Αγώνας επικράτησης μαχητικών

lΤο νέο, πολλαπλού ρόλου, δημιούργημα της SAAB θα έχει, σύμφωνα με τους κατασκευαστές, μικρότερη κατανάλωση καυσίμων, καλύτερο εξοπλισμό, προηγμένα ηλεκτρονικά και χαρακτηριστικά αφάνειας (Stealth).

lΗ Ιταλία, εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, πιθανόν να πουλήσει στους Ρουμάνους ένα μέρος της α΄ παρτίδας του Typhoon-Eurofighter που έχει σε χρήση, για να εξοικονομήσει χρήμα προς αγορά ίδιων, βελτιωμένων μαχητικών γ΄ παρτίδας.

lΠαράλληλα, το consortium του Eurofighter πιέζει τους βασικούς εταίρους του (Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία) να υπογράψουν τις συμβάσεις αγοράς μαχητικών γ΄ παρτίδας μέχρι το τέλος του χρόνου, ενώ η Ιταλία προβληματίζεται για περικοπή ή μη του αρχικού αριθμού. Σημειώνεται ότι οι τέσσερις παραπάνω χώρες έχουν δεσμευθεί να αγοράσουν 236 μαχητικά της γ΄ παρτίδας.

lΑπό την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η ανταγωνιστική Lockheed προχωρεί στην πώληση 25 F-35 (option 50) στο Ισραήλ έναντι 15,2 δισ. δολαρίων.

lΜʼ έναν απλό υπολογισμό, η τιμή εκάστου μαχητικού, με όλα τα μέσα υποστήριξης, εκπαίδευσης κ.λπ., ανέρχεται στο ποσόν των 195 εκατ. δολαρίων (!).

lΜʼ αυτά τα δεδομένα η Νορβηγία πρέπει να καταβάλει για 48 μαχητικά 9,5 δισ. δολάρια, ποσό που ξεπερνά κατά πολύ τον προϋπολογισμό της στο αντικείμενο.

lΑυτά όταν η Ουγγαρία υπέγραψε σύμβαση για προμήθεια 14 Gripen προς 64 εκατ. δολάρια έκαστο! Η Lockheed ισχυρίζεται ότι «άλλο πράγμα είναι το ένα και άλλο το άλλο». Ναι, αλλά…

lΑμέσως η Lockheed, φοβούμενη προφανώς ότι η Νορβηγία θα στραφεί στη γειτονική SAAB, έσπευσε διά του αντιπροέδρου της Tom Burbage να δηλώσει ότι στη Νορβηγία θα γίνει «σκόντο» και θα καταβάλει 3,3 δισ. δολάρια.

lΣυμπέρασμα: Μεγάλος ανταγωνισμός, άνοδος τιμών και άγνωστες οι μελλοντικές εξελίξεις. Να δούμε όταν έρθει η ώρα μας τι τιμές θα ζητήσουν από την Ελλάδα, στην οποία άλλοτε μοσχοπούλαγαν με χοντρή προμήθεια και αστεία αντισταθμιστικά και πιο αστεία βιομηχανική συμμετοχή. Μπορεί αυτό να ξαναγίνει; Γιατί όχι; Τι άλλαξε;

Και ακόμη λίγα για μαχητικά

lΓια να ολοκληρώσουμε την εικόνα, σας πληροφορούμε ότι από πλευράς consortium Eurofighter προχωρούν στην έναρξη κατασκευής της γ΄ παρτίδας με βελτίωση των μαχητικών που θα φέρουν προηγμένα βλήματα Martel και συστήματα ευρέος φάσματος αυτοκατάδειξης στόχων.

lΌσον αφορά το κόστος του Typhoon, συμπιέζεται και φαίνεται να μην ξεπερνά τα 61 εκατ. ευρώ (μορφή fly-away). Το πλήρες μάλλον προσεγγίζει τα 80 εκατ. ευρώ.

