Τι προστατεύει σήμερα το άσυλο;

«ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ να συνεννοηθούμε για το τι ακριβώς είναι το πανεπιστημιακό άσυλο, αν είναι να ισχύει στη χώρα μας», επισήμανε μεταξύ άλλων ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Αθήνας Γιάννης Πανούσης, μιλώντας στην εκπομπή «Προσκήνιο» της ΝΕΤ με τον Γιάννη Πολίτη, τονίζοντας όμως ταυτόχρονα ότι στο εξωτερικό δεν υπάρχει νόμος για το άσυλο, αλλά υπάρχει διαφορά κουλτούρας για το ζήτημα αυτό.

ΑΝ ΤΕΛΙΚΑ ισχύσει το άσυλο στα πανεπιστήμια στη χώρα, θα πρέπει να ξέρουμε όλοι ακριβώς τι εννοούμε. Απλώς θα πρέπει να δείξουμε τον απαιτούμενο σεβασμό στον ιστορικό και συμβολικό του ρόλο του ασύλου, σημείωσε ο κ. Πανούσης, του οποίου η γνώμη έχει βαρύνουσα σημασία, γιατί είναι ένας από τους συντάκτες του νόμου πλαισίου για τα ΑΕΙ το 1982, νόμου εξαιρετικά προοδευτικού για την εποχή, ενώ εκείνη την περίοδο ρύθμιζε και τις διατάξεις για το καθεστώς του πανεπιστημιακού ασύλου.

Τα 4 ερωτήματα

ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ, είπε ακόμη ο κ. Πανούσης, να ξεκαθαρίσουμε αν το άσυλο είναι πανεπιστημιακό ή κοινωνικό και γι’ αυτό ακριβώς θα πρέπει να απαντήσουμε σε τέσσερα βασικά ερωτήματα, τα οποία και έθεσε για να απαντηθούν:

ΠΡΩΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ: Αν ο καθένας μπορεί να πηγαίνει στα πανεπιστημιακά ιδρύματα για να περνάει την ώρα του ή είναι ένας χώρος εκπαιδευτικός, πανεπιστημιακός, χώρος ελεύθερης διακίνησης των ιδεών.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΡΩΤΗΜΑ: Αν η συμβολική και ιστορική σημασία του ασύλου το 1982, σε μια αυταρχική κοινωνία και σε μια κοινωνία που έβγαινε από τη δικτατορία, έχει νόημα στην εποχή του ίντερνετ. Τι ακριβώς προστατεύει σήμερα το άσυλο; Είναι κοινωνικό ή πανεπιστημιακό; Είναι ασυλία να μπορεί να κάνει κάποιος οτιδήποτε εκεί μέσα;

ΤΡΙΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ: Ποιος υποστηρίζει το άσυλο; Εδώ έχουμε δει κουκουλοφόρους να λένε ότι είμαστε μέσα γιατί υποστηρίζουμε το πανεπιστημιακό άσυλο και η ελληνική πολιτική σκηνή στο σύνολό της να μην έχει απάντηση στο θέμα αυτό…

ΤΕΤΑΡΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ: Να ξεκαθαριστεί ότι υπεύθυνος για το ζήτημα είναι ο πρύτανης. Ο πρύτανης δεν είναι μόνο για δεξιώσεις. Πρέπει τη δύσκολη στιγμή να πάρει μια απόφαση και, αν δεν μπορεί να το κάνει, να παραιτείται. Διότι, πέραν των πρόσφατων γεγονότων, έχουμε τα τελευταία δύο χρόνια καμιά δεκαπενταριά φορές κατάλυση του ασύλου.

Διαφορά κουλτούρας

ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ αυτή ο καθηγητής Γιάννης Πανούσης αναφέρθηκε ακόμη στο γεγονός ότι στο εξωτερικό δεν υπάρχει νόμος για το άσυλο και επεσήμανε τη διαφορά κουλτούρας που υπάρχει για το θέμα αυτό. Τόνισε μάλιστα ότι «κανείς αστυνομικός δεν σκέφτεται να μπει στο άσυλο και να παραβιάσει την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και, όταν μπει σε χώρο του πανεπιστημίου, κανείς δεν σκέφτεται ότι μπήκε ως παρακράτος. Είχε κάποιο λόγο που μπήκε. Αυτό είναι η κουλτούρα που υπάρχει».

ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ τη συγκεκριμένη παρέμβαση, ο κ. Πανούσης κατέληξε: «Εδώ θεωρούμε ότι το άσυλο είναι μια αυτόνομη περιοχή που ο καθένας κάνει ό,τι θέλει και έχει ασυλία. Το ίδιο ισχύει περίπου και για τα Εξάρχεια. Έχουμε έναν χώρο αυτοδικίας. Είναι παρανοϊκό αυτό που συμβαίνει με το άσυλο – με όλο τον σεβασμό στον ιστορικό και συμβολικό του ρόλο. Ας μείνει, αλλά ας συνεννοηθούμε τι εννοούμε».


Σχολιάστε εδώ