Κλιμακώνεται η μάχη για την τηλεθέαση
Η κίνηση αυτή κάθε άλλο παρά τυχαία πρέπει να θεωρηθεί, με δεδομένο πως στη μάχη της διεκδίκησης εσόδων είναι και η τηλεόραση του ΣΚΑΪ, μεταδίδοντας ένα πρόγραμμα που έχει στόχο ένα άλλο κοινό που υπάρχει στην κοινωνία, αλλά δεν εμφανίζεται στη μέτρηση τηλεθέασης. Το καθοριστικό σημείο όμως είναι ο συσχετισμός των αποτελεσμάτων των μετρήσεων με τη δημιουργία μονοπωλίου από τους μεγάλους τηλεοπτικούς σταθμούς.
«Η κακή τηλεόραση, που κυριαρχεί στη χώρα δεν είναι ένα φυσικό φαινόμενο», γράφει η εφημερίδα και ισχυρίζεται πως «δεν είναι καν προϊόν της ελεύθερης αγοράς». «Αυτό που διαμορφώνει τελικά την ποιότητα των προγραμμάτων είναι ένα ιδιωτικό και σχεδόν ανέλεγκτο μονοπώλιο», υπογραμμίζει η εφημερίδα, γράφοντας πως «τα ατέλειωτα τριτοκοσμικά τηλεπαράθυρα, τα ριάλιτι και οι τηλεοπτικοί κανιβαλισμοί δεν προκύπτουν εξ ουρανού», αλλά «επιβραβεύονται από αμφιλεγόμενες μετρήσεις τηλεθέασης».
Στην πολιτική διάσταση του φαινομένου η «Καθημερινή» αναφέρει πως «τα ΜΜΕ και ειδικότερα η τηλεόραση διαμορφώνουν και την ποιότητα της πολιτικής διαδικασίας» και στέλνει το μήνυμα και προς την πολιτική ηγεσία, αλλά και στην αγορά της τηλεόρασης: «Η Ελλάδα πρέπει να είναι η μόνη χώρα που στο κέντρο του πολιτικού της συστήματος -εκεί δηλαδή όπου χτυπά η καρδιά της Δημοκρατίας- έχει ένα ιδιωτικό μονοπώλιο το οποίο δι’ αμφιλεγόμενων μετρήσεων διαμορφώνει τον δημόσιο διάλογο και επηρεάζει καταλυτικά την επιχειρηματική αγορά».
Κοντομηνάς: «Εν αμφιβόλω η αποτελεσματικότητα» της AGB
Στο διπλό μήνυμα Αλαφούζου προς την κυβέρνηση και την τηλεοπτική αγορά έρχεται να προστεθεί και η φανερή αμφισβήτηση του συστήματος των μετρήσεων από τον Δ. Κοντομηνά. Σε «αντιπόρισμα» 8 σελίδων που κατέθεσε στην Επιτροπή Έρευνας Ελέγχου Τηλεθέασης ο επιχειρηματίας αμφισβητεί ευθέως την AGB: «Είναι φανερό ότι η έρευνα της AGB παρουσιάζει προβλήματα κατά την περίοδο του έλεγχου 2006-07 όσον αφορά βασικά της σημεία, κάτι το οποίο καθιστά ενδεχομένως προβληματική την αξιοπιστία και θέτει ίσως εν αμφιβόλω την αποτελεσματικότητά της». Πρόκειται για ένα κείμενο 8 σελίδων με παρατηρήσεις επί του πορίσματος των ελεγκτών της Επιτροπής Έρευνας Ελέγχου Τηλεθέασης για τη μέτρηση της AGB, την περίοδο από τον Σεπτέμβριο του 2006 έως τον Αύγουστο του 2007.
Στο κείμενο ο Alpha θέτει τέσσερα βασικά ζητήματα, τον ρυθμό αντικατάστασης των νοικοκυριών, το μέσο επίπεδο παραγωγής του δείγματος, τη διασπορά των βαρών και το ενεργό δείγμα της μέτρησης, αμφισβητώντας τα στοιχεία της AGB. Αποτέλεσμα και αυτών των πιέσεων ήταν η απόφαση της ΕΕΕΤ για την ίδρυση εταιρείας που θα αναλάβει να διενεργήσει με δικές της προδιαγραφές διεθνή διαγωνισμό για την τηλεθέαση κατά τα πρότυπα του ραδιοφώνου.
Βλέπουν 16 ώρες τη μέρα τηλεόραση
Ένα από τα πλέον εντυπωσιακά στοιχεία του πορίσματος των ελεγκτών Επιτροπής Έρευνας Ελέγχου Τηλεθέασης για τις μετρήσεις της AGB κατά την προηγούμενη τηλεοπτική περίοδο (Σεπ. 2006 – Αύγ. 2007) είναι αυτά για την πολύωρη τηλεθέαση. «Τα άτομα του δείγματος που καταγράφουν ημερήσια τηλεθέαση μεγαλύτερη των 16 ωρών είναι κατά μέσον όρο 23 και αποτελούν το 0,8% του παραγόμενου δείγματος». Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό αυτό κυμαίνεται από 1,0% έως 1,2% κατά τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο, ενώ κατά τους υπόλοιπους μήνες κυμαίνεται από 0,3% έως 0,9% του παραγόμενου δείγματος. «Η συνδρομή τους στη διαμόρφωση του ημερήσιου τηλεοπτικού όγκου είναι της τάξης του 3,6% και κυμαίνεται από 4,0% έως 4,6% κατά τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο, ενώ κατά τους υπόλοιπους μήνες κυμαίνεται από 2,0% έως 3,6%», αναφέρουν οι ελεγκτές.