Οργανώστε σωστά το υπουργείο Οικονομικών
Πάντως με κάθε επιφύλαξη μεταδίδουμε ότι έχουν ήδη σχεδόν αποφασιστεί τα παρακάτω μέτρα, τα οποία βέβαια τελικά πρέπει να εγκριθούν και από τον κ. πρωθυπουργό:
α) Αύξηση των αντικειμενικών αξιών των εντός σχεδίου πόλεως ακινήτων. Ήδη, σε πάρα πολλές περιπτώσεις, οι ισχύουσες σήμερα αντικειμενικές αξίες είναι σημαντικά υψηλότερες από τις πραγματικές. Φανταστείτε πού θα φτάσουν με τη νέα αύξησή τους, που κατά πληροφορίες θα υπερβεί το 35-40% των σημερινών τιμών, κατά μέσον όρο. Ήδη, στο υπουργείο Οικονομικών οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες εργάζονται πυρετωδώς ώστε οι νέες αντικειμενικές αξίες να εφαρμοστούν από τις αρχές του επόμενου έτους. Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών είναι κίνηση ματ για το υπουργείο Οικονομικών. Αυξάνει τη φορολογική επιβάρυνση και τα έσοδα του Δημοσίου από τον φόρο μεταβίβασης ακινήτων, είτε μέσω αγοραπωλησίας είτε από κληρονομιά ή δωρεά ακινήτου ή γονική παροχή. Επίσης, αυξάνονται και τα τεκμαρτά ενοίκια στις περιπτώσεις που υπολογίζονται με βάση την αντικειμενική αξία του ακινήτου. Έχει δηλαδή και επιπτώσεις στη φορολογία εισοδήματος. Επιπλέον, αυξάνεται και ο φόρος κατοχής ακινήτου. Σίγουρα, ωφελημένοι βγαίνουν από τη ρύθμιση αυτή οι δικηγόροι, οι συμβολαιογράφοι και οι υποθηκοφύλακες. Και όσοι καταφέρνουν να κερδίζουν σε πλειστηριασμούς εκπλειστηριαζόμενα ακίνητα. Εκείνοι που πλήττονται βάναυσα είναι οι αγοραστές και οι ιδιοκτήτες που πουλάνε μη προνομιούχα ακίνητα και αναγκάζονται να επωμίζονται ένα μέρος της υπέρμετρης φορολογικής επιβάρυνσης, χορηγώντας ανάλογη έκπτωση στον αγοραστή. Το μέτρο θα πλήξει την αγορά ακινήτων, που ήδη έχει εξασθενήσει, καθώς και την οικοδομική δραστηριότητα, ενώ θα προκληθεί και αύξηση ενοικίων στις πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπου υπάρχει ζήτηση για ενοικίαση κατοικιών. Πώς θα αντιδράσουν οι φορολογούμενοι; Υπάρχει τρόπος να καταπέσουν οι αντικειμενικές αξίες με μαζικές καταθέσεις σχετικών προσφυγών (και στη συνέχεια εφέσεων) ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, τηρώντας τη δικονομική διαδικασία. Είναι μύθος, που έχει καλλιεργηθεί από τις φορολογικές αρχές, ότι τάχα οι αντικειμενικές αξίες είναι ακαταμάχητες. Το κράτος με τις συνεχείς αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών παραβιάζει το πνεύμα του νόμου και πρέπει να λάβει απάντηση. Όλοι στα διοικητικά δικαστήρια, και να δούμε μετά από πόσα χρόνια θα καταφέρει το κράτος να εισπράξει τους φόρους αυτούς, που είναι υπερβολικά υψηλοί σε πλείστες περιπτώσεις. Είναι ανεπίτρεπτο το κράτος να υιοθετεί μεθόδους που αντιστρατεύονται στην έννοια της φορολογικής δικαιοσύνης για να ταΐσει τον σπάταλο εαυτό του!
β) Αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ακόμη φυσικά δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε το εύρος των αλλαγών αυτών. Οι πληροφορίες που διαρρέουν από το υπουργείο Οικονομίας μιλάνε για θέσπιση φορολογικού συντελεστή 45% για τα υψηλά εισοδήματα (ίσως άνω των 75.000 ευρώ ετησίως). Σήμερα τα υψηλά αυτά εισοδήματα των ανώτατων στελεχών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα φορολογούνται με συντελεστή 40%. Επιδίωξη του μέτρου αυτού είναι να αποδείξει η κυβέρνηση ότι αυξάνει τη φορολογία όσων «έχουν και κατέχουν». Επικοινωνιακό τρικ από τα παλιά! Οι αλλαγές όμως στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων δεν εξαντλούνται με την αύξηση του ανώτατου συντελεστή και τη δικαιότερη έστω διάρθρωση της φορολογικής κλίμακας. Το πιθανότερο είναι να υπάρξουν και άλλες «μεταρρυθμίσεις» για την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων του κράτους, όπως για παράδειγμα η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης ορισμένων εισοδημάτων (κυρίως επιδομάτων μισθωτών) που θα φορολογούνται πλέον με βάση τις γενικές διατάξεις. Δηλαδή τα αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα θα προστίθενται και θα προσαυξάνουν το φορολογητέο εισόδημα. Εδώ τη «μεταρρύθμιση» αυτή την πληρώνουν οι «μη έχοντες και κατέχοντες». Πάντως το μέτρο αυτό δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη. Βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης, λόγω κυρίως της φτωχής απόδοσής του για τον δημόσιο κορβανά. Άλλα μέτρα, επίσης φτωχής εισπρακτικής απόδοσης αλλά επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, για να πείσουμε τον λαό, είναι και οι προθέσεις του κ. Αλογοσκούφη για τη φορολόγηση των stock options που χορηγούν μεγάλες εταιρείες (και τράπεζες) στα μεγαλοστελέχη τους, η φορολόγηση της υπεραξίας των μετοχών, καθώς και η φορολόγηση των μερισμάτων. Αν τελικά αποφασιστεί η φορολόγηση των μερισμάτων ή άλλων παροχών που διανέμουν στους μετόχους και εταίρους οι εταιρείες, τότε ασφαλώς θα πρόκειται για διπλή φορολόγηση των επιχειρηματικών κερδών, κάτι που θα προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση των θιγόμενων μεγαλομετόχων. Και φυσικά το μέτρο αυτό δεν υιοθετείται από τον σημερινό υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς δεν είναι σύμφωνο και με την ιδεολογική και πολιτική τοποθέτησή του, που είναι ακραία νεοφιλελεύθερη. Πέραν αυτών, οι «νταβατζήδες» και οι μιζαδόροι κρατάνε σε ομηρία μεγαλοστελέχη και των δύο μεγάλων κομμάτων, όπως αρχίζει να διαφαίνεται από την υπόθεση Ζήμενς. Επομένως, το μέτρο δεν βλέπουμε να έχει «καλή τύχη». Σε τελική ανάλυση, προσωπικά πιστεύουμε ότι το σημερινό καθεστώς φορολόγησης των επιχειρηματικών κερδών, παρά το γεγονός ότι αντιστρατεύεται κάθε έννοια δικαιοσύνης, δεν πρόκειται να θιγεί, καθώς οι μεγάλοι επιχειρηματίες είναι αυτοί που αφανώς, αλλά ουσιαστικά, κυβερνάνε αυτόν τον τόπο που λέγεται Ελλάδα. Και τώρα και στο παρελθόν. Και όλες οι φορολογικές αλλαγές (ο κ. πρωθυπουργός θα τις «βαφτίσει» μεταρρυθμίσεις) φαίνεται ότι θα περιοριστούν σε αναδιάρθρωση της φορολογίας φυσικών προσώπων, για να μη διαταραχτεί η αρμονία στις σχέσεις κυβέρνησης και επιχειρηματιών.
