 2003, αλλά από τότε έχουν περάσει έξι χρόνια προετοιμασίας με ρυθμούς χελώνας και μόλις στα τέλη του τρέχοντος έτους αναμένεται να λειτουργήσει πιλοτικά!
Τεκμήρια και νέοι συντελεστές
Τον Ιούνιο αναμένεται η πρώτη «βροχή» φορολογικών επιβαρύνσεων, που θα πέσει στις κεφαλές όλων, καθώς θα αυξηθούν 10-20% οι φόροι στα καύσιμα, τα τσιγάρα και ποτά και την κινητή τηλεφωνία. Ούτε αυτή η «επιδρομή» θα είναι αρκετή, όμως, για να κλείσουν οι «τρύπες» του προϋπολογισμού με μέτρα μόνιμου χαρακτήρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών μελετά ήδη δύο παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση αυτήν: Την αύξηση των συντελεστών καθαρού κέρδους για τους επαγγελματίες κατά 20%, αλλά και την επαναφορά των τεκμηρίων, μέσω των οποίων θα επιδιωχθεί να ελεγχθούν τουλάχιστον κάποιες ακραίες περιπτώσεις φοροδιαφυγής, από επαγγελματίες που δηλώνουν στην εφορία εισοδήματα… φτώχειας, αλλά συντηρούν πολυτελείς κατοικίες, αυτοκίνητα και σκάφη αναψυχής.
Για την προετοιμασία των νέων τεκμηρίων ελάχιστες είναι οι «διαρροές» προς το παρόν, καθώς μάλιστα αυτήν την περίοδο το υπουργείο δεν επιθυμεί να δημιουργήσει εμπόδια στη διαφαινόμενη αύξηση των πωλήσεων πολυτελών ΙΧ, μετά τη μείωση κατά 50% των τελών ταξινόμησης. Όμως, υπάρχει έτοιμο σχέδιο από την εποχή Αλογοσκούφη, που προβλέπει ότι για κάθε περιουσιακό στοιχείο το υπουργείο Οικονομικών θα διαμορφώσει μια ετήσια… ταρίφα τεκμαρτού κόστους χρήσης και το άθροισμα του επιμέρους κόστους θα αποτελεί τη νέα βάση για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος.
Έτσι, σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, για τα ΙΧ αυτοκίνητα οι δαπάνες χρήσης θα υπολογίζονται για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κυβικών, με ετήσιο κόστος χρήσης που θα κυμαίνεται από 2.500 έως 5.000 ευρώ. Για τα αυτοκίνητα κυβισμού από 2.001 έως 2.500 κυβικά, το ετήσιο κόστος χρήσης θα είναι 3.000 ευρώ και στην επόμενη κλίμακα, από 2.501 έως 3.000 κυβικά, θα φτάνει τα 3.500 ευρώ.
Για τα ακίνητα άνω των 200 τ.μ. θα ισχύει ελάχιστο μηνιαίο κόστος χρήσης 5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ενώ στους βοηθητικούς χώρους θα υπολογίζεται ελάχιστο κόστος 2,5 ευρώ ανά τετραγωνικό. Για τα σκάφη αναψυχής, τα νέα τεκμήρια θα «δαγκώνουν» μετά τα 7 μέτρα μήκους και θα αρχίζουν από τα 1.788 ευρώ, βάσει των προτάσεων που έχει μελετήσει το υπουργείο Οικονομικών. Έτσι, ένας κάτοχος πολυτελούς κατοικίας, αυτοκινήτου και σκάφους δεν θα μπορεί πλέον να εμφανίζεται ως «φτωχός» στην εφορία, δηλώνοντας ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ.