ΕΠΕΛΕΓΗ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ «ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ»!
Στις 8 Ιουνίου το «Π» αποκάλυψε ότι στις αρχές του έτους, με μια νομοθετική ρύθμιση λίγων λέξεων, το υπουργείο Οικονομικών παρέκαμψε με ακατανόητο τρόπο όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τις δημόσιες συμβάσεις, για να αναθέσει στη SingularLogic την εγκατάσταση και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος «Ήφαιστος», ενός από τα σημαντικότερα δημόσια έργα πληροφορικής των τελευταίων ετών.
Για πρώτη φορά μια λειτουργία του κρατικού φοροεισπρακτικού μηχανισμού εκχωρήθηκε με τον τρόπο αυτόν σε ιδιώτη, εκλεκτό της κυβέρνησης, ο οποίος εξασφαλίζει πρόσβαση και σε έναν θησαυρό απόρρητων φορολογικών και οικονομικών στοιχείων. Μάλιστα, η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης που ακολουθήθηκε από ένα υπουργείο θα όφειλε να… διδάσκει τη διαφάνεια σε όλον τον δημόσιο τομέα, κάνοντας κάθε άλλο πανίσχυρο προμηθευτή να… κοκκινίζει από ζήλια. Ακόμη και προς το χρηματιστήριο, ο συνήθως λαλίστατος κ. Βγενόπουλος απέφυγε να γνωστοποιήσει λεπτομέρειες για τη μυστική σύμβαση (όπως π.χ. το ύψος της συμφωνημένης αμοιβής), με αποτέλεσμα να μένουν και οι ίδιοι οι μέτοχοι της εταιρείας του στο σκοτάδι!
Η υπόθεση εκ των πραγμάτων έχει και σοβαρές πολιτικές διαστάσεις, αφού αποδεικνύεται περίτρανα ότι ο κ. Βγενόπουλος και οι εταιρείες του διατηρούσαν σχέσεις αγαστής συνεργασίας αρκετό καιρό πριν εμφανισθεί στο προσκήνιο η MIG ως «εθνικός διαμεσολαβητής» στο ξεπούλημα του ΟΤΕ, αποκομίζοντας κέρδος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Από τη σιωπή στην ομολογία
Περιέργως, το κατά τα άλλα «ευαίσθητο» σε θέματα διαφάνειας και χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος υπουργείο Οικονομικών σίγησε απόλυτα μετά την αποκάλυψη του «Π», βοηθούμενο και από τη δυσεξήγητη σιωπή του αντιπολιτευόμενου Τύπου, ο οποίος προτίμησε να μην ασχοληθεί με την αδιαφανή σύμβαση των εκατομμυρίων ευρώ, αν και σε άλλες περιπτώσεις ξεσηκώνει θύελλες για υποθέσεις με πολύ μικρότερο οικονομικό αντικείμενο. Προφανώς λόγω αγαθών σχέσεων με τον υπουργό…
Εξηγήσεις ζήτησαν, όμως, από τον υπουργό Οικονομίας βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι του ζήτησαν να καταθέσει, όπως οφείλει, την επίμαχη σύμβαση στη Βουλή.
Απάντηση για γέλια και για κλάματα…
Τις «ήσυχες ημέρες» του Αυγούστου, το υπουργείο εδέησε να απαντήσει με άκρως τυπικό υπηρεσιακό τρόπο στην ερώτηση των βουλευτών – η απάντηση των αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων υπογράφεται από τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Αντώνη Μπέζα.
Πρόκειται, βέβαια, για μια απάντηση που θα προκαλούσε γέλια αν δεν αφορούσε το σοβαρότατο ζήτημα της διαχείρισης του δημοσίου χρήματος. Όσα αναφέρονται, αλλά κυρίως όσα αποκρύπτονται, επιβεβαιώνουν μέχρι κεραίας το αρχικό δημοσίευμα του «Π», καθώς:
• Το υπουργείο ισχυρίζεται ότι η πρόβλεψη για απευθείας ανάθεση της σύμβασης για το σύστημα που –υποτίθεται ότι– αντιμετωπίζει τη λαθρεμπορία πετρελαίου θέρμανσης ήταν επιβεβλημένη για λόγους… εθνικής ασφάλειας! «Η σύμβαση έπρεπε να συνοδεύεται από ιδιαίτερα μέτρα ασφάλειας προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία του δημοσίου συμφέροντος», αναφέρει επί λέξει ο κ. Μπέζας, χωρίς να δίνει περισσότερες εξηγήσεις. Ο καλόπιστος αναγνώστης της απάντησης θα υποθέσει ότι το κράτος, με όλους τους μηχανισμούς ασφαλείας που διαθέτει, φοβήθηκε… τρομοκρατικές επιθέσεις από λαθρεμπόρους καυσίμων, αν, αντί της απευθείας ανάθεσης, είχε ακολουθηθεί η ορθή διαδικασία του δημόσιου διαγωνισμού! Ευτυχώς, δηλαδή, που βρέθηκε η εταιρεία του κ. Βγενόπουλου για να απαλλάξει το έθνος από αυτούς τους σοβαρούς κινδύνους – αντί αδράς αμοιβής, προφανώς…
