Άλλα έλεγε χθες, άλλα λέει σήμερα ο Φώλιας!

Το 2005 δηλώνει ότι στο τέλος του 2008 η ΕΠΑ Αττικής θα διαθέτει δίκτυο 3.250 χλμ., έναν χρόνο αργότερα υποστηρίζει ότι η συμβατική υποχρέωση της ΕΠΑ είναι να έχει περατώσει 2.000 χλμ. δικτύου στο τέλος του 2008, ενώ φέτος μειώνει ο ίδιος τα χιλιόμετρα του δικτύου που θα πρέπει να παραδοθούν στο τέλος της χρονιάς σε 1.500, χαρίζοντας δηλαδή 500 χλμ. (αξίας 90 εκατ. ευρώ) στην κατασκευάστρια… εταιρεία! Ποιος λοιπόν λέει ανακρίβειες, κύριε υπουργέ, όπως μας κατηγορούσατε στην επιστολή που μας είχατε στείλει;

Τα… αποκαλυπτήρια του υπουργού Ανάπτυξης έκανε στη Βουλή ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργός Χρίστος Βερελής, με πολύ καυτή ερώτηση με την οποία ζητάει και κατάθεση εγγράφων. Ο κ. Βερελής επισημαίνει πολύ ενδιαφέροντα πράγματα και κυρίως παραθέτει έγγραφα-στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο υπουργός Ανάπτυξης… αυτοαναιρείται! Για να μην πούμε ότι συλλαμβάνεται να κλέπτει οπώρας. Κι όχι μόνο. Ο κ. Βερελής θέτει στον υπουργό Ανάπτυξης αμείλικτα ερωτήματα από τα οποία ευθέως προκύπτουν τεράστιες ευθύνες του κ. Φώλια με τις αποφάσεις που έχει πάρει. Συγκεκριμένα ο υπουργός Ανάπτυξης καλείται να απαντήσει:

=Ποιο το ποσό στο οποίο κατακυρώθηκε ο σχετικός διαγωνισμός για την κατασκευή του δικτύου των 2.000 χλμ.;

=Με ποιους όρους η ΕΕ απεδέχθη την τροποποίηση της άδειας που πραγματοποιήθηκε με τη Δ1/Γ/20723 απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης.

=Ποιοι οι λόγοι που οδήγησαν τον κ. Φώλια στην αφαίρεση του αντικειμένου των 500 χλμ. από την ανάδοχο εταιρεία, αντί να προχωρήσει στην έκπτωσή της, στην επιβολή των ρητρών ή ακόμα και στην έγκριση παράτασης μέχρι το τέλος του 2009, αφού δέχεται τις «δικαιολογίες» της καθυστέρησης.

=Ποια η αποθετική ζημιά της ΕΠΑ από την καθυστέρηση, τουλάχιστον για έναν χρόνο, της αξιοποίησης της υφιστάμενης υποδομής και της σύνδεσης χιλιάδων καταναλωτών στο δίκτυο.

Στην ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Βερελής τονίζει τα εξής:

Στις 30/11/06 συζητήθηκε στη Βουλή επίκαιρη ερώτησή μου για τις καθυστερήσεις στην ικανοποίηση αιτήσεων για νέες συνδέσεις φυσικού αερίου, στην οποία επισήμανα ότι:

=Η ανεκτική αντιμετώπιση του στρατηγικού επενδυτή έχει τα χαρακτηριστικά της απιστίας σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.

=Ο πίνακας που μας έστειλε ο υπουργός προέβλεπε ότι το 2006 επρόκειτο να γίνουν 2.305 χλμ. και έχουν γίνει λιγότερα από 1.100 χλμ., για το 2007 προέβλεπε 2.800 χλμ. και για το 2008 2.000 χλμ.

=Όσον αφορά τις κυρώσεις που λέει ο υπουργός ότι επιβλήθηκαν στην ΕΠΑ, αυτές είναι 30.000 ευρώ και επιβλήθηκαν από τη ΡΑΕ.

Στις απαντήσεις που έδωσε κατά τη συζήτηση ο υφυπουργός Ανάπτυξης μεταξύ άλλων ανέφερε:

– Όλες οι καθυστερήσεις βαρύνουν την ΕΠΑ.

– Η ΕΠΑ υποχρεούται να υποβάλει στοιχεία προόδου των έργων κατανάλωσης.

Σε πρωινή εκπομπή της ΝΕΤ την 28/2/06, ο πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Καραμανλής μεταξύ άλλων σημείωνε: «Αυτήν τη στιγμή έχουν σχεδόν ξοδέψει όλα τα κεφάλαια χωρίς να κατασκευάσουν τα 2.000 χλμ. δικτύων που προέβλεπε η άδεια».

