Στον αέρα η συμφωνία ΓΣΕΕ – ΣΕΒ
Η παντελής απουσία της κυβέρνησης στην «επιδημία» απολύσεων, κλεισίματος επιχειρήσεων, διαθεσιμοτήτων και μείωσης ωραρίου και αποδοχών (σ.σ.: ο ΟΑΕΔ δεν ανακοινώνει τις απολύσεις και ο ΣΕΠΕ τον αριθμό των επιχειρήσεων που μεταβάλλουν, σε βάρος των εργαζομένων, τις εργασιακές σχέσεις) ευνοεί κάθε αυθαιρεσία που σημειώνεται, «προκειμένου να αντιμετωπιστεί η οικονομική κρίση». Στο μεταξύ:
= Τορπιλίζεται «προσχέδιο συμφωνίας» μεταξύ ΣΕΒ-ΓΣΕΕ για προώθηση κοινών προτάσεων και μέτρων με στόχο την αναχαίτιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης, όπως τουλάχιστον διαβεβαιώνουν συνδικαλιστικά στελέχη του προεδρείου της Συνομοσπονδίας. «Οι ίδιοι οι βιομήχανοι ακύρωσαν κάθε δυνατότητα σύγκλισης με τις θέσεις που εκφράζουν και υλοποιούν, ώστε δεν διασφαλίζουν φερεγγυότητα και αξιοπιστία, για οποιαδήποτε συμφωνία», υπογραμμίζει ο κ. Φιλ. Θωμάς εκτιμώντας ότι την ίδια άποψη θα εκφράσουν όλα τα συνδικαλιστικά στελέχη που ανήκουν στην ΠΑΣΚΕ και τη ΔΑΚΕ (σ.σ.: οι εκπρόσωποι του ΠΑΜΕ Γ. Πέρρος και της Αυτ. Παρέμβασης, Αλ. Καλύβης δηλώνουν ότι δεν γνώριζαν για τη σύσταση Επιτροπής Νομικών και Εμπειρογνωμόνων ΓΣΕΕ-ΣΕΒ). «Οδηγούμαστε σε σκληρή σύγκρουση» αναφέρει ο κ. Θωμάς. Στο μεταξύ:
Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γ. Παναγόπουλος, σε εκδήλωση της Ομοσπονδίας Τραπεζοϋπαλλήλων (ΟΤΟΕ) δημοσίως διέψευσε ότι υπάρχει πόρισμα κοινής επιτροπής ΓΣΕΕ-ΣΕΒ και το ίδιο διαβεβαίωσε μιλώντας προς τους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών παρατάξεων της Αριστεράς, που ζήτησαν να ενημερωθούν. Αντιθέτως:
=«Υπάρχει προσχέδιο συμφωνίας, που σκοντάφτει σε δύο μόνο σημεία» διαβεβαιώνει πηγή του ΣΕΒ που θεωρεί ότι είναι θέμα χρόνου το προσχέδιο αυτό να τεθεί υπόψη και στους άλλους δύο κοινωνικούς εταίρους, τους εμπόρους και τους επαγγελματοβιοτέχνες, ενώ πλήρη άγνοια δηλώνει ο γραμματέας της ΓΣΕΒΕ κ. Δ. Σκυρίνης. Όπως πληροφορούμαστε, ένα από τα δύο σημεία στα οποία δεν έχει ακόμη επέλθει συμφωνία μεταξύ ΓΣΕΕ-ΣΕΒ αφορά τις δεσμεύσεις που πρέπει να επιβληθούν σε επιχειρήσεις που επιδοτούνται ή θα επιδοτηθούν, όσο και για εκείνες που θα ενισχυθούν από το πακέτο των 28 δισ. ευρώ.
Η παρουσίαση της συμφωνίας, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, καθυστερεί εξαιτίας της απεργίας του Απριλίου.