Όμως, πέρα από τις όποιες αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων που θα υιοθετήσει και θα θεσμοθετήσει η κυβέρνηση, υπάρχουν και άλλοι τρόποι αύξησης των δημόσιων εσόδων, περισσότερο αποδοτικοί για το Δημόσιο. Ας δούμε μερικούς, που βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία με την έννοια της φορολογικής δικαιοσύνης και θα ικανοποιήσουν το περί Δικαίου αίσθημα του ελληνικού λαού:
* Υπάρχουν βεβαιωμένα και ανείσπρακτα χρέη προς το Δημόσιο ύψους άνω των 15 δισ., από οφειλές φόρων μεγάλων επιχειρήσεων και ιδιωτών φορολογουμένων. Γιατί, κ. Αλογοσκούφη, αδρανεί ο εισπρακτικός μηχανισμός και δεν λαμβάνει σκληρά μέτρα, ώστε να πειθαναγκαστούν οι οφειλέτες αυτοί να εκπληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις; Πολλοί από αυτούς ούτε μια ενόχληση από τις ΔΟΥ δεν έχουν λάβει για την πληρωμή του χρέους τους. Τα δισεκατομμύρια απαιτήσεων του Δημοσίου παραμένουν στα χαρτιά. Οι μικροοφειλέτες όμως συνεχώς ενοχλούνται από τις ΔΟΥ και για ασήμαντα ακόμη ποσά. Γιατί οι αρμόδιοι των ΔΟΥ γνωρίζουν ότι τα μικρά ποσά εύκολα εισπράττονται. Και τα κυνηγάνε για να δείξουν «έργο».
* Πολλές επιχειρήσεις οφείλουν ΦΠΑ που είναι δημόσιο έσοδο και όχι φορολογία σε βάρος της επιχείρησης. Η μη έγκαιρη απόδοση του ΦΠΑ συνιστά παρακράτηση δημόσιων εσόδων και, ακόμη βαρύτερα, υπεξαίρεση σε βάρος του Δημοσίου. Κι εγώ ο αφελής ρωτάω τον κ. υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών: Γιατί οι κύριοι αυτοί δεν παραπέμπονται στη Δικαιοσύνη; Έχουν εισπράξει χρήματα του Δημοσίου που παράνομα τα κατακρατούν και τα χρησιμοποιούν για την κάλυψη των επιχειρηματικών τους αναγκών. Πώς το κράτος καθεύδει μπροστά σε τέτοιες παράνομες σε βάρος του συμπεριφορές;
* Υπάρχουν χιλιάδες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις που μέσα στην τρέχουσα δεκαετία δεν έχουν ελεγχθεί καθόλου, ενώ στην εφημερίδα μας το ΣΔΟΕ ήρθε δύο φορές για έλεγχο. Γιατί αυτή η ανοχή για ορισμένους και το κυνηγητό για άλλους; Γιατί οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών δεν μπορούν να συντονίσουν το έργο τους; Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν απορρυθμιστεί εντελώς και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΟ οφείλει να αναζητήσει τα αίτια. Η μη πραγματοποίηση φορολογικών ελέγχων έχει γιγαντώσει τη φοροδιαφυγή. Και εφόσον διαπιστώνεται αδυναμία ελέγχου των ανέλεγκτων χρήσεων, ας αναλάβει πρωτοβουλία το υπουργείο να κλείσουν οι χρήσεις αυτές με συνοπτικές διαδικασίες, με την καταβολή ενός συμπληρωματικού φόρου που να είναι ανάλογος του τζίρου της επιχείρησης.
Εάν οι διάφοροι μηχανισμοί του υπουργείου Οικονομικών λειτουργούσαν σωστά, δεν θα υπήρχε συρρίκνωση των εσόδων του Δημοσίου και ειδικά των φορολογικών εσόδων στην έκταση που παρατηρείται σήμερα. Η φοροαποφυγή και η φοροδιαφυγή οργιάζουν εξαιτίας της υποβαθμισμένης απόδοσης των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών. Και τώρα ο Αλογοσκούφης στρέφεται στην υπέρμετρη επιβάρυνση των ακινήτων, των επιδομάτων που φορολογούνται αυτοτελώς και των… stock options με απόδοση μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Και ο προϋπολογισμός θα σωθεί! Ο κ. Αλογοσκούφης πρέπει να ανασκουμπωθεί και να αναδιοργανώσει εκ βάθρων το υπουργείο Οικονομικών. Γιατί διαφορετικά δεν θα πετύχουμε ποτέ την πολυπόθητη δημοσιονομική εξυγίανση. Ας φανεί, επιτέλους, ότι σε κάποιον σημαντικό τομέα υπάρχει κράτος οργανωμένο, στιβαρό και αποτελεσματικό.
Οι μεγάλοι επιχειρηματίες είναι αυτοί που αφανώς, αλλά ουσιαστικά, κυβερνάνε αυτόν τον τόπο που λέγεται Ελλάδα. Και τώρα και στο παρελθόν