Ρεκόρ φορολογικής σκληρότητας το 2009!

Συγκεκριμένα, το 2009 η σχέση αυτή μεταξύ μεταβολής του ονομαστικού ΑΕΠ και μεταβολής των φορολογικών εσόδων και του ΦΠΑ διαμορφώνεται σε 2,16 φορές και 1,94 φορές αντίστοιχα. Πρόκειται για ρεκόρ της τελευταίας δεκαπενταετίας, αφού μετά το 1995 και έως σήμερα η πιο σκληρή φορολογική σκληρότητα είχε εκδηλωθεί στην είσπραξη συνολικών φορολογικών εσόδων το 1998 και το 1999 (1,86 φορές και 1,83 φορές αντίστοιχα) και στον ΦΠΑ το 1999 και το 2006 (1,48 φορές και 1,6 φορές αντίστοιχα).

Οι δείκτες αυτοί εκφράζονται με τον επιστημονικό όρο «ελαστικότητα φορολογικών εσόδων» και «ελαστικότητα ΦΠΑ» και καταδεικνύουν ανάγλυφα κατά πόσο οι υψηλές ή οι μικρές αυξήσεις φορολογικών εσόδων και ΦΠΑ δικαιολογούνται από τους αντίστοιχους ρυθμούς αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ. Όταν η σχέση αυτή είναι κάτω από τη μονάδα, σημαίνει ότι στις αντίστοιχες χρήσεις παρατηρήθηκε κάποια ανικανότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Η διαπίστωση αυτή αφορά τα έτη 2001 έως και 2006 για το σύνολο των φορολογικών εσόδων και τα έτη 2001, 2002, 2003 και 2005 για τον ΦΠΑ. Όταν η σχέση αυτή είναι ίση με τη μονάδα, σημαίνει ότι η αύξηση της φορολογίας και του ΦΠΑ δικαιολογείται από την ίδια μεταβολή του ονομαστικού ΑΕΠ. Αυτό διαπιστώνεται ότι έγινε μόνο σχεδόν το 1996 και το 2007 για το σύνολο των φορολογικών εσόδων και μόνο το 1995 και το 1996 για τον ΦΠΑ. Όταν η σχέση αυτή είναι μεγαλύτερη από τη μονάδα, σημαίνει φορολογική επιβάρυνση που δεν δικαιολογείται από τη μεταβολή του ονομαστικού ΑΕΠ. Όσο πιο σημαντικά μεγαλύτερη είναι η σχέση αυτή από τη μονάδα, τόσο καταδεικνύει μεγαλύτερη φορολογική σκληρότητα, όπως, για παράδειγμα, το 1998, το 1999 και το 2009 που είναι 1,86 φορές, 1,83 φορές και 2,16 φορές αντίστοιχα για το σύνολο των φορολογικών εσόδων και το 1999, το 2006 και το 2009 που είναι 1,86 φορές, 1,6 φορές και 1,94 φορές αντίστοιχα για τον ΦΠΑ.

Σημειώνεται ότι, όπως προκύπτει από τις προβλέψεις του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού, αύξηση – ρεκόρ κατά 18,1% θα παρουσιάσουν τα έσοδα από την άμεση φορολογία και κατά 10,4% τα έσοδα από την έμμεση φορολογία. Το υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών στηρίζει την πρόβλεψη για την κατά 18,1% αύξηση των άμεσων φόρων στην αναμενόμενη θετική (στον προϋπολογισμό φυσικά) και στην αρνητική (στους φορολογουμένους φυσικά) επίδραση των τελευταίων φορολογικών ρυθμίσεων – επιδρομών και την αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος των εταιρειών. Επίσης, προβλέπει την είσπραξη 3,5 δισ. ευρώ από άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών λόγω κυρίως της απόδοσης της γνωστής τακτικής που εφαρμόζεται συνεχώς τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια της «περαίωσης» των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων. Η πρόβλεψη για αύξηση των έμμεσων φόρων κατά 10,4% στηρίζεται στην ενίσχυση (τάχα) της αποτελεσματικότητας των ελεγκτικών υπηρεσιών και του νέου νομοθετικού πλαισίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής (αυτό ακούμε συνέχεια επί χρόνια τώρα!), αλλά, κυρίως, από την αύξηση κατά 18,7% του Ειδικού Φόρου Καυσίμων λόγω της αναπροσαρμογής των σχετικών συντελεστών στα πετρελαιοειδή προϊόντα και λόγω περιορισμού (τάχα) του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής στα καύσιμα, μέσω (τάχα) της αναμόρφωσης του συστήματος διακίνησης που ξεκίνησε το 2008.

Εμείς φρονούμε ότι οι υψηλές αυτές προβλέψεις για τα φορολογικά έσοδα είναι υπεραισιόδοξες, γιατί δεν δικαιολογούνται από τους ρυθμούς ανάπτυξης. Αν, τελικά, επαληθευθούν, τότε οι αντιδράσεις στις πρόσφατες φορολογικές ρυθμίσεις – επιδρομές, που κόστισαν, μαζί με άλλες ενέργειες και παραλείψεις, στην κυβέρνηση την απώλεια της πρώτης θέσης στις δημοσκοπήσεις, ήταν δικαιολογημένες.


Σχολιάστε εδώ