Με την απάντηση 2253/ 05.05.06 σε σχετική ερώτησή μου μεταξύ των άλλων αναφέρεται: «Από το 2002 έως τον Μάρτιο του 2006, δηλαδή σε τέσσερα χρόνια, κατασκευάσθηκαν 902 χλμ. και απομένουν να κατασκευασθούν 1.098 χλμ. μέχρι το τέλος του 2008, δηλαδή περίπου σε τρία χρόνια».

Από τη δημοσιευμένη απάντηση του υπουργού, στην οποία αναφέρεται ότι μέχρι το τέλος του 2008 θα έχουν εκτελεσθεί 1.500 χλμ., προέκυπτε ότι τα τελευταία τρία χρόνια κατασκευάσθηκαν λιγότερα από 600 χλμ. και όχι 1.098 όπως προέβλεπε η συμβασιοποιημένη άδεια της ΕΠΑ.

Πρόσφατα υπήρξε ερώτηση βουλευτών, με αφορμή απόφαση ΦΕΚ / 1826/ 10/9/ 2008 ΣΑΣ, με την οποία μειώσατε το μήκος των αγωγών που υποχρεώνεται να παραδώσει η ΕΠΑ Αττικής κατά 500 χλμ., χωρίς ανάλογη μείωση των ποσών που πληρώνει το Δημόσιο για το έργο, με αποτέλεσμα το όφελος της κατασκευάστριας εταιρείας να φτάσει τα 90 εκατ. ευρώ.

Στην απάντησή σας (5/10/08 Εφημ. «ΠΑΡΟΝ») σε σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «ΠΑΡΟΝ» της 21ης Σεπτεμβρίου 2008, δικαιολογώντας την απόφασή σας για την ανωτέρω τροποποίηση της συμβατικής υποχρέωσης της ΕΠΑ ΑΕ, αναφέρετε:

=«Κατά την εκτέλεση του κατασκευαστικού προγράμματος της ΕΠΑ Αττικής σημειώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις, για λόγους που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητά της… καθ’ όσον η ΕΠΑ Αττικής υποχρεώθηκε να τροποποιήσει ή και να αναστείλει για μεγάλο χρονικό διάστημα τα έργα των Παραολυμπιακών Αγώνων του 2004!»

=«Με την απόφασή μου Δ1/5/20723 τροποποιήθηκε η άδεια της ΕΠΑ Αττικής, ώστε να αποτυπώνει την επικαιροποιημένη κατασκευή των έργων και άρα ορίσθηκε η κατασκευή 1.500 χλμ. μέχρι τέλους του 2008 αντί των 2.000, που μετατίθενται για το τέλος του 2009. Εν τω μεταξύ, η ΕΠΑ Αττικής είχε αναλάβει ρητώς τη δέσμευση να κατασκευάσει μέχρι τέλους του 2009 τα επιπλέον 500 χλμ. δικτύου με δική της δαπάνη και μηδενική κοινοτική συγχρηματοδότηση. Επομένως δεν υφίσταται καμία ʽʽέκπτωσηʼʼ στα χιλιόμετρα, ούτε βεβαίως τίθεται θέμα εκταμίευσης προς την ΕΠΑ ποσών πέραν αυτών που αναλογούν από το πιστοποιηθέν και εκτελεσθέν έργο».

Στο σημείο αυτό ο κ. Βερελής, λέει στον κ. Φώλια, σαν απάντηση στα παραπάνω:

=Από τη λήξη των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων μεσολάβησαν μέχρι σήμερα τέσσερα και πλέον χρόνια.

=Με την απάντησή σας Δ1/Α/22566/22.11.06 σε σχετική μου ερώτηση 602/30.10.06 αναφέρετε:

«Αναφορικά με την εξέλιξη του έργου κατασκευής νέου δικτύου φυσικού αερίου, μέχρι το τέλος του 2006 θα έχουν κατασκευασθεί σωρευτικά 1.100 χλμ. νέου δικτύου, τα οποία θα ανέλθουν σε 2.000 χλμ. μέχρι το τέλος του 2008, κατά τη συμβατική υποχρέωση της ΕΠΑ Αττικής».

