Υποβαθμίζουν και απαξιώνουν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Κάποιοι έχουν βαλθεί να υποβαθμίσουν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο γιατί προφανώς η ύπαρξή του δεν τους βολεύει. Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί η ποιότητα της Παιδείας μας έχει αγγίξει τον πάτο…
Ως γνωστόν, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι το ανώτατο θεσμοθετημένο εκπαιδευτικό όργανο που επηρεάζει και την ποιότητα της παρεχομένης εκπαίδευσης. Υπάγεται κατευθείαν στον εκάστοτε υπουργό Παιδείας και είναι ο θεσμοθετημένος σύμβουλός του από την εποχή του Παπανούτσου. Οι προδιαγραφές που προβλέπονται για το επιστημονικό προσωπικό του είναι ανάλογες των πανεπιστημιακών καθηγητών. Τα τυπικά προσόντα των συμβούλων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι ισότιμα των πανεπιστημιακών Α΄ βαθμίδας και ανάλογα με τα τυπικά προσόντα μελών ΔΕΠ είναι επίσης των παρέδρων, των παρέδρων επί θητεία κ.λπ. Όλοι πρέπει να διαθέτουν εξειδικευμένες σπουδές σχετικά με τα θέματα της εκπαίδευσης και τα παιδαγωγικά, επιπλέον της βασικής τους ειδικότητας.
Στο πλαίσιο λοιπόν της περιβόητης «επανίδρυσης του κράτους», που έγινε… άφαντη, τοποθετήθηκε αρχικά το 2004 ως πρόεδρος πολιτικός μηχανικός συνταξιούχος καθηγητής και τέως πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια ως πρόεδρος άλλος συνταξιούχος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με ειδικότητα τοπογράφου μηχανικού! (Αυτό κι αν είναι από τα άγραφα… αλλά το ρουσφέτι δεν ξέρει από εμπόδια. Όλα γίνονται αρκεί να υπάρχει… βούληση, που είναι ανύπαρκτη εκεί όπου πρέπει.) Ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου θα πρέπει να έχει μια γενικότερη εκπαιδευτική υποδομή ως προς τα θέματα της εκπαίδευσης, και όχι απλώς προσόντα πανεπιστημιακού καθηγητή και μάλιστα συνταξιούχου. (Αυτά όμως είναι για τους παλαβούς.)
Υπάρχει όμως και συνέχεια. Τι λέτε, εκεί μόνο θα έμεναν;
Βασικός αντιπρόεδρος είναι κομματικός φιλόλογος «της σειράς», με διδακτορικό «από τα συνήθη»… που ουσιαστικά διοικεί εκ του παρασκηνίου το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Άλλος αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και πρόεδρος του τμήματος Ποιότητας της Εκπαίδευσης ορίστηκε από το 2004 υπάλληλος του… Αστεροσκοπείου (του Ινστιτούτου Διαστημικών Ερευνών και Τηλεσκόπησης)! Τώρα τι σχέση μπορεί να έχει με την ποιότητα της εκπαίδευσης…
Άλλος αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και πρόεδρος του Τμήματος Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι συνταξιούχος (ομότιμος) σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με σπουδές… ψυχολόγου (!) στην Τουρκία (προφανώς για την επιβολή της τουρκικής). Η τεχνική εκπαίδευση ως γνωστόν… αναβαθμίστηκε από τα ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ! Όμως, εκτός των προβλημάτων που όλοι διαπιστώνουν μέχρι σήμερα, τα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ λειτουργούν με τα ίδια αναλυτικά προγράμματα και βιβλία των ΤΕΕ. Αυτή είναι η προσφορά του συνταξιούχου που βόλεψαν… Η μοναδική αλλαγή ήταν ότι άλλαξαν τις ώρες διδασκαλίας!
Άλλος αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και πρόεδρος του Τμήματος Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες είναι με Μ.Sc. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Τομέας Κοινωνικής Ιατρικής και Ψυχικής Υγείας), όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ο οποίος… προεδρεύει συμβούλων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου εξειδικευμένων χρόνια και με διδακτορικό στο αντικείμενο των ατόμων με ειδικές ανάγκες…
Ζήτω η αξιοκρατία, κύριε Καραμανλή…
Παράλληλα με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο λειτουργούν άλλα κέντρα με το ίδιο αντικείμενο με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, όπως το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (ενώ στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο υπάρχει το Τμήμα Έρευνας), το Κέντρο Επιμόρφωσης (ενώ στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο υπάρχει το Τμήμα Επιμόρφωσης), το Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ενώ στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο υπάρχει ο Τομέας Επαγγελματικού Προσανατολισμού). Όλα αυτά τα παράλληλα κέντρα διαθέτουν προέδρους, διοικητικά συμβούλια, αποσπασμένους εκπαιδευτικούς που λείπουν από τα σχολεία, όπως άλλωστε λείπουν περί τους 200 αποσπασμένοι από τα σχολεία εκπαιδευτικοί, που κάθε χρόνο αποσπώνται στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ανάλογα με ποιους προτείνει ο κάθε σύμβουλος). Και όλα αυτά «τα παράλληλα», σε μια εποχή οικονομικής κρίσης και εξορθολογισμού των δαπανών του κράτους. Ήδη άρχισε η διαμάχη μεταξύ του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και των άλλων κέντρων για το μοίρασμα της πίτας των κονδυλίων του τετάρτου κοινοτικού πλαισίου. Βεβαίως θα πάρουν τα μεγαλύτερα μερίδια αυτοί που έχουν ισχυρότερες προσβάσεις… Πάντως, επειδή η διορισμένη ηγεσία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου δεν διαθέτει και «ισχυρά προσόντα», δεν φαίνεται να μπορεί να δώσει με επιτυχία τον αγώνα. Απλώς θα κάνει ό,τι της πουν. Με όλα αυτά, πώς να μην πηγαίνει κατά διαβόλου η εκπαίδευση…