Πρόστιμο… χάδι στη Fiat με καθυστέρηση 15 ετών!

Κάθε (δικό της) ρεκόρ βραδύτητας στην έκδοση αποφάσεων, για πολύ σοβαρές καταγγελίες εις βάρος της ελληνικής θυγατρικής ενός πολυεθνικού κολοσσού, έσπασε αυτήν την εβδομάδα η Επιτροπή Ανταγωνισμού: Δεκαπέντε χρόνια μετά την πρώτη καταγγελία του εμπόρου αυτοκινήτων Σταύρου Σαρρή, τιμώρησε με ασήμαντο πρόστιμο την ελληνική θυγατρική της Fiat, αφήνοντας στο απυρόβλητο τη μητρική ιταλική εταιρεία, αλλά και τον πιστωτικό της βραχίονα στην Ελλάδα, τη Fiat Credit Hellas.
Η Fiat Hellas τιμωρήθηκε με πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί μόλις σε ποσοστό 3% του τζίρου της, για δύο σοβαρές παραβάσεις, τις οποίες πληρώνει ακριβά ο τελικός καταναλωτής: Η εταιρεία καθόριζε μέχρι… ευρώ τις τελικές τιμές μεταπώλησης των αυτοκινήτων της, συμπιέζοντας κοντά στο μηδέν τα περιθώρια κέρδους των συνεργαζόμενων εμπόρων και εξαφανίζοντας έτσι κάθε δυνατότητα μεταξύ τους ανταγωνισμού, προς όφελος του καταναλωτή. Σημειώνεται ότι στην Ευρώπη τα περιθώρια κέρδους των διανομέων είναι εξαπλάσια, φθάνοντας το 3%, έναντι 0,5% στην Ελλάδα!
Επιπλέον, η εταιρεία καθόριζε στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία του δικτύου της τις τιμές των ανταλλακτικών και τις χρεώσεις εργατοώρας, εξαφανίζοντας επίσης κάθε περιθώριο μεταξύ τους ανταγωνισμού. Η Fiat Hellas αρνείται, βεβαίως, τις παραβάσεις και προαναγγέλλει προσφυγή στο Διοικητικό Εφετείο κατά της απόφασης, η οποία ανοίγει τον… ασκό της αμφισβήτησης όλων των αντίστοιχων συμφωνιών που εφαρμόζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες με τους διανομείς τους στην Ελλάδα.
Όμως, παρότι η ελληνική θυγατρική της Fiat ελέγχεται κατά 100% από τον ιταλικό πολυεθνικό γίγαντα, η Επιτροπή δεν «είδε» ευθύνες της Fiat Auto SpA, που έχει τζίρο δισεκατομμυρίων και θα κινδύνευε να της επιβληθεί πολύ υψηλότερο πρόστιμο. Ούτε «είδε» ευθύνες της Fiat Credit, της εταιρείας που παρέχει άτοκες πιστώσεις στους αγοραστές αυτοκινήτων, μέσω της οποίας η παροχή άτοκων δανείων «δενόταν» με τον… σεβασμό του επίσημου τιμοκαταλόγου της Fiat Hellas.
Μιλώντας στο «Π», ο συνήγορος του καταγγέλλοντος εμπόρου, Στ. Γρηγορίου, τονίζει ότι είναι ικανοποιημένος από την απόφαση, παρά τη «μερική» δικαίωση και τη μεγάλη καθυστέρηση, ενώ υπογραμμίζει τη διαφωνία του με το σκέλος της απόφασης που αφορά την «απαλλαγή» της μητρικής Fiat, δεδομένου ότι προσκομίσθηκε στην Επιτροπή σημαντική νομολογία, σύμφωνα με την οποία έχει γίνει δεκτό ότι οι πολυεθνικές φέρουν ευθύνες για τις ενέργειες των τοπικών θυγατρικών τους.
Ο καταγγέλλων έμπορος στην προκειμένη περίπτωση χρειάσθηκε να περιμένει 15 χρόνια για να… δεήσει η Επιτροπή να ολοκληρώσει την έρευνά της και ίσως να είχαν μείνει οριστικά «θαμμένες» οι καταγγελίες του, αν δεν υπήρχε και νεότερη καταγγελία άλλου διανομέα, που ανέβασε τον όγκο του φακέλου σε αρκετές… δεκάδες χιλιάδες σελίδων.
Σε ένα απίστευτο έγγραφο απάντησης προς τον κ. Σαρρή, όπου εξηγεί τους λόγους της καθυστέρησης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Σπ. Ζησιμόπουλος περιγράφει πώς μια καταγγελία που υποβλήθηκε το 1997 άλλαζε συνεχώς χέρια υπαλλήλων, χωρίς το παραμικρό αποτέλεσμα. Ο κ. Ζησιμόπουλος έδωσε τελικά εντολή στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού να ολοκληρώσει επειγόντως την εισήγησή της, δέκα χρόνια αργότερα.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι η Fiat Hellas είχε… πανίσχυρη νομική κάλυψη στη συγκεκριμένη υπόθεση.
Αρκεί να αναφερθεί ότι ένας εκ των βασικών της νομικών συμβούλων διετέλεσε και νομικός σύμβουλος του υπουργείου Ανάπτυξης και ήταν ένας από τους συντάκτες των αναθεωρημένων διατάξεων του νόμου περί Ανταγωνισμού (703/77), που είχαν «περάσει» από τη Βουλή το 2005. Παρά ταύτα, κανείς δεν διαπίστωσε σύγκρουση συμφέροντος (ταύτιση της ιδιότητας ελέγχοντος και ελεγχομένου)…


Σχολιάστε εδώ