lΟι τιμές των 2 μεγάλων ανταγωνιστικών ακούγονται τερατώδεις, αλλά, για να έχουμε μια ιδέα, καλό θα ήταν να μας πληροφορούσε η κυβέρνηση, ιδιαίτερα ο κοπτόμενος για τη διαφάνεια κ. γενικός της ΓΔΑΕΕ, πόσο πληρώσαμε για την προμήθεια των 30 F-16 της τελευταίας παραγγελίας Καραμανλή (που έγινε με πλήρη αδιαφάνεια), για να έχουμε συγκρίσεις με τις τρέχουσες τιμές των μαχητικών, που σε μερικά είναι αρκετά συγκεκριμένη (Gripen, F-18, Super Hornet, Eurofighter) και σε άλλα αρκετά ομιχλώδης. Θα το μάθουμε;

Και κάτι εγχώριο αλλά συναφές

lΤην παραπάνω εικόνα μαχητικών, διεθνώς, θα μπορούσε να συμπληρώσει μια στοιβάδα ανεπιβεβαίωτων πληροφοριών για τα περίεργα τεκταινόμενα ενταύθα αναφορικά με τις διαδικασίες-προδιαγραφές που ετοιμάζονται από πλευράς ΥΕΘΑ – ΓΕΑ.

lΘα προσπαθήσουμε να τις επιβεβαιώσουμε, χωρίς να παρασυρθούμε από φήμες, και, αν χρειαστεί, θα επανέλθουμε. Soon…

Θα τρελαθούμε;

lΜε διάταξη του Οργανισμού της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, όπως και άλλων στρατιωτικών σχολών, θεσπίζεται ως προϋπόθεση συμμετοχής στους διαγωνισμούς εισαγωγής υποψηφίων να είναι ανύπαντροι και να μην περιμένουν παιδί.

lΔεν χρειάζεται να αναλυθεί η απαίτηση. Σε στρατιωτική σχολή πάνε, με αυστηρή εκπαίδευση και ανάγκη αφοσίωσης σε αυτήν.

lΟ Οργανισμός πήγε στο ΣτΕ για έγκριση και κρίθηκε αντισυνταγματικός, αντίθετος στις επιταγές της ισότητας, του σεβασμού της αξίας των ανθρώπων, της ιδιωτικής ζωής, της προστασίας του γάμου!

lΜήπως οι ελέγξαντες δεν αντιλήφθηκαν ότι πρόκειται περί στρατιωτικής σχολής και όχι περί κολεγίου της κυρίας Λολότας;

lΥπάρχει και χειρότερο: Διάταξη με την οποία προβλεπόταν ότι αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα «η προπαγάνδα που τείνει άμεσα ή έμμεσα στην υπονόμευση του πολιτεύματος», κρίθηκε αόριστη.

lΜήπως αυτοχειριαζόμαστε σιγά σιγά;

Το τραγικό δυστύχημα του Apache

lΈνα συγκλονιστικό γεγονός που βρήκε αμέσως δημοσιογραφικές πένες να εξηγούν, ερασιτεχνικά, τα αίτια και να αποδίδουν ευθύνες…

lΆσχετα αν το δυστύχημα οφείλεται στον καιρό, σε μηχανική βλάβη, σε γήρανση υλικών, vertigo ή σφάλμα χειριστή, η απώλεια δύο έμπειρων χειριστών-οικογενειαρχών και ενός υψίστης ποιότητας πολεμικού μέσου είναι άκρως οδυνηρή.

lΕπισημαίνουμε ότι και αν ακόμη συμβαίνει το τελευταίο, το γεγονός έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης άσκησης, η εκτέλεση της οποίας δεν αποκλείει τέτοιες περιπτώσεις.

lΗ διερεύνηση από ειδικούς πρέπει να είναι άψογη και αναλυτική, να μην υποκύπτει σε σκοπιμότητες και τα αποτελέσματα να ανακοινωθούν.

lΠέραν τούτων, να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα που να αποκλείουν επανάληψη. Είναι ευθύνη των αρχηγών και των τριών κλάδων να απαιτήσουν από την, άσχετη προς το θέμα ασφάλειας πτήσεων, ΓΔΑΕΕ να εφοδιάσει τους κλάδους της με τα απαιτούμενα εκπαιδευτικά βοηθήματα που θα βοηθήσουν τους πιλότους να ίπτανται με λιγότερους κινδύνους.


Σχολιάστε εδώ