Οι αλληλοσυγκρουόμενες πληροφορίες γύρω από τη «προσέγγιση» ΓΣΕΕ-ΣΕΒ όταν μάλιστα στις 2 Απριλίου διοργανώνεται η γενική απεργία (σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα) είναι προφανές πως θα δημιουργήσουν εντάσεις στο εσωτερικό της Συνομοσπονδίας και θα απαξιώσουν ακόμη περισσότερο το κύρος και τη δυνατότητα παρέμβασης των συνδικάτων. Για ύπουλες και παρασκηνιακές πολιτικές μιλούν συνδικαλιστικά στελέχη όλων των παρατάξεων, αποδεικνύοντας έτσι ότι και εντός της ΠΑΣΚΕ και εντός της ΔΑΚΕ διατυπώνονται διαφορετικές προσεγγίσεις και προβληματισμοί. Πάντως, έτσι αποκαλύπτεται ότι πολλά είναι τα συνδικαλιστικά στελέχη που δηλώνουν άγνοια τόσο για την ύπαρξη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων ΓΣΕΕ-ΣΕΒ και κατά προέκταση για το αποτέλεσμα της συνεργασίας αυτής.
Αιτήματα ΓΣΕΕ
Συνάντηση της υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας Φάνης Πάλλη – Πετραλιά με το προεδρείο της ΓΣΕΕ δεν πρόκειται να γίνει πριν από την απεργία της 2ας Απριλίου, καθώς η δέσμη μέτρων που η συνδικαλιστική πλευρά διεκδικεί, θα είναι και το πλαίσιο της απεργιακής κινητοποίησης. Επιπλέον, το γεγονός ότι οι θεσμοί (ΟΑΕΔ και ΣΕΠΕ) είτε αδυνατούν να συγκροτήσουν στοιχεία είτε δεν τα δίνουν, με σκοπό να αποφευχθεί επιπλέον όξυνση, έχει δημιουργήσει κλίμα δυσφορίας στην εργατική πλευρά που αμφιβάλλει αν πράγματι το αρμόδιο υπουργείο έχει πια οποιαδήποτε δυνατότητα παρέμβασης στις κατάφωρες παρεμβάσεις της εργατικής νομοθεσίας και των ασφαλιστικών δικαιωμάτων.
Το γεγονός μάλιστα πως στη ΓΣΕΕ επικρατεί η εκτίμηση ότι η αρμόδια υπουργός προτιμά μια πολυμερή (με τους εργοδοτικούς φορείς) συνάντηση αντί της διμερούς που επιζητεί η ΓΣΕΕ δυσχεραίνει προς το παρόν την πραγματοποίησή της.
Μεταξύ των αιτημάτων της ΓΣΕΕ περιλαμβάνονται και τα ακόλουθα:
=Απαγόρευση των απολύσεων, διαθεσιμοτήτων και υποχρεωτικών αδειών για το διάστημα που θα διαρκεί η κρίση και για τις επιχειρήσεις που έχουν ή θα λάβουν οικονομική ενίσχυση ή επιδότηση. Αυστηρές κοινωνικές ρήτρες διατήρησης, αλλά και αύξησης των θέσεων πλήρους απασχόλησης στις επιδοτούμενες επιχειρήσεις.
=Αποτροπή των απολύσεων και του ενδεχόμενου μετακύλισης του κόστους διάσωσης και εξυγίανσης των προβληματικών επιχειρήσεων στο κοινωνικό σύνολο και στους φορολογούμενους, με τη δημιουργία πριν από την εμφάνιση νέων προβληματικών επιχειρήσεων, κυρίως λόγω της πιστωτικής ασφυξίας, Ταμείου Αναχρηματοδότησης και Ανάπτυξης (διάσωσης και ανασυγκρότησης) κλάδων ή επιχειρήσεων που κινδυνεύουν, με κεφάλαια κατ’ αναλογία από τις τράπεζες και με τη χρήση των εγγυήσεων από το πακέτο ενίσχυσής τους.
=Ενίσχυση της προστασίας των ανέργων με την αύξηση του επιδόματος ανεργίας στο 80% του μισθού ασφαλείας και επιμήκυνση της διάρκειας καταβολής του στα 2 χρόνια. Θέσπιση ειδικού βοηθήματος ανεργίας για τους νέους μέχρι 29 ετών που δεν έχουν εισέλθει στην αγορά εργασίας.