Γκρίνιες και παράπονα για το… ντιμπέιτ των Αθηναίων στη «Μακεδονία»
Ας ξεκινήσουμε με τα θετικά πρώτα:
= H εκδήλωση ήταν πράγματι λαμπρή. Φιλοξενήθηκε σε αίθουσα του Μακεδονία Παλλάς, ενώ ο μπουφές που στήθηκε στο τέλος της συζήτησης ικανοποίησε αυτούς που… τον τίμησαν.
= Η αρχική ιδέα της ιστορικής εφημερίδας της βόρειας Ελλάδας να οργανώσει «ανάκριση» υπουργών, προκειμένου αυτοί να ακούσουν τη φωνή των φορέων και των πολιτών της περιοχής, να παρουσιάσουν τον σχεδιασμό τους και να δώσουν κάποιες διευκρινίσεις σε ερωτήματα, είναι καλή. Το ίδιο και η επιλογή αυτή η εκδήλωση να οργανωθεί την περίοδο που η πόλη γιορτάζει- τις ημέρες δηλαδή λειτουργίας της ΔΕΘ.
Στα αρνητικά τώρα:
1. Μπορεί η επιλογή της ημερομηνίας να «έδενε» με τη λειτουργία της ΔΕΘ, αλλά το γεγονός και μόνο ότι οι τέσσερεις υπουργοί κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις τρεις μόνον ημέρες μετά την συνέντευξη Τύπου εφ όλης της ύλης που έδωσε ο πρωθυπουργός στην Θεσσαλονίκη, τους υποχρέωνε να μην πουν τίποτα περισσότερο από όσα είχε πει ο Κώστας Καραμανλής. Αρκέστηκαν, έτσι, να προπαγανδίζουν το υπαρκτό ή και ανύπαρκτο έργο τους και να επαναλαμβάνουν τις γνωστές και χιλιοειπωμένες υποσχέσεις τους. Θα μου πείτε ότι οι υπουργοί θα μπορούσαν να ζητήσουν αλλαγή ημερομηνίας προκειμένου να μη φανεί πως… καπελώνουν τον πρωθυπουργό διορθώνοντάς τον ή εμπλουτίζοντας τις απαντήσεις του. Τελικά, αυτό που έκαναν ήταν να μη δώσουν ουσιαστικές απαντήσεις στα ερωτήματα που τους υποβλήθηκαν και να ξεφεύγουν ευγενικά.
2. Η επιλογή της «Μ» να προσκαλέσει τον Νίκο Χατζηνικολάου να ανεβεί από την Αθήνα για να συντονίσει τη συζήτηση αποδείχτηκε τουλάχιστον ατυχής. Ο γνωστός άνκορμαν της ελληνικής τηλεόρασης γνωρίζει ελάχιστα για τη Θεσσαλονίκη και τα ιδιαίτερα θέματά της, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να κατευθύνει την κουβέντα σε αυτά που καίνε την πόλη και τους φορείς της. Επιπρόσθετα, η αίσθηση του Χατζηνικολάου ότι ο ίδιος είναι σπουδαιότερος από τους υπουργούς σε συνδυασμό με την άγνοια των τοπικών θεμάτων, τον οδήγησαν σε περιαυτολογίες και υπερβολική επίδειξη χιούμορ, που μετέτρεψαν ένα υποτιθέμενο ουσιαστικό ντιμπέιτ σε μια… ευχάριστη βραδιά. Πέρα από αυτά, η ανάθεση του συντονισμού του ντιμπέιτ σε δημοσιογράφο των Αθηνών αποτελεί ύψιστη παραδοχή της ιδιοκτησίας της εφημερίδας ότι οι δικοί της δημοσιογράφοι είναι ανεπαρκείς για να συντονίσουν μια συζήτηση και γι’ αυτό καταφεύγει στην πρόσκληση «φίρμας» από την πρωτεύουσα. (Είναι δυνατόν ένα εκδοτικό συγκρότημα με περισσότερους από 100 συντάκτες και διευθυντή τον πολύπειρο Γουσίδη να μην μπορεί να αναλάβει τον συντονισμό μιας συζήτησης; Και γιατί να διαβάζουμε τη «Μακεδονία», όταν η ίδια η εφημερίδα υποτιμά τους δικούς της συντάκτες, θα μπορούσε να σκεφτεί κάθε Θεσσαλονικιός!). Η ενόχληση των δημοσιογράφων του τοπικού εκδοτικού συγκροτήματος, ήταν περισσότερο από εμφανής. Ενδεικτική του κλίματος ήταν η απουσία του Γουσίδη από τη συζήτηση (εμφανίστηκε την ώρα του μπουφέ), όπως και το γεγονός ότι στο πρωτοσέλιδο της «Μ» την ημέρα του ντιμπέιτ, το όνομα του Χατζηνικολάου είχε εξαφανιστεί από την προαναγγελία…
3. Αρνητικότατα σχολιάστηκε επίσης η επιλογή της εφημερίδας να μην προσκαλέσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης να έχουν τη δική τους κριτική φωνή και τον δικό τους αντίλογο στο έργο -ή το μη έργο- των τεσσάρων υπουργών. Το γεγονός αυτό αποδείχτηκε εξαιρετικά βλαπτικό για το ντιμπέιτ, το οποίο -άνευ ουσιαστικού αντιλόγου- μετατράπηκε σε βαρετό υπουργικό μονόλογο.
4. Να αναφέρω επίσης την ιδιαίτερη ενόχληση του υπουργού Μακεδονίας – Θράκης, ο οποίος είδε μια τοπική εφημερίδα να οργανώνει «Ντιμπέιτ για τη βόρεια Ελλάδα» (αυτός ήταν ο τίτλος της εκδήλωσης) και ο ίδιος να μην περιλαμβάνεται στους προσκεκλημένους. Πληροφορούμαι ότι ο Μαργαρίτης Τζίμας έχει γίνει έξαλλος με το γεγονός, εκφράζοντας τη δυσφορία του ακόμη και στους συναδέρφους του που αποδέχτηκαν να μιλήσουν για θέματα της περιοχής, στα όρια της οποίας αυτός υποτίθεται ότι επιβλέπει και συντονίζει το όλο κυβερνητικό έργο.
Πέρα από αυτά, αρνητικές επιπτώσεις είχε η προσέλευση δεκάδων… κλακαδόρων, που προσήλθαν για να επευφημήσουν τους… υπουργούς τους. Δεν ξέρω αν οι Παυλόπουλος, Αβραμόπουλος, Στυλιανίδης και Φώλιας νιώθοντας ανασφάλεια για ενδεχόμενη εμφάνισή τους σε μη φιλικό κοινό ζήτησαν… κερκίδα ή αν αυτό προέκυψε από πρωτοβουλία των ντόπιων αυλικών τοποτηρητών τους, αλλά μόνον αρνητικά σχόλια προκάλεσε η προσέλευση οργανωμένων ομάδων υφισταμένων των υπουργών.
Αστυνομικοί υπάλληλοι, διοικητές νοσοκομείων και νοσηλευτές, γαλάζιοι εκπαιδευτικοί έως και νεαροί ΟΝΝΕΔίτες γέμισαν την αίθουσα για να επικροτήσουν το… πλούσιο έργο των υπουργών τους…
Για να μην αδικώ λάθος ανθρώπους, να σημειώσω ότι η όλη εκδήλωση δεν οργανώθηκε από τη σύνταξη της εφημερίδας, αλλά από το τμήμα μάρκετινγκ.
