Η ΚΡΙΣΗ ΧΤΥΠΑΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΜΜΕ!

Αν επαληθευθούν, οι συνέπειες θα είναι πολύ μεγάλες για την αγορά των Μέσων, μεγάλες όμως θα είναι και οι ευκαιρίες. Από τη μια η κρίση οδηγεί σε απολύσεις και περικοπές και από την άλλη υπάρχουν τα πραγματικά δεδομένα για τις εταιρείες των Μέσων. Αρκεί κάποιος να τους τραβήξει ελαφρώς το χαλί… Το κεντρικής φύσεως ζήτημα είναι αν η κυβέρνηση θα υποστηρίξει τα Μέσα ή αν θα τ’ αφήσει αβοήθητα στην κρίση και βεβαίως πώς θα εκληφθεί μια τέτοια παρέμβαση.

Ως τώρα η διαφημιστική αγορά (συνεπώς και των Μέσων) είναι αυτή που δέχθηκε το μεγάλο πλήγμα, καθώς οι ελληνικές εταιρείες περικόπτουν φοβισμένες τα διαφημιστικά τους κονδύλια. Το στοιχείο του φόβου είναι κυρίαρχο και με αυτό πορεύονται τα Μέσα. Ήδη στις περισσότερες επιχειρήσεις γίνονται νέοι προϋπολογισμοί, με πολλά σενάρια και με βασικό άξονα αναφοράς τα έσοδα ανά τρίμηνο. Όμως το μεγάλο κύμα δεν έχει έρθει. Αναμένεται τον Μάιο και θα χτυπήσει με διαφορετικό τρόπο το κάθε Μέσο Ενημέρωσης. Η τηλεόραση, για παράδειγμα, θα έχει απώλειες και επί της ουσίας θα πέσει, όπως εκτιμούν οι διαφημιστές, στα επίπεδα πριν από την κατάργηση του ειδικού φόρου τηλεόρασης. Θυμίζουμε πως μόνο από την οριστική κατάργησή του, το 2007, τα κανάλια έβαλαν στην τσέπη τους 80 εκατ. ευρώ. Αυτό δεν σημαίνει πως ορισμένοι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν θα έχουν απώλειες. Θα βάλουν επομένως οι μέτοχοι το χέρι στην τσέπη για να στηρίξουν τις επιχειρήσεις τους ή απλώς θα προσπαθήσουν να μεταθέσουν την ευθύνη στους προς απόλυση εργαζόμενους, τροφοδοτώντας τον κύκλο της κρίσης;

Για τα περιοδικά εκτιμάται ότι ελάχιστα θα διασωθούν, αν οι εταιρείες τους δεν «παντρευτούν» με κάποιο μεγάλο συγκρότημα. Οι εφημερίδες επίσης βρίσκονται σε κίνδυνο. Και εδώ θα υπάρξουν περικοπές προσωπικού, όμως δεν είναι αυτό το μόνο πρόβλημα. Το καυτό σημείο είναι ο δανεισμός των Μέσων σε συνδυασμό με το αγγελιόσημο. Δεν είναι πλέον κρυφό πως μεγάλοι διαφημιζόμενοι σκέφτονται να προσφύγουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να ζητήσουν την κατάργησή του. Αν συμβεί κάτι τέτοιο σ’ έναν ορίζοντα 2-3 ετών, τότε οι εκδότες θα πρέπει να αρχίσουν να πληρώνουν οι ίδιοι τις εισφορές των εργαζομένων και το κυριότερο θα απειληθεί και το ΤΣΠΕΑΘ.

Ο δανεισμός των Μέσων είναι μια άλλη τεράστια υπόθεση. Υπάρχουν οργανισμοί που βρίσκονται κυριολεκτικά στην κόψη του ξυραφιού και εξαρτώνται απόλυτα από τις διαθέσεις των τραπεζιτών και της κυβέρνησης.

Σ’ αυτό το σημείο είναι καθοριστικός ο ρόλος της κυβέρνησης. Ο Π. Παυλόπουλος έχει συναντήσεις με εκδότες, το ερώτημα όμως είναι αν υπάρχει κυβερνητική πρόταση για τα Μέσα, πέρα από τις απαραίτητες επιμέρους διορθώσεις, π.χ. στο ζήτημα της κρατικής διαφήμισης.

Ο Μάκης Σεριάτος, πρόεδρος της Ashley Worldgroup, σε άρθρο του με τίτλο «Κάθε κρίση κρύβει και μια ευκαιρία» στο Capital.gr, εκτιμά πως «η οικονομική αστάθεια θα επηρεάσει περισσότερο τις μικρές σε μέγεθος διαφημιστικές εταιρείες», καθώς «κάποιες από αυτές θα αναγκαστούν να κλείσουν, ενώ άλλες θα απορροφηθούν από μεγάλους ομίλους».