Από τα στοιχεία των έργων που αναφέρονται στην αμέσως παραπάνω απάντηση, σε συσχετισμό με τα στοιχεία που αναφέρονται στην τροποποιημένη με τη Δ1/Γ/20723 άδεια της ΕΠΑ, προκύπτει ότι ενώ στα έτη 2007 και 2008 θα έπρεπε να κατασκευασθούν 2.000 – 1.100 = 900 χλμ. δικτύου, θα κατασκευασθούν μόνο 1.500 – 1.100 = 400 χλμ. δικτύου. Υπάρχει λοιπόν μια υστέρηση στην κατασκευή του έργου κατά 500 χλμ. δικτύου στα δύο χρόνια, 2006 και 2007, που βεβαίως δεν έχουν καμιά σχέση με την προολυμπιακή περίοδο που κακώς επικαλείστε ως αιτία καθυστέρησης.

Αντίθετα, στην περίοδο 2002-05, όταν υπήρχαν και δυόμισι χρόνια προολυμπιακής προετοιμασίας μέχρι τον Αύγουστο του 2004, κατασκευάσθηκαν 902 χλμ.

Από τα ανωτέρω προκύπτει:

– Ότι ενώ η άδεια της ΕΠΑ προέβλεπε κατασκευή 2.000 χλμ. μέχρι το τέλος του 2008, αυτή κατασκευάζει περίπου 1.500 χλμ., εγκαταλείποντας τα 500 χλμ.

– Είναι ανυπόστατες οι δικαιολογίες που αναφέρονται στην επιστολή του υπουργού, που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της 5ης

Οκτωβρίου της εφημερίδας «ΤΟ ΠΑΡΟΝ», ότι οι καθυστερήσεις στην κατασκευή οφείλονται σε προβλήματα της περιόδου πριν και κατά τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του έργου και του χρόνου που παρέθεσα παραπάνω.

Στη συνέχεια ο κ. Βερελής σημειώνει πως παρά το γεγονός ότι ο κ. Φώλιας υπογράμμισε στις απαντήσεις του ότι την ευθύνη για την πορεία του έργου την έχει η ΕΠΑ και ότι είναι συμβατική της υποχρέωση να έχει κατασκευάσει 2.000 χλμ. δικτύου μέχρι το τέλος του 2008. Λίγες μέρες αργότερα, ωστόσο, με την από 28/8/08 απόφασή του, ουσιαστικά απαλλάσσει απ’ όλες τις ευθύνες την ΕΠΑ, αφού στην απαντητική του επιστολή τονίζει ότι:

=Οι καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στην κατασκευή των δικτύων δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα της ΕΠΑ Αττικής.

=Συμβατική υποχρέωση της ΕΠΑ είναι η κατασκευή 1.500 χλμ. με δική της δαπάνη και μηδενική κοινοτική συγχρηματοδότηση.

Στην ουσία δηλαδή, πέραν των άλλων άμεσων και έμμεσων αρνητικών επιπτώσεων (καθυστέρηση νέων συνδέσεων με επιβάρυνση καταναλωτών λόγω πετρελαίου, μεγαλύτερη συναλλαγματική και περιβαλλοντική επιβάρυνση, υψηλό κόστος στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά κ.λπ.) προκύπτουν και τα εξής:

=Απαλλαγή της ΕΠΑ από τις συμβατικές της υποχρεώσεις.

=Απώλεια κοινοτικών πόρων.

=Επιβάρυνση των καταναλωτών, αφού η ΕΠΑ αναλαμβάνει με δική της δαπάνη (δηλαδή των καταναλωτών) να εκτελέσει τα 500 χλμ., προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ.

Το ερώτημα που προκύπτει μετά την παράθεση όλων αυτών των στοιχείων είναι: Πότε τελικά λέει την αλήθεια ο κ. Φώλιας; Όταν υποστηρίζει ότι για το δίκτυο που δεν έγινε φταίει η ΕΠΑ ή όταν την… επιβραβεύει για την ασυνέπειά της, χαρίζοντάς της την κατασκευή 500 χλμ. δικτύου που κοστίζει 90 εκατ. ευρώ; Όταν για τις καθυστερήσεις ισχυρίζεται ότι φταίνε οι Ολυμπιακοί Αγώνες και την περίοδο εκείνη γίνονταν περισσότερα χιλιόμετρα δικτύου ή όταν στη συνέχεια η παραγωγικότητα της ΕΠΑ Αττικής… πέφτει, παρόλο που οι Ολυμπιακοί αποτελούν μακρινό παρελθόν;

Σ. «Π»: Δεν γνωρίζουμε αν ο κ. Φώλιας απαντήσει στα ερωτήματα αυτά, ούτε πώς θα δικαιολογηθεί στα όσα -δικαίως- του καταμαρτυρά ο Χ. Βερελής. Εκείνο που ξέρουμε σίγουρα είναι πως θα πρέπει κάποτε να σταματήσουν κάποιοι να θεωρούν τον λαό… κοπάδι και να του παρουσιάσουν τη νύχτα για μέρα…


Σχολιάστε εδώ