Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας χάρις κυρίως στον Σιούφα!

Μάλιστα, η τελευταία από την 135η θέση, όπου ήταν πέρσι, ανέβηκε στην 86η θέση. Η χώρα μας ανέβηκε από την 106η θέση, όπου ήταν πέρσι μεταξύ 181 χωρών, στην 96η θέση, μεταξύ 178 χωρών, δηλαδή βελτιώθηκε κατά δέκα θέσεις.

Η σημαντική αυτή βελτίωση οφείλεται κυρίως στις θετικές μεταρρυθμίσεις που προώθησε η χώρα μας τα τελευταία χρόνια για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Η Ελλάδα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, συγκαταλέγεται μεταξύ έξι χωρών μελών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) που προχώρησαν σε θετικές μεταρρυθμίσεις για το επιχειρηματικό περιβάλλον, ενώ η χώρα μας και η Τσεχία εισήγαγαν τον μεγαλύτερο αριθμό μεταρρυθμίσεων, δηλαδή συνολικά τέσσερις. Οι τέσσερις αυτές μεταρρυθμίσεις, που καταγράφονται στην Έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, αφορούν στη σύσταση εταιρειών, την προστασία των επενδυτών, την πληρωμή φόρων και τα μέτρα εκσυγχρονισμού του πτωχευτικού δικαίου. Πρόκειται για μεταρρυθμίσεις που όλες σχεδόν προωθήθηκαν ή δρομολογήθηκαν από τον τότε υπουργό Ανάπτυξης και σημερινό πρόεδρο της Βουλής κ. Δημήτρη Σιούφα από τον Μάρτιο του 2004 έως το Σεπτέμβριο του 2007.

Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνεται και από την έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη χρήση του 2006 (σελίδα 94), στην οποία επισημαίνονται τα ακόλουθα:

«Στην Ελλάδα έχουν γίνει βήματα για τη μείωση των επιβαρύνσεων που προκαλούν στις επιχειρήσεις οι ρυθμιστικές παρεμβάσεις. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν τη βελτίωση της ροής των πληροφοριών για τις ίδιες τις διοικητικές ρυθμίσεις την -έστω και περιορισμένη- χρήση των ηλεκτρονικών μέσων για τη διεκπεραίωση ορισμένων διαδικασιών και την αυτεπάγγελτη αναζήτηση μεγάλου αριθμού δικαιολογητικών. Επίσης, έχουν γίνει ορισμένες νομοθετικές ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση της διαδικασίας εγκατάστασης και λειτουργίας μεταποιητικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατορίων, καφενείων κ.λπ.)».

Υπενθυμίζουμε αυτές τις νομοθετικές ρυθμίσεις, που προωθήθηκαν από τον τότε υπουργό Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Σιούφα:

• Νόμος 3325/2005, «ίδρυση και λειτουργία βιομηχανικών – βιοτεχνικών εγκαταστάσεων στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης και άλλες διατάξεις». Προβλέπει την επιτάχυνση της έκδοσης αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας μεταποιητικών επιχειρήσεων, την επιμήκυνση τις χρονικής ισχύος της άδειας λειτουργίας καθώς και την απαλλαγή των εργαστηρίων με περιορισμένης ισχύος μηχανολογικό εξοπλισμό από την υποχρέωση έκδοσης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας.

• Για την απλούστευση της διαδικασίας ίδρυσης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος υπεγράφη σχετική υπουργική απόφαση τον Φεβρουάριο του 2006.

• Για την απλούστευση της διαδικασίας ίδρυσης άλλων επιχειρήσεων όλων των νομικών μορφών στους λοιπούς κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, ο κ. Σιούφας έδωσε σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούλιο του 2006 πρόταση η οποία πρόβλεπε ότι η ίδρυση εταιρείας θα απαιτεί το πολύ 5 εργάσιμες ημέρες. «Η σημαντική αυτή απλοποίηση, τονίζει η Τράπεζα της Ελλάδος στην Έκθεσή της για το 2006 (σελίδα 98), θα πραγματοποιηθεί μέσω της εξυπηρέτησης των υποψηφίων επιχειρηματιών από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) και από τις ειδικές υπηρεσίες Γενικού Μητρώου (Υπηρεσία Γενικού Μητρώου). Την πρόταση αυτή, μετά και την υιοθέτηση ορισμένων αλλαγών που προέκυψαν από τη διαδικασία διαβούλευσης, την επεξεργάζεται το Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε να κατατεθεί στη Βουλή».

