Θεσσαλονίκη χωρίς λιμάνι… γίνεται;
Όπως είναι γνωστό, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ -μετά και την απόσυρση του ενδιαφέροντος της κινεζικής εταιρείας Hutchison (με έδρα το Χονγκ Κονγκ) για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ- βούλιαξε λίγο πριν εκπνεύσει το 2008.
Οι Κινέζοι έκαναν πίσω για το λιμάνι και ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός ναυάγησε.
Η απόσυρση ενδιαφέροντος οφείλεται κυρίως στο ότι η Hutchinson βρέθηκε προ δυσάρεστων εκπλήξεων στην προσπάθειά της να εξασφαλίσει χρηματοδοτικούς όρους -λόγω του παγώματος των πιστώσεων διεθνώς- οι οποίοι θα καθιστούσαν την επένδυσή της βιώσιμη και ενδεχομένως να έψαχνε ευκαιρία να αποστασιοποιηθεί και να πλεύσει προς άλλες θάλασσες…
Ωραία που είναι εκεί στη… Στοκχόλμη
Οι πρώτες ενδείξεις ότι η συμφωνία μπορεί να ναυαγήσει στον Θερμαϊκό Κόλπο ήρθαν στο φως της δημοσιότητας από τα μέσα Νοεμβρίου, όταν ο επικεφαλής των οικονομικών του ομίλου, Frank Sixt, είχε δηλώσει ότι όλες οι επενδύσεις πρέπει να επανεξεταστούν.
Η Ηutchison είχε προσφέρει τότε γύρω τα 420 εκατ. ευρώ, ενώ είχε δεσμευθεί για επταετές πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 490 εκατ. ευρώ. Βέβαια τώρα οι Κινέζοι θα πρέπει να καταβάλουν ρήτρα πέντε εκατομμυρίων ευρώ, λόγω της μονομερούς απόσυρσής της.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες η ίδια εταιρεία, η Hutchison, υπέγραψε την εκμετάλλευση του κοντέινερ τέρμιναλ Free Port του λιμένα της Στοκχόλμης για 25 χρόνια, ύστερα από συμφωνία στην οποία κατέληξε σε χρόνο-ρεκόρ και χωρίς κινητοποιήσεις εργαζομένων του Οργανισμού Λιμένα Στοκχόλμης.
Και τώρα;
Διοίκηση και κυβέρνηση σκέπτονται (αν τους αφήσουν οι συνδικαλιστές):
• Να προχωρήσουν σε συζητήσεις με τον δεύτερο πλειοδότη, την κινεζική εταιρεία Cosco.
• Να κηρύξουν άγονο τον διαγωνισμό και να τον επαναλάβουν ή ακόμη και:
• Να κηρύξουν άγονο τον διαγωνισμό και να προχωρήσουν σε αυτοδύναμη ανάπτυξη του λιμανιού, δίχως στρατηγικό εταίρο.
Προς το παρόν είναι άγνωστο ποια θα είναι η κυβερνητική επιλογή ενώ οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους εξέφρασαν τη θέση να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός.
Στη διάρκεια συνάντησης με τη διοίκηση οι εκπρόσωποί τους ενημερώθηκαν για τα πιθανά σενάρια σχετικά με το μέλλον του διαγωνισμού, τα οποία, πάντως, αναμένεται να ξεκαθαρίσουν μετά από συνάντηση της διοίκησης του οργανισμού με την ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και όπως είπαν «πριν γίνει συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου, δεν μπορεί να υπάρξει ασφαλής εκτίμηση για το τι μέλλει γενέσθαι. Εμείς πιστεύουμε στην αυτοδύναμη ανάπτυξη του λιμανιού».