• Τα μυστήρια της απάντησης πυκνώνουν και πολλαπλασιάζονται, αφού ο υφυπουργός ενημερώνει τους βουλευτές ότι «για την αξιολόγηση και διαπραγμάτευση προτάσεων-προσφορών συγκροτήθηκε επιτροπή, η οποία απέρριψε ομόφωνα τις προσφορές των εταιρειών που δεν αποτελούσαν ολοκληρωμένες προτάσεις (…) και πρότεινε ομόφωνα την ανάθεση του έργου στην εταιρεία SingularLogic». Αδιευκρίνιστο παραμένει πώς αυτή η εξόχως αποτελεσματική επιτροπή (ποιοι μετείχαν, άραγε, στη σύνθεσή της;) μπόρεσε να λάβει στις ελάχιστες ημέρες που μεσολαβούσαν ανάμεσα στην ψήφιση του νόμου και στην έναρξη λειτουργίας του συστήματος «Ήφαιστος» προσφορές από πολλές εταιρείες, να τις αξιολογήσει και να κρίνει ως καταλληλότερη την προσφορά της SingularLogic. Πώς ενημερώθηκαν για τον διαγωνισμό και τις προδιαγραφές του έργου οι εταιρείες που προσήλθαν, αφού δεν υπήρξε δημόσια προκήρυξη; Ποιες εταιρείες, από τις δεκάδες μεγάλες του κλάδου, ενημερώθηκαν και με ποιον τρόπο; Ποιες αφέθηκαν χωρίς ενημέρωση και χωρίς τη δυνατότητα συμμετοχής στον διαγωνισμό-παρωδία, όπου όλα έγιναν με απίστευτη ταχύτητα και πάντα με ομόφωνες αποφάσεις;
• Όσο για τα φορολογικά και προσωπικά δεδομένα που για πρώτη φορά καλείται να επεξεργαστεί κατ’ αποκλειστικότητα μια ιδιωτική εταιρεία, η απάντηση αναφέρει απλώς ότι έγινε η απαραίτητη γνωστοποίηση στην αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή, ενώ η εταιρεία ανέλαβε αυξημένες υποχρεώσεις εχεμύθειας. Οι διαβεβαιώσεις αυτές, βέβαια, δεν είναι αρκετές για να καθησυχάσουν ούτε τους πλέον καλόπιστους παρατηρητές, σε μια χώρα όπου ακόμη και οι τηλεφωνικές συνδιαλέξεις του πρωθυπουργού μπορούν να παρακολουθούνται ατιμώρητα…
Κατά τα άλλα, ο υφυπουργός ισχυρίζεται ότι η σύμβαση έχει διάρκεια μόνο έναν χρόνο και θα λήξει στις 14/2/2009. Θα είναι, όμως, έτοιμο το υπουργείο Οικονομικών μετά τη λήξη της σύμβασης να αναλάβει το ίδιο τη λειτουργία του μηχανισμού, χωρίς την υποστήριξη της εταιρείας, ή μήπως μετά τη λήξη θα ενεργοποιηθούν κάποιες ρήτρες αυτόματης ανανέωσης της διάρκειας της συμφωνίας;
Επ’ αυτού, όπως και για το θέμα της αμοιβής της εταιρείας, η απάντηση Μπέζα δεν περιέχει το παραμικρό διαφωτιστικό στοιχείο. Αυτονόητο είναι ότι το υπουργείο και με την απάντηση αυτή αποφεύγει να καταθέσει επιτέλους στη Βουλή το πλήρες κείμενο της σύμβασης, προφανώς για να αποφευχθούν πιθανά… τρομοκρατικά χτυπήματα από λαθρεμπόρους!
Όλα έγιναν σε 12 ημέρες!
Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ επανήλθαν στο θέμα μετά την απάντηση Μπέζα, για να τονίσουν μεταξύ άλλων ότι είναι «ύποπτο και προκλητικά σύντομο το χρονικό διάστημα από 29/1/08 έως 15/1/08 (12 μόνο εργάσιμες ημέρες!) μέσα στο οποίο, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, συνέβησαν ΟΛΑ τα παρακάτω:
• Δημοσιεύθηκε η νομοθετική παρέμβαση για να παρακαμφθεί ο κανόνας της ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας, που για τέτοιου μεγάλου ύψους δημόσια έργα προβλέπει τόσο το εθνικό όσο και το κοινοτικό δίκαιο στο ΦΕΚ Α9, στις 29/1/08, ημερομηνία έναρξης ισχύος της συγκεκριμένης διάταξης.
• Επιλέχθηκε και συγκροτήθηκε η αρμόδια επιτροπή.
• Ενημερώθηκαν εταιρείες.
• Ετοίμασαν και υπέβαλαν τεχνικές και οικονομικές προσφορές.
• Οι προσφορές τους ελέγχθηκαν.
• Επελέγη τελικά μία εταιρεία.
• Έγιναν διαπραγματεύσεις.
• Συμφωνήθηκε κείμενο σύμβασης.
• Απεστάλη στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.
• Ολοκληρώθηκε ο προσυμβατικός έλεγχος.
• Υπογράφηκε η σύμβαση.
• Ξεκίνησε η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος!
Είναι προφανές ότι η σώρευση τόσων πολλών και χρονοβόρων διαδικασιών σε 12 μόλις εργάσιμες μέρες ενισχύει τις υποψίες για προεπιλεγμένο ανάδοχο και για νομοθετική ρύθμιση σκόπιμης παράκαμψης των διαδικασιών διαφάνειας, τονίζουν οι βουλευτές στη νέα τους ερώτηση.
Φαίνεται ότι όταν πρόκειται να εξυπηρετηθεί το εθνικό συμφέρον (και οι εθνικοί προμηθευτές…), το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να λειτουργήσει με ταχύτητες τζαμαϊκανού σπρίντερ! Αλίμονο, όμως, αν κληθεί να αποζημιώσει πυροπαθείς ή να πληρώσει επίδομα θέρμανσης στους ασθενέστερους. Τότε ο σπρίντερ παραπατάει και τίθεται εκτός κούρσας…