«ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΜΑΖΙ» «ΝΤΑΒΑΤΖΗΔΕΣ» ΚΑΙ ΝΔ

Βασικός μέτοχος

Μετά την κατάρρευση της σχετικής νομοθεσίας οι επιχειρηματίες μπορούν να χρησιμοποιούν την ισχύ των ζημιογόνων Μέσων Ενημέρωσης για να εξασφαλίζουν δουλειές από το Δημόσιο σε διάφορους τομείς της οικονομίας που ιδιωτικοποιούνται με συνοπτικές διαδικασίες. Δημόσια έργα, διόδια, ακτές και ΜΜΕ δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στους επιχειρηματίες που δεν έχουν πρόσβαση στο δημόσιο χρήμα και καλούνται να διατηρήσουν τα ΜΜΕ τους μόνο από τα έσοδα που έρχονται από τη διαφημιστική αγορά.

Ραδιοτηλεοπτικές άδειες

Οι νέοι επιχειρηματίες και φορείς αποκλείονται εμμέσως από την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών και των τηλεοπτικών σταθμών, αφού η νομοθεσία δίνει διαρκώς προβάδισμα, μέσω του κριτηρίου παλαιότητας, σε όσους έχουν χρόνια ημινόμιμης (με ευθύνη του κράτους) λειτουργίας. Στην περίπτωση του ραδιοφώνου οι τελευταίες άδειες έληξαν το 2006, ενώ οι πρώτες και τελευταίες αναλογικές τηλεοπτικές άδειες εκδόθηκαν το 1993 και το 1994. Έως και σήμερα ένας σταθμός, το Μακεδονία TV, εκπέμπει με το «εύρημα» της τεχνικής δικτύωσης σε όλη την Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά οι τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας προσπαθούν να προσβάλουν την απόφαση για το τέλος χρήσης της συχνότητας (2% επί του τζίρου).

Συγκέντρωση ισχύος

1. Τηλεόραση

– Οι επιχειρηματίες μπορούν να ελέγχουν απευθείας έναν γενικής και έναν ειδικής στόχευσης τηλεοπτικούς σταθμούς.

– Κατά το στάδιο της μετάβασης στην ψηφιακή TV, οι προσωρινώς λειτουργούντες σταθμοί εθνικής εμβέλειας έχουν τη δυνατότητα -σε αντίθεση με τους άλλους περιφερειακούς και τοπικούς- να εκπέμψουν απευθείας, αποκτώντας και μια ψηφιακή θέση, παράλληλα με τις αναλογικές τους συχνότητες.

– Κατά το τελικό στάδιο της λειτουργίας της ψηφιακής TV οι σταθμοί εθνικής εμβέλειας, σε αντίθεση με όλους τους άλλους, θα μπορούν να χρησιμοποιούν δύο ψηφιακές θέσεις, δηλαδή ΜΙΣΗ ψηφιακή συχνότητα.

2. Ραδιόφωνο

– Ένας επιχειρηματίας μπορεί, μέχρι και την έκδοση των ραδιοφωνικών σταθμών, να ελέγχει απευθείας μέχρι πέντε μουσικούς σταθμούς και έναν ενημερωτικό.

Αθέμιτος ανταγωνισμός

Οι εφημερίδες επεκτείνονται σε μια προσπάθεια επιβίωσης σε άλλες αγορές, ασκώντας αθέμιτο ανταγωνισμό. Έχοντας ΦΠΑ 4,5% αντί 19% που έχουν οι ιδιοκτήτες DVD Club, πουλάνε κάθε βδομάδα ταινίες πρώτης επιλογής, στη συνολική τιμή των 4 ευρώ για το πλήρες πακέτο. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν διέκρινε με γνωμοδότησή της κάποιο ζήτημα. Εσχάτως οι εφημερίδες επεκτάθηκαν και στον χώρο των σχολικών βοηθημάτων και έχοντας πρόσβαση στην τηλεόραση μπορούν να διαφημίζουν τα προϊόντα τους (π.χ. σχολικό βοήθημα και εφημερίδα) με έκπτωση 90%.

Επιτροπή Ανταγωνισμού

Η επιτροπή ασχολείται με τη μεταβίβαση του 66,6% του ραδιοτηλεοπτικού ομίλου Alpha στο RTL, αλλά και με θέματα που αφορούν τη μεταβίβαση του 33,3% των Τεχνικών Εκδόσεων στις Εκδόσεις Λυμπέρη, καθώς και την εξαγορά του 100% του Star από τη Star Επενδυτική. Ακόμη δεν είναι γνωστό αν ελήφθη απόφαση για την αγορά του 70% του «Πρώτου Θέματος» από τον Πήγασο. Έως και σήμερα όμως δεν έχει δημιουργηθεί το αρμόδιο τμήμα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως προβλέπει ο νόμος Ρουσόπουλου, που θα ασχολείται αποκλειστικά με τα ΜΜΕ.

