Κυκλοφορούν απαράδεκτα βιβλία
Κύριε Κουρή,
Θέλω σήμερα να απευθυνθώ στους αρμόδιους του υπουργείου Παιδείας, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, στους σχολικούς συμβούλους, στη διδασκαλική ομοσπονδία, γενικά σ’ όλους τους υπεύθυνους φορείς της ελληνικής εκπαίδευσης, και να τους ρωτήσω: Γιατί αφήνουν να κυκλοφορούν τέτοια απαράδεκτα βιβλία στις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου;
Για παράδειγμα, τα βιβλία της Φυσικής, των Μαθηματικών, της Γλώσσας κ.λπ., κυρίως της Ε΄ Δημοτικού, αλλά και άλλων τάξεων, είναι γεμάτα αοριστολογίες, «περιπεπλεγμένες περιπλοκές» και πραγματικούς γρίφους.
Μα είναι δυνατόν το μυαλουδάκι ενός μικρού παιδιού να κάνει τόσες και τέτοιες περίπλοκες σκέψεις, να αντιληφθεί τόσο… βαθυστόχαστα νοήματα και να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που δεν μπορούν να τα καταλάβουν ούτε οι πτυχιούχοι των Ανώτατων Σχολών, μα ούτε και οι δάσκαλοί τους πολλές φορές;
Αυτά τα βιβλία προκαλούν απ’ τη μια μεριά πνευματικό κάματο, απέχθεια προς το διάβασμα και ψυχικό πόνο στα μικρά παιδιά και από την άλλη δημιουργούν αναστάτωση, απελπισία και οδύνη στους γονείς, οι οποίοι αναγκάζονται επί ολόκληρες ώρες να είναι σκυμμένοι πάνω απ’ αυτά τα βιβλία για να καταλάβουν τι γράφουν, αν τελικά καταλάβουν, και να βοηθήσουν όσο μπορούν τα παιδιά τους. Είναι δε τόσο πολύ το καθημερινό διάβασμα των μικρών αυτών παιδιών, που δεν τους μένει χρόνος ούτε καν να σκεφτούν παιχνίδια και άλλες χρήσιμες και απαραίτητες εξωσχολικές δραστηριότητες.
Κύριε υπουργέ, είναι καλά τα μεγάλα οράματα προς τα οποία οπωσδήποτε πρέπει πάντα να προσβλέπει η σωστή Παιδεία. Στην αρχή όμως επιβάλλεται να δώσουμε τη δέουσα βαρύτητα στο ξεκίνημα, στα πρώτα βήματα, που είναι και τα πιο βασικά. Ας κάνουμε το μικρό παιδί ν’ αγαπήσει το διάβασμα και όχι να το μισήσει όπως γίνεται σήμερα. Ας μη βαραίνουμε την ευαίσθητη και τρυφερή ψυχή του με άγχος, πόνο και αγωνία. Η σωστή Παιδεία στοχεύει πρώτα στην ψυχή του παιδιού και μετά στο μυαλό του. Χωρίς την ψυχική γαλήνη, τη σιγουριά και την αυτοπεποίθηση, το μυαλό του μικρού παιδιού δεν δουλεύει, αλλά και να δουλεύει, κάτω από τέτοιες ανυπόφορες συνθήκες θα πάρει λάθος μονοπάτι.
Γιάννης Δούκας,
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής,
Θεσσαλονίκη