Ανησυχητική η δημοσιονομική πορεία της χώρας
Η Έκθεση – Διαδήλωση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία καταρτίζεται περί το τέλος κάθε χρόνου, αποτελεί ίσως το πιο αξιόπιστο ντοκουμέντο για την πραγματική δημοσιονομική πορεία της χώρας μας. Εύστοχες είναι οι παρατηρήσεις, οι προτάσεις και τα σχόλια του κ. Κωνσταντίνου Χρ. Τράκα, αντιπροέδρου τον Ελεγκτικού Συνεδρίου ε.τ., επί της Έκθεσης – Διαδήλωσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 5ης Νοεμβρίου 2008 για τον απολογισμό των εσόδων και των εξόδων του κράτους το 2007, οι οποίες, λόγω της μακράς εμπειρίας του στο Ελεγκτικό Συνέδριο και των παρεμβάσεων που κάνει επί δεκαετίες με άρθρα του και αναλύσεις στις εφημερίδες, πρέπει να προβληματίσουν σοβαρά τους διαχειριστές της ελληνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα ο κ. Τράκας επισημαίνει τα εξής:
«Η σχέση τακτικών και εκτάκτων εσόδων, σε ποσοστό 47%, έναντι των πιστωτικών – δανειακών εσόδων, σε ποσοστό 53%, είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, διότι αποδυναμώνει τη σημασία του κρατικού προϋπολογισμού και του απολογισμού.
Απαιτείται επανεξέταση της δημοσιονομικής πολιτικής, ως προς την έκδοση βραχυπροθέσμων τίτλων στην ευρωαγορά. Απαιτείται λεπτομερής έλεγχος, είτε από επιθεωρητές δημοσίων διαχειρίσεων, είτε, προτιμότερο, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ύστερα από έγγραφο του υπουργού Οικονομικών, για τη διαγραφή εσόδων, λόγω παραγραφής 3.519.316.351 ευρώ, από τα οποία 3.200.929.651 ευρώ οφείλονται από δέκα ΔΟΥ (σελ 14).
Το ονομαστικό δημόσιο χρέος, κατά την 31-12-2007, σε 239,801 δισ. ευρώ, υπολείπεται του πραγματικού, κατά τη σχέση χρεολυσίων και τόκων, η οποία είναι 83 και 17%. Συνεπώς αυξάνει το δημόσιο χρέος κατά 17%, ήτοι κατά 40,766 δισ. ευρώ, και διαμορφώνεται στο ποσό των 280,567 δισ. ευρώ. Ενώ η αναλογία χρεολυσίων και τόκων, κατά την 31-12-2006, ήτο 72 και 28%. Η αναλογία δε των τόκων κατά τα έτη 2005, 2004 και 2003 ήτο 27%, 36% και 35%.
Είναι πράγματι εμφανής η τάση προς βελτίωση των αναλογιών των τόκων των δανείων, η οποία πιστώνεται στην ασκούμενη δημοσιονομική πολιτική.
Οι εγγυήσεις οι οποίες κατέπεσαν σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου κατά την 31-12-2007 ανέρχονται στο ποσό των 57.675.394 ευρώ, από το οποίο εβεβαιώθη μόνο ποσό 348.285 ευρώ. Ενώ το Δημόσιο προβαίνει στην εξόφληση των υποχρεώσεών του, που απορρέουν από την κατάπτωση των εγγυήσεων, που έχει παράσχει, μόνο μετά από προηγούμενη βεβαίωση των σχετικών ποσών (σ.37), σύμφωνα με το άρθρο 65 του Ν. 2365/95 και όρθρο 11 Ν.2322/95. Δηλαδή προηγείται η βεβαίωση και έπεται η κατάπτωση των εγγυήσεων.
Είναι ευτύχημα ότι με το άρθρο 2 του Ν.3697/2008 καταργήθηκαν οι πολλοί ειδικοί λογαριασμοί, εκτός κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το άρθρο 79 παρ. 2 του Συντάγματος, θα πρέπει όμως να επανεξετασθεί και η διατήρηση, με το άρθρο 3, των ένδεκα λογαριασμών, εκτός προϋπολογισμού. Απαγορεύεται, με το άρθρο 5, η σύσταση νέων ειδικών λογαριασμών.
Πάντως, δεν θα πρέπει να αγνοείται ότι το δημόσιο χρέος ήτο κατά την 31-12-1981 672 δισ. δρχ. ή 197.212.000 ευρώ, και ότι αυξήθηκε αδικαιολόγητα κυρίως με δύο νόμους, τον Ν. 1286/1982, ο οποίος καθόρισε ως δημόσιες επενδύσεις τις διάφορες εορταστικές και άλλες εκδηλώσεις, και τον Ν. 1489/1984, ο οποίος «κατάργησε» τον δικαστικό προληπτικό έλεγχο των κρατικών δαπανών και ίσχυσε επί μία πενταετία, 1985-1989, μέχρι της καταργήσεώς του από το έτος 1990.