ΔΙΕΘΝΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗΣ ΘΑ ΖΗΤΗΣΕΙ Ο ALPHA!

Με άλλα λόγια, τον Σεπτέμβριο μερίδα επιχειρηματιών της τηλεόρασης αναμένεται να αμφισβητήσει τους όρους του τηλεοπτικού παιχνιδιού στην Ελλάδα, με τους οποίους κατανέμεται, συχνά ανισομερώς, η πίτα των 700 εκατ. ευρώ από τους διαφημιζόμενους στα κανάλια. Και η κυβέρνηση καλείται, όπως λένε χαρακτηριστικά, να αναλάβει το μερίδιο ευθύνης που της αναλογεί, ξεδιαλύνοντας τις γκρίζες ζώνες που δημιουργήθηκαν στην τηλεόραση από το 1989 έως και σήμερα.

Στο μεταξύ «Νομικές βόμβες» ετοιμάζει ο Alpha, εν όψει της νέας σεζόν, κινούμενος σε τρία επίπεδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζεται να ζητήσει από την κυβέρνηση να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για τις μετρήσεις, αμφισβητώντας το μονοπώλιο της AGB. Ταυτόχρονα συνεχίζει την παράλληλη ιδιωτική του έρευνα για την ποιότητα των αποτελεσμάτων που δίνει η εταιρεία μέτρησης, ενώ ετοιμάζεται να καταθέσει στην ανάκριση ως παράσταση πολιτικής αγωγής. Δεν αποκλείεται μάλιστα και άλλος ένας απογοητευμένος από τη μέτρηση να περάσει από το γραφείο του αρμόδιου ανακριτή.

Όμως η πρόταση για διεθνή διαγωνισμό έχει βάση και ίσως αλλάξει και τα δεδομένα, καθώς υπάρχει ήδη το προηγούμενο του ραδιοφώνου στην ελληνική αγορά. Πριν από περίπου τρία χρόνια η Ένωση Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοφώνων Αττικής (ΕΙΙΡΑ) αμφισβήτησε τη μέτρηση της Focus και ανέλαβε η ίδια να συντάξει τις προδιαγραφές της έρευνας. Ύστερα από διαγωνισμό ανέλαβε και πάλι η Focus τη διεξαγωγή της μέτρησης στο λεκανοπέδιο της Αττικής, όμως πλέον τα αποτελέσματά της είναι υπό τη σκέπη της εταιρείας ελέγχου της μέτρησης ΑΕΜΑΡ, χωρίς να αμφισβητούνται -τουλάχιστον ευθέως- από τους σταθμούς. Σημειώνεται πάντως πως και σε αυτήν την περίπτωση απουσιάζει η παρουσία ενός κρατικού φορέα ερευνών.

Η νομοθεσία επιτρέπει την ανάληψη μιας τέτοιας πρωτοβουλίας, καθώς, σύμφωνα με τον νόμο Ρουσόπουλου (3592/2008) περί συγκέντρωσης, ιδρύεται και η Ελεγκτική Εταιρεία Ερευνών Μετρήσεων Μέσων Μαζικής Ενημερώσεως (αστική ή κερδοσκοπική), που έχει ως σκοπό να:

1. «Καθορίζει τους όρους και τις προδιαγραφές με τις οποίες διεξάγονται οι έρευνες για κάθε κατηγορία μέσων ενημέρωσης».

2. «Προκηρύσσει διαγωνισμούς και αναθέτει τη διεξαγωγή ερευνών, ιδίως για τη μέτρηση της διεισδυτικότητας των μέσων ενημέρωσης ή άλλων ποιοτικών χαρακτηριστικών».

3. «Παραλαμβάνει, μελετά και ελέγχει τα αποτελέσματα των μετρήσεων, πριν από τη δημοσιοποίησή τους και σύμφωνα με τη διαδικασία που καθορίζεται στο καταστατικό της».

4. «Συστήνει επιτροπές».

5. «Προβαίνει σε κάθε άλλη ενέργεια ή δραστηριότητα αναγκαία για την επίτευξη των σκοπών της».

Ακόμη, όπως σημειώνεται στον νόμο, ο έλεγχος των μετρήσεων που διενεργείται από την ίδια την εταιρεία πρέπει να διασφαλίζει την αξιοπιστία τους και το αποτέλεσμά του να τυγχάνει της αποδοχής της πλειοψηφίας των μελών. Ταυτόχρονα ο εκάστοτε υπουργός Επικρατείας μπορεί να διενεργεί «έλεγχο οποτεδήποτε, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, των αποτελεσμάτων των μετρήσεων τηλεθέασης, ακροαματικότητας και αναγνωσιμότητας», καθορίζοντας το όργανο του ελέγχου.

Είναι προφανές ότι η μάχη για τη διενέργεια του διαγωνισμού θα παιχθεί και εντός της ΕΙΤΗΣΕΕ, εκεί όπου υπάρχει η δυσαρέσκεια του Μ. Κυριακού, αλλά και του

Γ. Αλαφούζου, όμως είναι προφανές πως καθοριστικός είναι ο ρόλος της κυβέρνησης.


Σχολιάστε εδώ