Πιστεύει πως «κάθε κρίση κρύβει και μια ευκαιρία» και θεωρεί πως τη «χρονιά που έρχεται θα υπάρξει αύξηση της έμμεσης διαφήμισης είτε μέσω διαφόρων εκδηλώσεων είτε μέσω product placement, digital new media», δίνοντας έμφαση στο ίντερνετ.

Κόβουν παιχνίδια και σειρές!

Σε περικοπές τηλεπαιχνιδιών και τηλεοπτικών σειρών είναι πολύ πιθανό να προχωρήσουν οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί. Την περασμένη Πέμπτη, στο περιθώριο της συνεδρίασης της ΕΙΤΗΣΕΕ, τόσο ο Η. Τσίγκας (MEGA) όσο και ο Κ. Κιμπουρόπουλος (ΑΝΤ1) τόνισαν πως δεν μπορούν να κάνουν περικοπές στο προσωπικό, όμως μπορούν, κατόπιν συνεννοήσεως, να μειώσουν τον αριθμό σειρών και τηλεπαιχνιδιών με στόχο να μην υπάρξουν μεγάλες απώλειες. Όλοι οι παριστάμενοι εκτίμησαν πως οι περικοπές στα διαφημιστικά έσοδα θα είναι της τάξης του 15%.

Άρχισαν απολύσεις στον «Ελ. Τύπο» και περικοπές μέχρι και σε σελίδες

Σε κλίμα έντονων περικοπών μπήκε ο «Ελεύθερος Τύπος» μετά την εντολή του Θόδωρου Αγγελόπουλου να μπει μαχαίρι. Την περασμένη εβδομάδα αποχώρησε κοινή συναινέσει η διευθύντρια σύνταξης της εφημερίδας Κατερίνα Μαθιουδάκη, που βρισκόταν στην εφημερίδα τουλάχιστον είκοσι χρόνια, συμφωνώντας για το ποσό της αποζημίωσής της, ενώ λέγεται ότι απολύθηκαν 5 άτομα και έπεται συνέχεια, σε επίπεδο μεσαίων και χαμηλόμισθων, ενώ αναμένονται και μειώσεις σε όσους παίρνουν πολλά χρήματα! Μιλούν μάλιστα άνθρωποι της ιδιοκτησίας για αιματηρές περικοπές…

Ήδη ανακοινώθηκαν περικοπές σε σελίδες και δημοσιογραφική ύλη. Ο «Ελεύθερος Τύπος» θα κυκλοφορεί καθημερινά με 56 σελίδες, γεγονός που προκαλεί έντονη ανησυχία για το τι θα συμβεί με τους 200 και πλέον δημοσιογράφους που εργάζονται εκεί. Την περασμένη Τετάρτη το κλίμα οξύνθηκε περισσότερο όταν από τη διοίκηση, και όχι από τα δημοσιογραφικά στελέχη, κλήθηκαν προς απόλυση οκτώ από τους 13 νέους συντάκτες που είχαν υπογράψει σύμβαση ορισμένου χρόνου.

Οι συμβάσεις είχαν υπογραφεί πέρυσι με μαθητευόμενους που είχαν έρθει στην εφημερίδα από σχολές δημοσιογραφίας και εργάστηκαν για οκτώ μήνες σχεδόν απλήρωτοι. Για έξι μήνες έπαιρναν 350 ευρώ! Τη μέρα που απολύθηκαν εντάχθηκαν στην εφημερίδα οι νέοι «μαθητευόμενοι», πάλι από σχολές δημοσιογραφίας.

Η Ένωση Συντακτών δεν είχε αντιδράσει πέρυσι, όταν είχε ενημερωθεί για τις συμβάσεις που υπογράφονται στην εφημερίδα, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι πολύ δύσκολη η παρέμβασή της.

Το κλίμα είναι άσχημο και ήδη πληροφορίες που μεταφέρονται από ψηλά κάνουν λόγο για περικοπή προσωπικού κατά το ένα τρίτο! Όλα αυτά τη στιγμή που ο «Ελεύθερος Τύπος» προσπαθεί να κρατηθεί στον ανταγωνισμό με προσφορές ακριβών περιοδικών και προσφορών.

Δεν συζητάμε για συμμετοχή στην ΙΜΑΚΟ

Συνάντηση με τον Μιχάλη Ζαχαράτο και διαφημιστές είχε στα γραφεία του «Ελεύθερου Τύπου» ο Πέτρος Κωστόπουλος, για να εξετάσουν από κοινού το διαφημιστικό σποτ του «Esquire». Από τις 29 Νοεμβρίου το περιοδικό θα συνοδεύει τη σαββατιάτικη έκδοση του «Ελεύθερου Τύπου». Ο Πέτρος Κωστόπουλος διαψεύδει τη φημολογία για είσοδο της εφημερίδας της Γιάννας Αγγελοπούλου στην ΙΜΑΚΟ, μέσω της οποίας θα μπορούσε να περάσει έμμεσα το κατώφλι της Σοφοκλέους.


Σχολιάστε εδώ