«ΠΑΣΟ» ΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΤΕΟPASS – «ΜΕΣΑ» ΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ E-PASS!
Η σταδιακή απόσυρση του ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματης διέλευσης ΤΕΟpass της ΤΕΟ Α.Ε. από το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας έρχεται να επιβεβαιώσει για μια ακόμη φορά όχι μόνο την προχειρότητα και τη σπάταλη διάθεση με την οποία δρα συνήθως ο κρατικός μηχανισμός, αλλά και το νέο δόγμα της παρούσας κυβέρνησης που είναι «όλα και όπως όπως στους ιδιώτες».
Η ιστορία σε αδρές γραμμές έχει ως εξής: Το περασμένο Σάββατο, έξι χρόνια μετά την εισαγωγή του, έπεσε η αυλαία για το σύστημα ΤΕΟpass στα διόδια Ελευσίνας, Ισθμού, Ζευγολατιού και Ρίου. Είχε προηγηθεί η κατάργησή του στα διόδια Σπαθοβουνίου και Νεστάνης στην εθνική οδό Κορίνθου-Τριπόλεως με παράλληλο κλείσιμο των σημείων εξυπηρέτησης των συνδρομητών. Οι ειδικά διαμορφωμένες λωρίδες μαζί με τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό, αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ, περνούν πλέον στα χέρια των ιδιωτών εργολάβων των κοινοπραξιών ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ και ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ σε υλοποίηση των συμβάσεων παραχώρησης που υπέγραψε το ελληνικό Δημόσιο με τους ιδιώτες κατασκευαστές του Βορειοδυτικού και του Ανατολικού Άξονα Πελοποννήσου. Έτσι, ήδη από τις αρχές Απριλίου 2008 στους σταθμούς διέλευσης Σπαθοβουνίου και Νεστάνης και από τον Οκτώβριο 2008 σε όλους τους υπόλοιπους σταθμούς έχει δημιουργηθεί και λειτουργεί μια λωρίδα αυτόματης ηλεκτρονικής διέλευσης e-pass, ίδια με αυτή της Αττικής Οδού. Οι μοναδικές πλέον λωρίδες ΤΕΟpass που υπάρχουν σε λειτουργία βρίσκονται στα διόδια Αφιδνών, Σχηματαρίου, Τραγάνας, προς το παρόν (ΝΕΑ ΟΔΟΣ ΑΕ) και στα διόδια Μαλγάρων και Ακτίου (ΤΕΟ ΑΕ).
Ενώ, όμως, από τις λωρίδες ΤΕΟpass μπορούσαν να περάσουν όλοι οι συνδρομητές της, όλων των κατηγοριών οχημάτων, δεν ισχύει το ίδιο με τις λωρίδες του συστήματος e-pass από τις οποίες, λόγω του απαγορευτικού ορίου ύψους (2,70), μπορούν να διέρχονται μόνο Ι. Χ.
Όλα αυτά, όμως, γεννούν ορισμένα ερωτήματα όπως:
• Τι θα γίνει με τους πάνω από ογδόντα χιλιάδες συνδρομητές, κατόχους πομποδεκτών ΤΕΟpass που δεν έχουν προλάβει να «ξοδέψουν» τις διελεύσεις που πλήρωσαν; Θα χάσουν τα χρήματά τους ή αυτά θα συμψηφισθούν σε λογαριασμό έκδοσης νέου πομποδέκτη άλλης εταιρείας;
• Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει βγει κάποια ανακοίνωση από την ΤΕΟ ΑΕ για το τι μέλλει γενέσθαι;
• Από που θα εξυπηρετούνται οι εναπομείναντες συνδρομητές, κυρίως της Πελοποννήσου, αφού τα σημεία εξυπηρέτησης σε Ελευσίνα, Ισθμό και Ρίο έκλεισαν;
• Μπορεί κάποιος να επιστρέψει την κάρτα και να καταργήσει τη συνδρομή στη συνεργαζόμενη με την εταιρεία Millenium Bank; Και γιατί αλήθεια δεν επελέγη μια από τις κρατικές τράπεζες που διαθέτουν υποκαταστήματα σε όλη τη χώρα για καλύτερη εξυπηρέτηση των συνδρομητών;
Το βασικό όμως ερώτημα είναι γιατί οι αρμόδιοι δεν φρόντισαν μέχρι σήμερα να προχωρήσουν στην ενοποίηση όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων αυτόματης διέλευσης σε ένα κοινό σύστημα με κεντρικό φορέα διαχείρισης υπό κρατικό έλεγχο, όπως μας υποχρεώνει σχετική οδηγία της ΕΕ; Αντίθετα και όλως περιέργως είναι το ίδιο το ελληνικό κράτος που απεμπόλησε το δικαίωμά του αυτό παραδίδοντάς το αμαχητί στα ιδιωτικά συμφέροντα των κοινοπραξιών του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (συμφερόντων Μπόμπολα).
Ποιοι κερδίζουν τελικά από όλο αυτό το αλισβερίσι που γίνεται δυστυχώς στις πλάτες των χιλιάδων συνδρομητών που ταλαιπωρούνται άδικα και κυριολεκτικά παραδίδονται βορά από την ΤΕΟ Α.Ε. στα συμφέροντα ιδιωτών εργολάβων;
Υπάρχει ωστόσο ένα ακόμη καυτό ερώτημα που αφορά τις διοικήσεις της ΤΕΟ Α.Ε. αλλά και το ΥΠΕΧΩΔΕ διαχρονικά. Αφού γνώριζαν ότι επίκειται η πώληση-ιδιωτικοποίηση των διοδίων γιατί ενέκριναν τη δαπάνη χιλιάδων ευρώ το 2005 για τη δημιουργία μιας σύγχρονης αίθουσας κεντρικού ελέγχου, ενός πραγματικά high tech κέντρου σε μια εταιρεία (ΤΕΟ Α.Ε.) που καθημερινά παρακμάζει και αποψιλώνεται από αρμοδιότητες από το ίδιο το κράτος προς όφελος ιδιωτών και εργολάβων;
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το ηλεκτρονικό σύστημα ΤΕΟpass του οποίου η υιοθέτησή θα επιβαλλόταν και στους ιδιώτες, εάν το κράτος επέλεγε να έχει τον κεντρικό έλεγχο του κοινού συστήματος, είναι αποδεδειγμένα σαφώς ανώτερο και αποτελεσματικότερο τεχνολογικά από το e-pass. Τα ερωτήματα είναι πολλά και απαιτούν απαντήσεις. Καλοδεχούμενες από όπου κι αν έρθουν. Αρκεί βέβαια να είναι πειστικές. Οψόμεθα!