Οι ιδιαιτερότητες του σιδηροδρόμου στη χώρα μας
Οι τοπικές και περιφερειακές γραμμές στην Ελλάδα παρέχουν πρόσθετα πλεονεκτήματα, τα οποία δεν μπορούν να αγνοηθούν ούτε να προσπεραστούν. Συγκεκριμένα:
– Ενδείκνυνται για τοπική-προαστιακή συγκοινωνία γιατί εξυπηρετούν εν γένει κεντροβαρικά τις πόλεις και τα χωριά απ’ όπου διέρχονται, με τους σταθμούς τους να βρίσκονται στο κέντρο των οικισμών (κάτι που εν γένει δεν συμβαίνει με τη νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων).
– Αποφεύγουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση που συνήθως παρουσιάζεται στις προσβάσεις των πόλεων και, εφόσον λειτουργούν με όρους προαστιακής συγκοινωνίας, δίνουν πολύτιμη εναλλακτική λύση προσπέλασης στις πόλεις από την περιφέρεια, ανακουφίζοντας την κορεσμένη από πλευράς στάθμευσης και κυκλοφορίας κεντρική αστική περιοχή τους (το παράδειγμα της Καλαμάτας είναι χαρακτηριστικό). Για τον λόγο αυτό μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως τμήματα μελλοντικών δικτύων που μπορεί να δημιουργηθούν στα αστικά κέντρα της περιφέρειας.
– Συνήθως προσφέρουν από πλευράς τοπικών δρομολογίων ταχύτερη και πιο αξιόπιστη εξυπηρέτηση από αντίστοιχες λεωφορειακές γραμμές που καθυστερούν είτε λόγω κυκλοφοριακού στις αστικές προσβάσεις είτε γιατί μπαινοβγαίνουν στα χωριά από την κεντρική αρτηρία.
– Οι περισσότερες γραμμές αυτής της κατηγορίας έχουν υποστεί πρόσφατα ανακαίνιση (με εθνικά και κοινοτικά κονδύλια, στα πλαίσια των ΠΕΠ του Γ’ ΚΠΣ) και παρουσιάζουν αναβαθμισμένο επίπεδο εξυπηρέτησης, αποτελούν δε πολύτιμες τροφοδοτικές ενέσεις στο κύριο αρτηριακό δίκτυο.
– Ανεξάρτητα από τη σημερινή τους κίνηση και αποδοτικότητα που μπορεί να βελτιωθεί με συγκεκριμένα μέτρα, αποτελούν και πολύτιμη εφεδρεία για το μέλλον, ως άξονες οικολογικής μαζικής μεταφοράς που είναι απαλλαγμένοι από φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης και μπορούν με χαμηλό κόστος να αυξήσουν πολλαπλασιαστικά τη μεταφορική τους ικανότητα (ας μη λησμονείται η περίπτωση της άστοχης κατάργησης της γραμμής Λαυρίου το 1957 και των δυσμενών συγκοινωνιακών και πολεοδομικών συνεπειών που σήμαινε αυτό για τα Μεσόγεια).