Η άλλη πλευρά της ονομαστικοποίησης των καρτοκινητών

Πολύς θόρυβος γίνεται, μετά την απόδραση του Παλαιοκώστα και τη χρησιμοποίηση καρτοκινητών στην οργάνωσή της, για την υποχρέωση δήλωσης των στοιχείων ταυτότητας κατά την αγορά καρτοκινητού. Έτσι, λένε, θα καταπολεμηθεί η εγκληματικότητα.
Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.
Το μέτρο –με τον τρόπο που πάει να εφαρμοστεί– είναι πρόχειρο και ως εκ τούτου καταδικασμένο να αποτύχει, ενώ παράλληλα θα προκαλέσει μύρια προβλήματα:
Σε όλες τις χώρες όπου έχει εφαρμοστεί, προϋπήρχε διάλογος με τις εταιρείες και εξετάστηκαν όλες οι παράμετροι, καθώς και οι επιπτώσεις στην αγορά. Η κινητή είναι η χρυσοτόκος όρνιθα και τα δίκτυα συνεισφέρουν σημαντικά στον δημόσιο κορβανά. Αν εφαρμοστεί ο νόμος, θα θίξει σε κάποιο βαθμό το 40-45% των εσόδων των δικτύων και εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς τι σημαίνει αυτό σε μια εποχή που τα ταμεία είναι άδεια.
Η καρτοκινητή αφορά 13.000.000 χρήστες, ήτοι το 65% της αγοράς. Πιστεύει το κράτος ότι έχει τη δυνατότητα να ελέγξει τη χρήση 13.000.000 συσκευών; Και αν ναι, τότε γιατί δεν βρίσκει τις κλεμμένες συσκευές από το ΙΜΕΙ (που είναι μόνο μερικές χιλιάδες), έτσι για να μας δώσει ένα δείγμα των ικανοτήτων του;
Ήδη στην αγορά κυκλοφορούν εκατοντάδες χιλιάδες κάρτες SIM. Πώς θα ελεγχθεί η χρήση όλων αυτών; Επίσης, κάθε μέρα κλέβονται δεκάδες κινητά. Πώς θα ξέρουν οι ιθύνοντες ποια από αυτά θα χρησιμοποιηθούν για «κακό» σκοπό;
Πώς θα καλυφθεί η ανάγκη των 2.000.000 λαθρομεταναστών που δεν θα μπορούν να αγοράσουν επώνυμα; Είναι προφανές ότι το μέτρο θα δημιουργήσει μια ζήτηση για «μαύρες» κάρτες και ως εκ τούτου μια μαύρη αγορά, αφού πολλοί θα σπεύσουν να καλύψουν τη συγκεκριμένη ανάγκη μέσω της παραοικονομίας (αφού δεν θα μπορεί να γίνει νόμιμα). Όλοι ξέρουμε ότι μεγάλο μέρος της διακίνησης καρτών γίνεται από αλλοδαπούς. Ποιος θα τους αστυνομεύσει όλους αυτούς; Οι ίδιοι που αδυνατούν να αστυνομεύσουν τη μεγαλύτερη φυλακή της χώρας;
Τι θα γίνει με τους 15.000.000 τουρίστες που έρχονται κάθε χρόνο στη χώρα μας; Πώς θα ελεγχθούν; Θα παραδίδουν το κινητό στην άφιξη και θα τους το επιστρέφουμε στην αναχώρηση;
Ποιος θα εμποδίσει κάποιον ο οποίος θέλει να παρανομήσει να πάει σε μια χώρα όπου η καρτοκινητή διακινείται ελεύθερα, να πάρει μερικές κάρτες, να τις φορτώσει και να κάνει τη δουλειά του; Όποιος έχει λόγο να κάνει κάτι, βρίσκει και τον τρόπο…
Η διακίνηση των καρτών, εκτός από τους μετανάστες, γίνεται από τα περίπτερα και τα ψιλικατζίδικα σε όλη τη χώρα. Έχει σκεφτεί / υπολογίσει κανείς τι επιπτώσεις θα έχει το μέτρο στο οικοσύστημα της αγοράς και μάλιστα σε περίοδο κρίσης;
Σε πολλές χώρες τα καταστήματα που ανήκουν στα δίκτυα ζητούν στοιχεία ταυτότητας (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία), αλλά τα κιόσκια όχι. Συντάκτης μας αγόρασε μόλις πριν από 10 ημέρες πέντε κάρτες SΙΜ στην Ισπανία χωρίς να του ζητηθεί κανένα στοιχείο ταυτότητας.
Υπάρχει λύση;
Φυσικά και υπάρχει!
Η πρώτη, που είναι και άμεση, είναι να βάλουν ένα jammer (κοστίζουν από 5 μέχρι 10.000 ευρώ) στον Κορυδαλλό, μπλοκάροντας όλα τα κινητά μέσα στις φυλακές (φυσικά και του διευθυντή).
Η δεύτερη είναι να ξεκινήσουν διάλογο με τις εταιρείες κινητής και εφόσον αποφασιστεί να γίνει κάποια τέτοια κίνηση, αυτό να γίνει μεθοδευμένα, προσεκτικά, με τη γνώμη των ειδικών και σταδιακά, εξετάζοντας τις επιπτώσεις που θα έχει στο όλο οικοσύστημα.
Σε κάθε περίπτωση οι εταιρείες έχουν αποδείξει ότι σέβονται τον νόμο και είναι γνωστό ότι έχουν συμβάλει στην εξιχνίαση αρκετών υποθέσεων. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα οι ίδιες οι αρχές, «καμαρώνοντας» κατά τη σύλληψη, έχουν προδώσει αρκετά μυστικά (όπως π.χ. ότι μπορούν, ακόμα κι αν αλλάξει η SΙΜ, να εντοπίζουν το κινητό). Αποτέλεσμα; Στην επόμενη περίπτωση οι απαγωγείς χρησιμοποιούσαν ένα κινητό και το πέταγαν…
Τι συζήτησαν με Στυλιανίδη
Ήδη ξεκίνησε ένας διάλογος. Ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Ευριπίδης Στυλιανίδης είχε συνάντηση με εκπροσώπους των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, με τη συμμετοχή του προέδρου της ΕΕΕΤ, και συζητήθηκαν κάποιες σκέψεις και προτάσεις για το τι μπορεί να γίνει. Η θέση του υπουργού είναι ότι θα υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο δύο χρόνων και μετά θα υπάρξουν οι τελικές αποφάσεις.
Ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι οι εταιρείες εισπράττουν από τους πολίτες πάρα πολλά χρήματα. Έχουν επομένως υποχρέωση να συμβάλλουν σʼ ένα ποσοστό στην ασφάλειά τους. Πράγμα που δεν είναι καθόλου παράλογο.
Πάντως αυτό που οδήγησε στην απόφαση για ονομαστικοποίηση των καρτοκινητών δεν ήταν η απόδραση του Παλαιοκώστα, που πρόσφερε το πρόσχημα, αλλά οι κινητοποιήσεις που έγιναν μέσα σε μισή ώρα από τη στιγμή που σκοτώθηκε στα Εξάρχεια ο μαθητής Αλέξης Γρηγορόπουλος από τη σφαίρα του αστυνομικού, όπου στάλθηκαν 100.000 sms! Κι αυτό προκάλεσε μεγάλη ανησυχία στις αρχές ασφαλείας και φυσικά στην κυβέρνηση.


Σχολιάστε εδώ