Tο ΑΣΕΠ

Ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ απηύθυνε επιστολή προς τον πρόεδρο της Βουλής Δ. Σιούφα, με την εξαγγελία της προσλήψεως 5.500 νοσηλευτών στα νοσοκομεία της χώρας, κατά τις «εξαιρετικές» διαδικασίες, οι οποίες μπορεί να κριθούν αντισυνταγματικές από τα δικαστήρια και να ακυρωθούν, ως αντίθετες, ιδίως, στο άρθρο 5 του Συντάγματος.
Κατʼ αρχήν, είναι παρήγορο και επαινετό ότι προβλήθηκε το Σύνταγμα. Διότι το Σύνταγμα είναι, ως γνωστόν, ο θεμελιώδης νόμος, «ο νόμος των νόμων» (Kelsen). Όμως, οσάκις μέλη του ΑΣΕΠ προέβαλαν στις διασκέψεις του το Σύνταγμα, η απάντηση του προέδρου του ΑΣΕΠ κ. Βέη ήτο πάγια: «Ξεχάστε το Σύνταγμα».
Και η ανταπάντηση ήτο: «Τότε, κ. πρόεδρε δεν έχομε τύπο να σταθούμε, χωρίς Σύνταγμα».
Βέβαια ο κ. Βέης είναι ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, νομίζω τοπογράφος μηχανικός. Αλλά η θέση του προέδρου του ΑΣΕΠ είναι νομική. Είναι θέση ανωτάτου δικαστικού λειτουργού, επί τιμή. Γιʼ αυτό και η προβολή του Συντάγματος, με το δημοσίευμα, είναι πράγματι επαινετή.
Προ παντός, ελέγχεται η νόμιμη υπόσταση του οργάνου. Κατά το νέο άρθρο 101Α του Συντάγματος «τα μέλη της ανεξάρτητης αρχής διορίζονται με ορισμένη θητεία». Είναι ορισμένη η θητεία, είτε απευθείας, από το Σύνταγμα, όπως του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία είναι πενταετής, δυναμένη νʼ ανανεωθεί για μία ακόμη φορά, είτε από τον νόμο, εν προκειμένω από το άρθρο 3 παρ.2 του Ν.3051/2002 (ΦΕΚ 220/20-9-2002) για τα μέλη των ανεξαρτήτων αρχών, κατά το οποίο «είναι τετραετής και δεν επιτρέπεται να επιλέγονται από τη Διάσκεψη των προέδρων της Βουλής για περισσότερες από δύο θητείες, διαδοχές ή μη».
Δηλαδή, μπορεί να ανανεωθεί η θητεία του προέδρου του ΑΣΕΠ, όπως και πολλών μελών του, το πολύ για μία ακόμη θητεία, συνολικά για οκτώ έτη, υπολογιζόμενα από τη σύσταση του ΑΣΕΠ.
Πόσα χρόνια ο κ. πρόεδρος του ΑΣΕΠ υπηρετεί στο Σώμα, ως πρόεδρος και γενικά ως μέλος του ΑΣΕΠ; Εννοείται από της ιδρύσεως του ΑΣΕΠ μέχρι σήμερα. Επʼ ουδενί δύναται να παραμένει στο ΑΣΕΠ περισσότερα από οκτώ έτη. Ούτε είναι νοητή θητεία για 18 έτη.
Εξάλλου, δεν προκύπτει ότι τηρήθηκε η αρχή της κοινοβουλευτικής δύναμης των κομμάτων, εκ του άρθρου 37 του Συντάγματος, η οποία προσδιορίζει τον αριθμό των μελών των ανεξαρτήτων αρχών κατά κόμμα, π.χ. για το ΑΣΕΠ είναι 24 μέλη διά 300=0,080 κατά βουλευτή, και λαμβάνεται, υποχρεωτικά, υπόψη από τη Διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, σύμφωνα με το άρθρο 14 του Κανονισμού της Βουλής.
Λεκτέο, και πέραν της αντιδημοκρατικής ρυθμίσεως του Ν.3051/2002 ως προς το προσωπικό των ανεξαρτήτων αρχών, ότι τούτο «προέρχεται και από μετατάξεις προσωπικού νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, του ευρύτερου δημοσίου τομέα», το οποίο μετετάγη «χωρίς γνώμη υπηρεσιακού συμβουλίου, κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων» (άρθρο 5 παρ. 8 Ν. 3051/2002).
Το ΑΣΕΠ νομίζω ότι δεν υπάρχει σε άλλη χώρα. Ιδρύθηκε κατʼ απομίμηση του ΑΣΔΥ, ως ιδέα του εισηγητή του Ν. 2190/1994, τότε γενικού διευθυντή του υπουργείου Προεδρίας της Κυβερνήσεως και αμέσως συμβούλου και αντιπροέδρου του ΑΣΕΠ και, από τον Μάρτιο του 2004, γενικού γραμματέα του υπουργείου Εσωτερικών κ.λπ.
Ανάλογος προς την όλη σύσταση του ΑΣΕΠ είναι και ο τρόπος λειτουργίας και αποδόσεώς του.
Τέλος, κατʼ ουσίαν, κατά την παρ. 7 του άρθρου 103 του Συντάγματος, «η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, γίνεται είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή, σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως ο νόμος ορίζει».
Από τη διάταξη αυτή προκύπτει ότι με νόμο καθορίζεται ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, συνεπώς και η έξοδος απʼ αυτόν και, σε καταφαντική περίπτωση, η εξαίρεσή του από τις διατάξεις περί του ΑΣΕΠ.
Ότι ο νόμος, ως «ο πάντων βασιλεύς» (Πίνδαρος) δύναται να καθορίσει είτε τον διαγωνισμό είτε την επιλογή και στην περίπτωση της επιλογής τα καθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και νʼ αναθέσει τη διεξαγωγή είτε του διαγωνισμού είτε της επιλογής στην οικεία δημόσια υπηρεσία, περαιτέρω δε, την υποβολή, απʼ αυτή, των αποτελεσμάτων της επιλογής στην ανεξάρτητη αρχή, η οποία οφείλει μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα νʼ αποφανθεί επί των αποτελεσμάτων της επιλογής.
Πράγματι, ο καθορισμός με νόμο της διαδικασίας της επιλογής από την οικεία δημόσια υπηρεσία και περαιτέρω της υποβολής των αποτελεσμάτων στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, για νʼ αποφανθεί μέσα σε εύλογο χρόνο, ανταποκρίνεται στο Κράτος Δικαίου.
Εθνική ανάγκη επιτάσσει να είμαστε πολέμιοι της διαφθοράς, όπως ο πρωθυπουργός «έχει ανοικτό μέτωπο κατά της διαφθοράς», και όπου δυστυχώς καλύπτεται από νόμιμη σκοπιμότητα να την εξαλείφουμε χάριν της δημοκρατικής νομιμότητας.


Σχολιάστε εδώ