ΜHN απαξιώνετε τα Θρησκευτικά
Στην πράξη, τονίζεται, η ενέργεια αυτή του υπουργείου Παιδείας καθιστά ένα μάθημα ιδιαίτερης παιδευτικής, κοινωνικής και ανθρωπιστικής αξίας, περισσότερο από τα Λατινικά, τις ξένες γλώσσες και τα λοιπά γνωσιολογικά μαθήματα, προαιρετικό και ανατρέπει κατά τρόπο ανεύθυνο και πρόχειρο τη μακραίωνη μέριμνα της Πολιτείας και της Εκκλησίας για την εξεύρεση μέσων και τρόπων ώστε η Παιδεία να αποβλέπει συνειδητά στην ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης των παιδιών και να εμπνέει σ’ αυτά την αγάπη και τον σεβασμό προς τον άνθρωπο και τη δημιουργία, την πίστη προς την πατρίδα και την ελληνορθόδοξη παράδοση.
Στη συνέχεια χαρακτηρίζει εν μέρει πειστική την άποψη ότι έτσι εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία με τις κατά καιρούς αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, διότι εξίσου ισχύει η πρόβλεψη «για τη διατήρηση των ιδιαιτεροτήτων των επιμέρους παραδόσεων, και μάλιστα αυτών που αφορούν την ταυτότητα και την αυτοσυνειδησία κάθε χώρας. Η προσπάθεια εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών της ΕΕ θεραπεύει μεν τον τύπο», όπως τονίζεται, «παραγνωρίζει όμως και βλάπτει καίρια την ουσία. Και η ουσία είναι η αγωγή των παιδιών, των πλασμένων κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν του Θεού Πατρός».
Και συνεχίζει η απόφαση της Ιεράς Συνάξεως του Αγίου Όρους: «Με τη δυνατότητα που παρέχει η εγκύκλιος του ΥΠΕΠΘ αδικούνται κατάφωρα οι μαθηταί και στο τέλος όλη η κοινωνία και η Πολιτεία, διότι με την επικρατούσα σήμερα νοοτροπία στα σχολεία της ήσσονος προσπάθειας και ανέσεως, οι μαθηταί θα στερηθούν αυτοβούλως της μοναδικής δυνατότητος, με όχι πολύ κόπο, να γνωρίσουν την πίστη των πατέρων τους, των αγίων, των αποστόλων, τη διδασκαλία του Χριστού, την αλήθεια που σώζει. Έτσι, μπορεί να αποφοιτήσουν από τα σχολεία με άριστα, αλλά χωρίς τα βασικά εφόδια της πνευματικής και ψυχικής καταρτίσεως, ώστε μετά να ζήσουν στην κοινωνία ολοκληρωμένοι και ισορροπημένοι, αλλά ελλιπείς και μονομερείς, ως εξαρτήματα μιας επαγγελματικής μηχανής, χωρίς όμως να είναι όντως ελεύθερες, ολοκληρωμένες προσωπικότητες».
Και καταλήγει ως εξής:
«Σε μια εποχή δύσκολη και μάλιστα σε εποχή που οι λοιπές ορθόδοξες χώρες ζητούν ενθάρρυνση από την Ελλάδα για επανεισαγωγή του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία τους, κάνουμε έκκληση στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ να επανεκτιμήσει τις αποφάσεις της και να επανατοποθετήσει το μάθημα των Θρησκευτικών ως βασικό στοιχείο αγωγής και πνευματικής αναπτύξεως των παιδιών».
Προτάσεις της Θεολογικής
Σχολής του ΑΠΘ για τα
Θρησκευτικά
Δύο ενδιαφέρουσες εναλλακτικές προτάσεις για το μάθημα των Θρησκευτικών, άξιες μελέτης και προβληματισμού από τους αρμόδιους φορείς, καταθέτει με απόφασή του το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ, με αφορμή τις αλλαγές, όπως επισημαίνει, που έχουν επέλθει τελευταία στην ελληνική κοινωνία και στον μαθητικό πληθυσμό με τη διαμόρφωση μιας κατάστασης πολιτιστικού πλουραλισμού εν όψει των μεταναστεύσεων και της ευαισθησίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα προσωπικά δεδομένα.
Σύμφωνα με την πρώτη πρόταση, θα μπορούσε να υπάρχει ένα κοινό μάθημα πολιτιστικού και γνωσιακού χαρακτήρα, το οποίο θα είναι υποχρεωμένοι να το παρακολουθούν όλοι οι μαθητές. Βασική προϋπόθεση, δηλαδή, είναι το μάθημα να μην έχει ομολογιακό χαρακτήρα, λαμβάνοντας ωστόσο υπόψη τις τοπικές θρησκευτικές παραδόσεις, σύμφωνα και με τη σχετική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης, και αναζητώντας τους κατάλληλους τρόπους για να μην τίθενται ζητήματα συνείδησης.
Σύμφωνα με τη δεύτερη πρόταση, μπορεί να βελτιωθεί το υπάρχον μάθημα παίρνοντας έναν πιο οικουμενικό και πολιτιστικό χαρακτήρα, με στόχο να το παρακολουθούν κατ’ αρχάς οι Χριστιανοί. Ταυτόχρονα πρέπει να προστεθεί ως εναλλακτική δυνατότητα, για όσους δεν θα ήθελαν να το παρακολουθούν για λόγους συνείδησης, ένα δεύτερο μάθημα διαθρησκευτικό ή γνωριμίας με τις θρησκείες του κόσμου. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσε να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να επιλέγουν να παρακολουθήσουν όποιο από τα δύο θα ήθελαν, χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να δηλώσουν τον λόγο της επιλογής τους. Έτσι δεν θα είναι απαραίτητο να ζητήσουν εξαίρεση για λόγους συνείδησης, αφού θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής.