Τι γυρεύει ο Βαρθολομαίος;
Η σύγκρουση και η ένταση που χαρακτήριζαν, επί των ημερών Χριστόδουλου, τις σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Φανάρι πέρασαν ανεπιστρεπτί. Οι ημέρες ρήξης που προκάλεσε ο τρόπος ερμηνείας της Πατριαρχικής Πράξης του 1928 και που κατέληξαν στην επιβολή του επιτιμίου της ακοινωνησίας στον Μακαριστό Χριστόδουλο θεωρούνται πλέον «άτυχες» στιγμές (αν και στο Φανάρι ακόμη καυχώνται ότι ήταν η σωστή κίνηση που έπρεπε να κάνουν τότε απέναντι στον Χριστόδουλο).
Αμοιβαία κατανόηση, συνεργασία και σεβασμό στα δίκαια του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά και τήρηση των δικαίων της Εκκλησίας της Ελλάδος υποσχέθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος την πρώτη ημέρα που ανέλαβε την ηγεσία. Τα γεγονότα ωστόσο τον διέψευσαν.
Με την παρότρυνση και την επιμονή των Μητροπολιτών Ιωαννίνων και Ζακύνθου, αγνοώντας την τόσο συχνά επικαλούμενη συνοδικότητα και την επιθυμία των πολλών, άνοιξε μια καινούργια σελίδα στις σχέσεις των δύο Εκκλησιών. Μια σελίδα γραμμένη σε πνεύμα υποτέλειας και υποτιμητικών συμβιβασμών.
«Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κάνει ό,τι θέλει, ζητάει ό,τι θέλει και όχι μόνο θεωρείται υποχρέωσή μας να τα ακολουθήσουμε, αλλά να πούμε και ευχαριστώ», λέει χαρακτηριστικά Μητροπολίτης της βόρειας Ελλάδας.
«Η Εκκλησία της Ελλάδος παραμένει σε πανορθόδοξο επίπεδο απούσα, αποκομμένη από τα πάντα. Όλοι πιστεύουν ότι δεν έχει αυτόνομη παρουσία, αλλά θα ακολουθήσει ό,τι πει ο Οικουμενικός Πατριάρχης», αναφέρει.
Το στίγμα
Η πρώτη επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου στο Φανάρι είχε δώσει το στίγμα. Ένα χαρτί που είχαν συντάξει οι άνθρωποι του Πατριαρχείου (με πρωτοστάτη τον Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη, που άκουγε το όνομα του Χριστόδουλου και… έφτυνε!) υπογράφτηκε άρον άρον διαγράφοντας όλα όσα διεκδικούσαν πριν από μερικούς μήνες Χριστόδουλος και λοιποί Αρχιερείς.
Αγνοώντας μάλιστα την επιθυμία πολλών Μητροπολιτών να συζητηθούν οι σχέσεις των δύο Εκκλησιών κάτω από νέα βάση (και όχι να αποφασίζει μια «παρέα» με επικεφαλής τον Ιωαννίνων και τον Περγάμου).
Η διάθεση παραχώρησης των πάντων, που προκάλεσε αντιδράσεις όχι μόνο στον κλήρο, αλλά και στην κυβέρνηση, θεωρείται ως μια συμφωνία γραμμένη «στο πόδι», που βρίθει κενών τόσο σε εκκλησιαστικό όσο και σε νομικό επίπεδο και μπορεί αν υλοποιηθεί να απειλήσει σοβαρά –που απευχόμαστε όπως και κάθε ελληνική κυβέρνηση– τους ευαίσθητους εθνικούς χώρους μας.
Από την ημέρα της υπογραφής της συμφωνίας ο Οικουμενικός Πατριάρχης αύξησε με γεωμετρική πρόοδο τον αριθμό των επισκέψεών του στις Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος προσκεκλημένος σε τελετές εγκαινίων κτιρίων και σε επίσημα… τοπικά πανηγύρια, όπου οι επιχώριοι Μητροπολίτες από σεβασμό αποστέλλουν προσκλήσεις.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, από την πλευρά του, με κάθε ευκαιρία ενισχύει τη διάθεση του Οικουμενικού Θρόνου να εμφανίσει την Εκκλησία της Ελλάδος ως ένα «υποκατάστημα».
