«Παραιτηθείτε από τα δικαιώματα για να συμμετάσχετε!»

Όμως ο όρος του κλειστού διαγωνισμού, πως οι εταιρείες, προκειμένου να συμμετάσχουν σ’ αυτόν, θα πρέπει να παραιτηθούν από τα δικαιώματα των ομάδων, που έχουν πληρώσει χρήματα για να τα αποκτήσουν, θέτει σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία του. Στόχος της διοργανώτριας αρχής είναι να συγκεντρώσει το ποσό των 150 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2009-2012. Οι προσφορές πρέπει να υποβληθούν μέσα στις επόμενες τέσσερις ημέρες, ως τις 9 Οκτωβρίου, και στη συνέχεια, αφού αξιολογηθούν από τη Mondial, να κατατεθεί η σχετική εισήγηση στο ΔΣ της Super League.

Η πρόταση εστάλη: Για τα τηλεοπτικά δικαιώματα Ελλάδας, στους σταθμούς Alpha, ANT1, Mega, ΝetMed Hellas ΑΕ, Star Channel και στις εταιρείες τηλεπικοινωνιών ΟΤΕ, On Telecoms, HOL (Intracom) και Forthnet. Για το ραδιόφωνο, στους ΕΡΤ, ΣΚΑΪ, Σπορ FM, Sentra FM, ALPHA 9,89, Flash, Antenna, Real και Arrena FM 89 για την Αθήνα και σε Libero και Metropolis στη Θεσσαλονίκη, ενώ δεν ενημερώθηκε ο
City. Για την Κύπρο η πρόσκληση είναι για τη Lumiere TV, το Σίγμα, τον ANT1 και το MEGA Κύπρου. Για τα δικαιώματα εξωτερικού επελέγησαν πέντε ελληνικές τηλεοπτικές εταιρείες που μεταδίδουν δορυφορικό πρόγραμμα (ΑΝΤ1 Satellite, Mega Cosmos, Alpha, ΕΡΤ, NetMed Hellas) και η Setanta Sports N. America & Australia George’s Quay House, με έδρα το Δουβλίνο. Τέλος, στην κινητή τηλεφωνία η πρόσκληση απεστάλη και στις τρεις εταιρείες του χώρου, Cosmote, Vodafone και Wind.

Τα τρία προβλήματα

Τα προβλήματα στον κλειστό διαγωνισμό εστιάζονται στο σκέλος των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών δικαιωμάτων. Για να συμμετάσχει κάποιος σε αυτόν πρέπει να παραιτηθεί των δικαιωμάτων
ΠΑΕ που έχει ήδη αποκτήσει, χωρίς μάλιστα την επιβολή ρήτρας! Όπως αναφέρεται στην παράγραφο 2 του παραρτήματος Β για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, «απαράβατος όρος συμμετοχής των προσκεκλημένων εταιρειών στο παρόν πεδίο τηλεοπτικών δικαιωμάτων είναι η αποποίηση από μέρους τους όσων δικαιωμάτων τηλεοπτικής μετάδοσης αγώνων κατέχουν οιασδήποτε ΠΑΕ…». Αυτό πρακτικά σημαίνει πως αν η NetMed θέλει να συμμετάσχει στον διαγωνισμό, θα πρέπει να παραιτηθεί των δικαιωμάτων των ΠΑΕ που έχει, ενώ το ίδιο
ισχύει και για τον Alpha. Αλλά αν και η ΕΡΤ έχει δικαιώματα που ξεπερνούν το έτος 2008-09, τότε είναι πιθανό να υπάρξει ακόμη πιο σοβαρή επιπλοκή, καθώς, ως εταιρεία του Δημοσίου, δεν θα είναι το ίδιο εύκολο όσο είναι για μια ιδιωτική εταιρεία να αλλάξει γνώμη και να επιστρέψει τα δικαιώματα παίρνοντας απλώς πίσω τις προκαταβολές.

Το κεντρικό ερώτημα είναι τι θα συμβεί αν οι εταιρείες δεν επιστρέψουν πίσω τα δικαιώματα που έχουν αγοράσει. Θα σταματήσει άραγε ο διαγωνισμός; Ακόμη κι αν πραγματοποιηθεί και η NetMed δεν παραιτηθεί των δικαιωμάτων της, τότε ανοίγει ο δρόμος για προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με καταγγελίες του διαγωνισμού ως προσχηματικού.

2. Ο κλειστός διαγωνισμός προβλέπει τη δημιουργία 6 ζωνών για τις ώρες μετάδοσης, για τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλουν προτάσεις. Η ζώνη «φιλέτο» είναι η «Ε», που περιλαμβάνει τους σημαντικότερους αγώνες που μεταδίδονται κάθε Κυριακή στις 21.45. Συνεπώς, όποιος δώσει τα περισσότερα χρήματα γι’ αυτήν τη ζώνη έχει κερδίσει το πρωτάθλημα. Στη συνέχεια, στην παράγραφο 5.2. ορίζεται ρητά πως τα ντέρμπι πάνε στην ελεύθερη τηλεόραση, δηλαδή στην πράξη εξαρχής η συνδρομητική αποκλείεται, με άμεσες επιπτώσεις για την ομαλή της λειτουργία. «Από τα ντέρμπι, δηλαδή τους έξι (6) αγώνες μεταξύ ΟΣΦΠ, ΠΑΟ και ΑΕΚ, τα κατά σειρά 1ο, 3ο και 5ο θα μεταδοθούν μέσω ελεύθερης τηλεόρασης».

3. Στο ραδιόφωνο ο σχεδιασμός για αποκλειστικά δικαιώματα είναι ανορθολογικός, γιατί μπορεί να στερήσει το δικαίωμα ενημέρωσης του κοινού. Θέτοντας ζήτημα πανελλαδικής κάλυψης ή έστω δικτύωσης του 75% της ελληνικής επικράτειας, επί της ουσίας αποκλείεται τουλάχιστον το 25% των Ελλήνων από τις μεταδόσεις. Είναι πιθανό ένας ιδιωτικός σταθμός π.χ. να μην έχει δικτύωση στη Λάρισα, της οποίας η ομάδα μετέχει στη SuperLeague. Επιπροσθέτως, το θέμα των δικτυώσεων δεν έχει λυθεί στο ΕΣΡ και η σχετική προθεσμία υποβολής των αιτήσεων είναι για τις 20 Οκτωβρίου. Τέλος, αν η ΕΡΑ χάσει τον διαγωνισμό, ενώ οι μεταδόσεις είναι το βασικό της όπλο, δημιουργούνται σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον. Μάλιστα, η αποκλειστική πώληση των ραδιοφωνικών δικαιωμάτων θα προκαλέσει κύμα απολύσεων αθλητικών συντακτών από τους σταθμούς που θα χάσουν τη μάχη. Η καλύτερη λύση θα ήταν αυτό που συμβαίνει τώρα, δηλαδή η πώληση a la cart. Για παράδειγμα ο 9,84 έχει μόνο τον Παναθηναϊκό, ο Flash τον Ολυμπιακό, ο ΣΚΑΪ τους τρεις μεγάλους κ.ά.


Σχολιάστε εδώ