2,7 εκατ. ευρώ κοστίζει ο… «Καρυωτάκης»!
«Θα μου πείτε, δίνουμε περισσότερο από 2 εκατομμύρια για κάτι για το οποίο δεν φιλοδοξούμε πολλά; Υποχρεωμένος είμαι να το κάνω, αλλιώς θα κατηγορηθώ ότι δίνω χρήματα για τον Παναθηναϊκό, για τον Ολυμπιακό, το οποίο είναι προνομιακό μας πεδίο, και δεν δίνω για ελληνική παραγωγή. Η στρατηγική είναι αυτή και με αυτή πορευόμαστε».
Είναι η θέση του προέδρου – διευθύνοντος της ΕΡΤ Χρήστου Παναγόπουλου, όπως εκφράστηκε στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας (Πρακτικά ΔΣ ΕΡΤ 879/24-7-2008) τον περασμένο Ιούλιο στη συζήτηση, μεταξύ άλλων, για την πολύ καλή τηλεοπτική σειρά εποχής «Καρυωτάκης».
Οι θέσεις αυτές έχουν ειδικό ενδιαφέρον με βάση τη συζήτηση που υπάρχει, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την ΕΕ, για την αποστολή των κρατικών ραδιοτηλεοράσεων. Το συνολικό κόστος της σειράς «Καρυωτάκης» (αρ. Απ. 3258/25-7-2008) ανέρχεται σε 2.699.900,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το κόστος επεισοδίου, σε παραγωγή της «Παπανδρέου ΑΕ» που έχει δείξει θετικά δείγματα γραφής, ανέρχεται στο ποσό των 116.595,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), συμπεριλαμβανομένου του κόστους των ξενοδοχείων. Στο κόστος αυτό δεν περιλαμβάνεται το ποσό των 18.400 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) για εργοδοτικές εισφορές. Η ΕΡΤ, όπως σημειώνεται, έχει τη δυνατότητα να προσαυξήσει το κόστος της σειράς κατά ποσοστό 20% ή 25%, με τιμές μετρητοίς ή επί πιστώσει αντιστοίχως και να πωλήσει ίσης αξίας χρόνο σε διαφημιστική εταιρεία.
Για την υλοποίηση της συμφωνίας αυτής απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της ΕΡΤ ΑΕ, του παραγωγού και της διαφημιστικής εταιρείας. Ενδιαφέρον έχει η αντίληψη του προέδρου της εταιρείας για τον ρόλο και την αποστολή της ΕΡΤ, θεωρώντας προνομιακό πεδίο της εταιρείας το ποδόσφαιρο…
«Η αγορά των σίριαλ, από τα τέσσερα χρόνια εμπειρίας που έχουμε στην ΕΡΤ, δεν μας ευνοεί», ενημέρωσε το ΔΣ τον περασμένο Ιούλιο ο Χ. Παναγόπουλος. «Δεν μας ευνοεί αυτό το πεδίο, γιατί, όπως είπε και ο κ. Γόντικας, τα άλλα κανάλια, τα εμπορικά, βασίζουν το prime time σε ελληνικές σειρές, παράγουν περίπου 10 – 15 σειρές τον χρόνο, εξ αυτών μερικές είναι πάρα πολύ ακριβές, άλλες κοστίζουν λιγότερο.
Οι ιδιώτες έχουν την ευελιξία ό,τι δεν κάνει να το “κόβουν” και να “προχωρούν” ό,τι θέλουν. Ο τηλεθεατής, όταν θέλει να δει σίριαλ, πρώτα επιλέγει το Mega, μετά επιλέγει Alpha ή Antenna. Η ΕΡΤ δεν είναι καν η τέταρτη επιλογή. Αφού απορρίψει όλα τα άλλα, θα έλθει στην ΕΡΤ να δει σίριαλ. Υπ’ αυτήν την έννοια δεν έχουμε κανέναν λόγο να ανταγωνισθούμε τον “εχθρό” ή τον “φίλο” στο πεδίο που του είναι βολικό».
Ειδικό ενδιαφέρον αποκτά η άποψη του προέδρου της ΕΡΤ για τις σειρές και την «αριστερή κριτική» για τις αγορές προγραμμάτων από την Disney: «Εάν η ΕΡΤ ξοδέψει 10 ή 15 εκατομμύρια για να παραγάγει πέντε ή έξι σίριαλ στο πεδίο του ανταγωνιστή, ξοδεύει χρήματα «άμυαλα» και δεν κάνει κανέναν αντιπρογραμματισμό ή ανταγωνισμό ή εν πάση περιπτώσει δεν προσπαθεί να αγοράσει κάτι άλλο, υπ’ αυτή την έννοια δεν είναι το πεδίο μας. Από την άλλη, επειδή οι ελληνικές παραγωγές είναι ελληνικές παραγωγές και επειδή η ΕΡΤ είναι υποχρεωμένη να κάνει ελληνικές παραγωγές, επιλέγουμε να κάνουμε δύο. Εάν δεν κάνουμε καμία, θα κατηγορηθούμε ότι δίνουμε τα χρήματα στην Disney ή σε κάθε άλλη εταιρεία, όπως λέει «η αριστερή μας συνείδηση» και δεν παράγουμε ελληνικά προϊόντα», είναι η θέση του προέδρου της ΕΡΤ
Στη συνέχεια ο Χ. Παναγόπουλος εξηγεί γιατί η ΕΡΤ θα παραγάγει δύο ελληνικές σειρές τη χρονιά, λέγοντας τα εξής: «Σειρές τέτοιες, οι οποίες τηλεοπτικά δεν ξέρουμε εάν θα φέρουν κάτι, τουλάχιστον θα μείνουν στο ιστορικό αρχείο της ΕΡΤ και κάποτε θα επαναπροβληθούν και ως πολιτιστικό προϊόν και ως ιστορικό προϊόν και κάποτε θα παραχθούν και ως DVD. Δεν φιλοδοξούμε πολλά», συμπληρώνει για να καταλήξει στην αναφορά περί ποδοσφαίρου. «Θα μου πείτε, δίνουμε περισσότερο από 2 εκατομμύρια για κάτι για το οποίο δεν φιλοδοξούμε πολλά; Υποχρεωμένος είμαι να το κάνω, αλλιώς θα κατηγορηθώ ότι δίνω χρήματα για τον Παναθηναϊκό, για τον Ολυμπιακό, που είναι προνομιακό μας πεδίο, και δεν δίνω για ελληνική παραγωγή. Η στρατηγική είναι αυτή και με αυτή πορευόμαστε»