• Τροποποίηση και αναθεώρηση του Νόμου 2190 «περί ανωνύμων εταιρειών», η οποία, όπως τονίζει πάλι η Τράπεζα της Ελλάδος, «αναμένεται να επηρεάσει θετικά την επιχειρηματική δραστηριότητα». Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής της αναθεώρησης δόθηκε από τον κ. Σιούφα τον Ιούλιο του 2006 σε δημόσια διαβούλευση πρόταση σχεδίου νόμου που κατήρτισε η επιτροπή αναμόρφωσης που είχε συσταθεί για τον σκοπό αυτό. Οι παρατηρήσεις που έγιναν επί του πρώτου σχεδίου νόμου κωδικοποιήθηκαν και, σε κάποιον βαθμό, ενσωματώθηκαν στο κείμενο που απετέλεσε το δεύτερο σχέδιο νόμου, το οποίο επίσης δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια για κατάθεση στη Βουλή. «Με την αναθεώρηση, τονίζει η Τράπεζα της Ελλάδος, επιδιώκεται, μεταξύ των άλλων, να περιοριστεί (αλλά να μην εξαλειφθεί πλήρως) η διοικητική εποπτεία της σύστασης και λειτουργίας των ΑΕ, να ενισχυθεί η θέση των μετόχων, ιδίως εκείνων της μειοψηφίας, και να διευρυνθούν τα περιθώρια καταστατικών διαμορφώσεων».

Και συνεχίζει:

• Ο εξορθολογισμός και η απλοποίηση των ρυθμιστικών παρεμβάσεων αναμένεται να τονώσουν την οικονομική δραστηριότητα, ενισχύοντας, μεταξύ των άλλων, και τις ξένες άμεσες επενδύσεις. Μέτρα προς την κατεύθυνση αυτή είναι δυνατόν να προωθηθούν χωρίς καθυστέρηση, δεδομένου ότι το κόστος εφαρμογής τους είναι μικρό, ενώ τα οφέλη είναι πολλαπλά. Η σημασία της κατάργησης των παρεμβάσεων αυτών για την ευρωπαϊκή οικονομία συνολικά φαίνεται και από τον στόχο που έθεσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να περιοριστούν έως το 2012 οι διοικητικές επιβαρύνσεις που προέρχονται από τη νομοθεσία της ΕΕ, καθώς και από την απόφασή του να καλέσει τα κράτη μέλη να θέσουν εντός του 2008 τους δικούς τους εθνικούς στόχους για τη μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων τις οποίες συνεπάγονται οι νόμοι κάθε χώρας. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί από το Συμβούλιο Υπουργών να επανεξετάζει ετησίως την πρόοδο ως προς τη βελτίωση της νομοθεσίας γενικότερα και ως προς τη μείωση των διοικητικών παρεμβάσεων ειδικότερα».

• Ένα μέτρο που οδήγησε σε ορθολογικότερες ρυθμιστικές παρεμβάσεις είναι και η προβλεπόμενη από την εγκύκλιο του πρωθυπουργού τον Ιούνιο του 2006 (προφανώς διά χειρός του κ. Σιούφα!) υποχρέωση των υπουργείων να συνοδεύουν τις προτάσεις τους για νομοθετικές ρυθμίσεις με έκθεση αξιολόγησης του οικονομικού και κοινωνικού αντικτύπου των προτεινόμενων ρυθμίσεων και με μέτρηση του διοικητικού κόστους της νομοθεσίας.

Η ευεργετική επίδραση των μεταρρυθμίσεων αυτών αντανακλάται στα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για τον αριθμό των απαιτούμενων διαδικασιών, τις ημέρες (διάρκεια) ολοκλήρωσής τους καθώς και στο κόστος των διοικητικών επιβαρύνσεων για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων (ως ποσοστό του ΑΕΠ).


Σχολιάστε εδώ