Στις πρόσφατες επισκέψεις του κ. Βαρθολομαίου στην Αττική, τη Δράμα, τη Ναύπακτο και την Πάτρα ακολουθούσε κατά πόδας τον Οικουμενικό Πατριάρχη, τον συνόδευε ως ένα ακόμη μέλος της πατριαρχικής συνοδείας, απλώς χαμογελώντας στον φωτογραφικό φακό…
Η στάση του Μακαριστού Σεραφείμ, που επέτρεπε στον Οικουμενικό Πατριάρχη να βλέπει την Ακρόπολη μόνο σε… καρτ ποστάλ, ήταν σίγουρα υπερβολική και εσφαλμένη. Η διάθεση συνεργασίας του Χριστόδουλου (που επέτρεψε και τη λειτουργία του γραφείου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα και μετά τον «ευχαρίστησαν» με το επιτίμιο της ακοινωνησίας) σίγουρα ήταν πιο συνετή.
Ο κ. Ιερώνυμος, λένε οι Μητροπολίτες, σύρει την Εκκλησία της Ελλάδος σε μια φοβική και αποξενωμένη στάση, επιδεινώνοντας έτι περισσότερο την αφωνία που ήδη υπάρχει σε όλα τα επίπεδα. Το γραφείο της Εκκλησίας της Ελλάδος στις Βρυξέλλες θεωρείται πια ένα «αξιοθέατο» για τους Έλληνες, αφού ο ρόλος του έχει υποβαθμιστεί πλήρως.
Οι συνοδικές επιτροπές που είναι αρμόδιες για την επαφή με τον ορθόδοξο κόσμο (τους καθολικούς τους βλέπουν μόνο στην τηλεόραση της RAI) έχουν αφεθεί στο φιλότιμο και την ευαισθησία των μελών τους χωρίς να τους δίδεται κάποια γραμμή και ουσιαστικά υπολειτουργούν.
Ωραία στήριξη…
Έπρεπε να απειληθεί με… κατάρρευση ο Πανάγιος Τάφος με τη σύγκρουση Ορθοδόξων και Αρμενίων για να βγει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος να δηλώσει με ένα τηλεγράφημα μερικών γραμμών τη στήριξή του στον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο.
Όλα αυτά προβληματίζουν ιδιαίτερα τους Μητροπολίτες. Συζητούν και σχολιάζουν δυσμενώς τη νέα γραμμή που ακολουθεί η Εκκλησία.
Μέχρι στιγμής όμως κανείς δεν φαίνεται να τολμά να πάρει την πρωτοβουλία να θέσει τα ζητήματα στον Αρχιεπίσκοπο.
Εκτιμάται όμως ότι εάν αυτή η στάση συνεχιστεί επί μακρόν, τότε είναι θέμα χρόνου να αντιδράσουν συντονισμένα.
Θεόκλητος, ο Εφραίμ
των Ιωαννίνων!
Η ηγεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος για την υπόθεση του Βατοπεδίου «στόμα έχει και μιλιά δεν έχει». Και πώς να έχει, αφού στην Εκκλησία γενικός κουμανταδόρος επί των οικονομικών και αρχισύμβουλος του Αρχιεπισκόπου είναι ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Θεόκλητος, που όπως αποκαλύφθηκε προχθές έκανε επί ΠΑΣΟΚ «μια από τα ίδια».
Συγκεκριμένα, η Μητρόπολη Ιωαννίνων φέρεται να έχει τύχει ευνοϊκότατης μεταχείρισης επί των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ (εξάλλου ο Θεόκλητος διατηρούσε στενούς δεσμούς) και διαχειρίζεται χωρίς να δικαιούται κληροδοτήματα μεγάλης αξίας.
Όπως καταγγέλθηκε και έγινε και σχετική επερώτηση στη Βουλή από τον Φώτη Κουβέλη, οι υφυπουργοί Οικονομικών Γ. Δρυς και Απ. Φωτιάδης «χάρισαν» με αποφάσεις τους στη Μητρόπολη Ιωαννίνων τη διαχείριση κληροδοτημάτων ευεργετών, καταπατώντας και αγνοώντας σχετικούς νόμους και απόφαση του ΣτΕ που προέβλεπε ότι η διαχείριση έπρεπε να γίνεται από την τοπική αυτοδιοίκηση.
Μετοχές της Εθνικής Τράπεζας, εκτάσεις χιλιάδων στρεμμάτων και ένας τεράστιος αριθμός ακινήτων στα Ιωάννινα, διαχειριζόταν ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων μετά από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου του Κράτους.
Μακαριότατε, μάλλον και γιʼ αυτήν την υπόθεση θα μας πείτε την άποψή σας αφού αποφανθεί η Δικαιοσύνη…