Κρατική διαφήμιση: Στην περίπτωση των εφημερίδων δεν υπάρχει πιστοποιημένο σύστημα διανομής των διαφημίσεων. Η κρατική διαφήμιση, δηλαδή το χρήμα των πολιτών, λειτουργεί ως προσωπικός μηχανισμός προβολής υπουργών και στελεχών των ΔΕΚΟ, χρηματοδοτώντας εφημερίδες με χαμηλή κυκλοφορία και εξασφαλίζοντας «ασυλία» το βράδυ στα παράθυρα της TV. Στην δε περίπτωση των δωρεάν εφημερίδων διανέμονται χρήματα στην κρατική διαφήμιση χωρίς να υπάρχει πιστοποιημένη κυκλοφορία, όπως ζητάει ο νόμος.

Ισολογισμοί: Η διάταξη που υποχρεώνει τις εταιρείες να δημοσιεύουν υποχρεωτικά τους ισολογισμούς τους στις εφημερίδες, δημιούργησε μια σειρά από ανύπαρκτα, επί της ουσίας φύλλα, που δεν τηρούν την εργατική νομοθεσία. Οι μεγάλοι εκδότες θέλουν πάση θυσία να αλλάξουν αυτό το καθεστώς.

Φοροαπαλλαγές

• Ειδικός φόρος τηλεόρασης: Οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ κατήργησαν τον φόρο τηλεόρασης (30%). Από αυτήν τη σταδιακή κατάργηση, μόνο για το 2007 μπήκαν στα ταμεία των καναλιών, και όχι του Δημοσίου, περίπου 70 εκατ. ευρώ.

• Μαύρο χρήμα: Οι ιδιοκτήτες των ΜΜΕ μπορούν να διαθέτουν χωρίς παραστατικά χρήματα ως και το 2% του τζίρου τους σε στελέχη και άλλους ενδιαφερόμενους. Το καθεστώς αυτό, που καθιερώθηκε το 1994 με τον νόμο για τη φορολογία εισοδήματος, λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2008.

• Επιδοτήσεις σε κρατική ραδιοτηλεόραση και δημοτικούς σταθμούς:

1. Όλοι οι πολίτες πληρώνουν -και ορθώς- το ανταποδοτικό τέλος. Το ζήτημα είναι η διαχείρισή του με διαφάνεια, όπως ορίζει η νομοθεσία της ευρωπαϊκής ένωσης. Η ΕΙΤΗΣΕΕ έχει προσφύγει εναντίον της ΕΡΤ για τη χρησιμοποίησή του στην εξασφάλιση δικαιωμάτων από ποδοσφαιρικούς αγώνες. Επίσης, μέρος του ανταποδοτικού τέλους (15% επί του ετήσιου τέλους) προορίζεται, σύμφωνα με τη νομοθεσία, για τη θυγατρική εταιρεία της ΕΡΤ.

2. Οι πολίτες μέσα από τους λογαριασμούς καταβάλλουν δημοτικά τέλη, μέρος των οποίων κατευθύνεται για τη λειτουργία των ραδιοφωνικών σταθμών.

Αγγελιόσημο – ασφαλιστικά

• Οι εκδότες των εφημερίδων δεν πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές για το διοικητικό και συντακτικό προσωπικό τους. Αιτία γι’ αυτό είναι το περίφημο αγγελιόσημο και το σκάνδαλο είναι πως πολλοί εκδότες παρακρατούν τις εισφορές των εργαζομένων και δεν τις αποδίδουν στα Ταμεία.

• Οι ιδιοκτήτες των ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ πληρώνουν κατά ένα μέρος (3%) ασφαλιστικές εισφορές για τους εργαζομένους τους.

• Μέχρι πρότινος δεν είχαν τη δυνατότητα όλοι οι εργαζόμενοι (π.χ. Τεχνικοί) να μετέχουν στο ΤΣΠΕΑΘ. Ο νέος νόμος δίνει αυτήν τη δυνατότητα.

Κινηματογράφος

Υπάρχει μια μεγάλη αντιπαράθεση για την υποχρέωση των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας να καταβάλλουν το 1,5% επί του τζίρου τους στο κέντρο ελληνικού κινηματογράφου για την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών.


Σχολιάστε εδώ