Άγριο παρασκήνιο για τα πρόστιμα σε BP – Shell!

Αρχής γενομένης από την Πέμπτη, παράλληλα με τη διάσκεψη της Ολομέλειας για το θέμα, οι δύο εταιρείες άρχισαν να καλλιεργούν κλίμα αναταραχής, αφήνοντας να «διαρρεύσει» προς ορισμένους συντάκτες του οικονομικού ρεπορτάζ που προσκλήθηκαν σε δείπνο ότι η Επιτροπή έχει λάβει απόφαση και θα την ανακοινώσει εντός ολίγων ωρών, για την επιβολή τεράστιων προστίμων. Η «διαρροή» διανθίστηκε με νέες «προειδοποιήσεις», προς την πλευρά της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αλλά και της κυβέρνησης, ότι οι δύο εταιρείες θα εξετάσουν σε συνεννόηση με τις μητρικές τους όλα τα ενδεχόμενα «αντιποίνων», ακόμη και την εγκατάλειψη της ελληνικής αγοράς. Παρ’ όλα αυτά, κύκλοι της Επιτροπής διέψευδαν την Παρασκευή ότι υπάρχει απόφαση, ενώ ο πρόεδρος Σπ. Ζησιμόπουλος είχε όλες τις κρίσιμες ώρες κλειστό το κινητό του.

Η αλήθεια, όμως, απέχει αρκετά από το περιεχόμενο των υποβολιμαίων «διαρροών» από τους κύκλους των δύο εταιρειών. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του «Π», η Επιτροπή οδηγείται προς την επιβολή προστίμων, με οριακή πλειοψηφία και με τον πρόεδρό της κ. Σπ. Ζησιμόπουλο να τάσσεται στην πλευρά των «σκληρών». Όμως, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση τα… μαγειρέματα μεταξύ Ολομέλειας και Γενικής Διεύθυνσης, για να προσδιορισθεί το ύψος του προστίμου, το οποίο δεν αναμένεται να πλησιάσει καν το ποσό των 107.783.046 ευρώ (57.069.709 ευρώ στην BP και 50.713.337 ευρώ στη Shell), που είχε προτείνει αρχικά η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.

Στόχος των δύο εταιρειών του καρτέλ, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, είναι να δημιουργήσουν κλίμα ασφυκτικής πίεσης στα μέλη της Επιτροπής, ώστε να «ψαλιδιστεί» το πρόστιμο σε αστεία επίπεδα για την οικονομική τους επιφάνεια.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν, όμως, ότι οι απειλές των δύο πολυεθνικών για αποχώρηση από την ελληνική αγορά στερούνται νοήματος. Αφενός γιατί είναι πρωτοφανές στα διεθνή χρονικά -και υποδεικνύει αισθήματα… ενοχής- να αποσύρεται μια εταιρεία επειδή της επιβλήθηκε πρόστιμο από μια δημόσια αρχή. Κατά δεύτερο λόγο, γιατί οι δύο πολυεθνικές μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα πρόστιμα, έστω και αν ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ, αφού η ελληνική αγορά τους εξασφαλίζει εύκολα κέρδη, χωρίς καν να μπαίνουν στον κόπο να εισάγουν διυλισμένα προϊόντα, αλλά μόνο με τη δραστηριοποίησή τους σε ρόλο… ξεκούραστου μεσάζοντα. Τρίτον, ακόμη και αν αποχωρήσουν οι εταιρείες, το πλήγμα δεν θα είναι σοβαρό, αφού εύκολα θα βρεθούν άλλες, με ρευστό και διάθεση να εξαγοράσουν τις θυγατρικές τους, όπως εξίσου «αναίμακτα» είχαν εξαγοραστεί οι ελληνικές θυγατρικές της Texaco και της Mobil προ δεκαετίας.

Η πραγματικά σοβαρή απειλή είναι άλλη, λένε στο «Π» έγκριτοι νομικοί: αν τιμωρηθούν αυστηρά, η BP και η Shell είναι πιθανό ότι θα προσβάλουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση το ελληνικό καθεστώς ουσιαστικής απαγόρευσης εισαγωγών καυσίμων, φέρνοντας ένα σοβαρό πλήγμα στο καρτέλ των δύο διυλιστηρίων, όπου έχει μετοχικά συμφέροντα και το ελληνικό Δημόσιο. Επίσης, μπορούν να προσβάλουν και το ιδιότυπο ελληνικό καθεστώς «ελεγχόμενης» κατοχής μεταφορικών μέσων από τους εμπόρους καυσίμων. Με ελεύθερες εισαγωγές και μεταφορές καυσίμων, οι δύο πολυεθνικές θα μπορούσαν πολύ γρήγορα να «σαρώσουν» την ελληνική αγορά, φέρνοντας πρωτοφανή «έκρηξη» ανταγωνισμού, που πρώτα θα ζημίωνε το ίδιο το Δημόσιο, ως βασικό μέτοχο στον μεγαλύτερο ελληνικό όμιλο καυσίμων (ΕΛΠΕ-ΕΚΟ-Καλυψώ).


Σχολιάστε εδώ