Οι… διαφημισταράδες επέλεξαν τους 4 συγκεκριμένους υπουργούς με εισπρακτικά κριτήρια (ποιοι μας βοήθησαν ή από ποιους προσδοκούμε διαφημίσεις, αυτούς θα αβαντάρουμε). Οι διαφημισταράδες επέλεξαν τον Χατζηνικολάου (τον διάλεξαν κυρίως ως κράχτη της εκδήλωσης).
Οι διαφημισταράδες καθόρισαν την ημερομηνία (τρεις ημέρες μετά την συνέντευξη Τύπου του πρωθυπουργού και την ημέρα που όργωνε την πόλη ο Γιώργος Παπανδρέου τον οποίο -όπως και το κόμμα του- αγνόησαν). Οι διαφημισταράδες κατάρτισαν την λίστα των προσκεκλημένων φορέων (επίσης με κριτήριο ποιος μας δίνει καταχωρήσεις).
Μην κρύβοντας τη δυσφορία του για τον τρόπο που οργανώθηκε το ντιμπέιτ και τον παραγκωνισμό των δημοσιογράφων -και του ιδίου ως διευθυντή- ο Δημήτρης Γουσίδης την επαύριο, μέσω της πρώτης σελίδας της εφημερίδας, δεν χαρίστηκε στους τέσσερις υπουργούς που απέφυγαν να απαντήσουν στις… δύσκολες ερωτήσεις, αρκούμενοι να… ευλογούν τα γένια τους.
«Αναπάντητα άφησαν οι συμμετέχοντες υπουργοί τα ερωτήματα των βορειοελλαδιτών», ήταν ο πηχυαίος τίτλος στο πρωτοσέλιδο της Μακεδονίας…
Το γεγονός ότι το τμήμα μάρκετινγκ της εφημερίδας οργάνωσε με εμπορικά κριτήρια και δίχως τη βοήθεια των δημοσιογράφων του συγκροτήματος την εκδήλωση δημιούργησε αναπάντητα ερωτήματα και πολλές εικασίες για τους λόγους που οδήγησαν στην επιλογή του Νίκου Χατζηνικολάου ως συντονιστή του ντιμπέιτ. «Αν τους συγκεκριμένους υπουργούς τους καλέσαμε για να τους αβαντάρουμε επειδή προσδοκούμε στην οικονομική -διαφημιστική- τους στήριξη, τον Χατζηνικολάου γιατί τον επιλέξαμε» αναρωτιόνταν οι δημοσιογράφοι της εφημερίδας αναζητώντας κάποια πειστική δικαιολογία.
Κάποιοι μίλησαν για επικείμενο «πάντρεμα» της «Μ» με τον Χατζηνικολάου. Ο Χατζηνικολάου ανέλαβε να βρει στρατηγικό επενδυτή για τη «Μακεδονία» και να εντάξει την ιστορική εφημερίδα στο πολυδύναμο συγκρότημα που σχεδιάζει, υποστήριξαν αναφερόμενοι στα σενάρια που θέλουν τον γνωστό δημοσιογράφο να ετοιμάζει το κόλπο γκρόσο για τη δυναμική είσοδό του στον εκδοτικό χώρο. (Σε αυτό αποδίδουν τα αιχμηρά του υπονοούμενα κατά του Μπόμπολα).
Περιττό να συμπληρώσω πως υπήρχαν και κάποιοι που υποστήριξαν ότι ο αθηναίος δημοσιογράφος (με καταγωγή από τον Έβρο) ζυγίζει την ορφανή από «γαλάζια» στελέχη πρώτης γραμμής εκλογική περιφέρεια της Θεσσαλονίκης.
Δεν ξέρω πόση δόση αλήθειας έχουν όλα αυτά, αλλά εντύπωση προκάλεσαν τα εγκωμιαστικά σχόλια του συνήθως φειδωλού σε καλά λόγια δημοσιογράφου προς την εκδότρια της «Μακεδονίας» και εκπρόσωπο του ιδιοκτήτη του συγκροτήματος Βίκυ Σουλοπούλου.