Διαφάνεια και πολιτικό χρήμα

Οι πρώτες αντιδράσεις και τα σχόλια από τα ΜΜΕ ήταν θετικά. Μερικά μάλιστα σε πολύ υψηλούς τόνους. Κρατώ την πρόταση αρθρογράφου μεγάλης απογευματινής εφημερίδας: «… Τα δύο κόμματα εξουσίας, αντί να συγκρούονται για λόγους εντυπώσεων, ας πάρουν ως βάση τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Ας τις εμπλουτίσουν με άλλες και ας καταλήξουν σε νομοθετική ρύθμιση».
Να υπενθυμίσω στους αναγνώστες/στριες ότι το σύνολο των προτάσεων της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ εντάσσεται σε τρεις βασικούς άξονες:
Α) Αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, με βασικό στόχο να καταργηθεί η παραγραφή που προβλέπεται σήμερα και οδηγεί στην ατιμωρησία των υπουργών. Κι επειδή αλλαγή αυτού του νόμου δεν μπορεί να γίνει χωρίς αναθεώρηση του Συντάγματος, ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι πρέπει να αξιοποιηθεί η Σύμβαση του ΟΗΕ κατά της διαφθοράς, η οποία προβλέπει μακρά περίοδο παραγραφής. Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητεί από τον πρόεδρο της Βουλής να αναθέσει στο Επιστημονικό Συμβούλιο του Σώματος να εξετάσει πώς μπορεί να αλλάξει ο ισχύων νόμος.
Β) Αλλαγή του νόμου 3023/2002 για τη χρηματοδότηση των κομμάτων. Απαγόρευση της χρηματοδότησης των κομμάτων από πάσης φύσεως και μορφής επιχειρήσεις. Απαγόρευση της συμμετοχής των πολιτικών κομμάτων στο εταιρικό κεφάλαιο επιχειρήσεων με τους ισολογισμούς τους να ελέγχονται από ορκωτούς λογιστές και να δημοσιοποιούνται.
Γ) Μέτρα για την αποτροπή της δωροδοκίας σε περιπτώσεις προμηθειών του Δημοσίου όπως η ανάθεση σε Ανεξάρτητη Αρχή της αρμοδιότητας του ελέγχου των συμβάσεων του Δημοσίου, η πλήρης δημοσιοποίηση κάθε σύμβασης του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Τα φαινόμενα σήψης και διαφθοράς, όπως αυτά εμφανίζονται, με αιχμή το διαρκές σκάνδαλο Siemens δεν είναι ούτε νέα ούτε παρεμπίπτοντα. Κοινή είναι η συνείδηση ότι αποτελούν σταθερά παρακολουθητικά στοιχεία των δομικών χαρακτηριστικών του συστήματος το οποίο έχει οικοδομήσει ο δικομματισμός.
Γι’ αυτό και δεν μπορεί να προκύψουν αλλαγές ουσίας, αν δεν γίνει φανερό σε όλους τους πολίτες ότι απαιτείται ένας νέος προσδιορισμός και επανατοποθέτηση αξιών και κριτηρίων όπου η ηθική στάση, η εντιμότητα, η συλλογική αναζήτηση αγαθών και προόδου, η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος, η αλληλεγγύη θα κατέχουν τις πρώτες θέσεις στον πίνακα.
Προφανώς μια τέτοια πορεία δεν μπορεί να την εγγυηθούν κυβερνητικά σχήματα και λύσεις που θα αναζητήσουν διεξόδους αναμειγνύοντας παλιά «υλικά». Από εδώ προκύπτει και η αναγκαιότητα για νέες εναλλακτικές λύσεις και στο κυβερνητικό επίπεδο και προγράμματα που θα εγγυηθούν διαφορικές πορείες. Ο ρόλος των δυνάμεων της ανανεωτικής, ριζοσπαστικής και οικολογικής Αριστεράς σε μια τέτοια πορεία αναδεικνύεται κεντρικός.
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ έχει έντονη την αίσθηση αυτής της αναγκαιότητας. Με το σύστημα των προτάσεών της στον τομέα «διαφάνεια και πολιτικό χρήμα» ανέλαβε τις ευθύνες της, που είναι η κατάθεση προτάσεων αυστηροποίησης και κάλυψης κενών σε σχέση με όλα τα ζητήματα που υπάρχουν, αλλά που μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά μόνο σε ένα διαφορετικό «κλίμα», το οποίο σέβεται τον δημόσιο χώρο και το δημόσιο χρήμα.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, δεν περιμένουμε θαύματα από την εφαρμογή κάποιων σκόρπιων μέτρων προσθετικών σ’ αυτά που υπάρχουν στο σημερινό πλαίσιο. Απλώς, εάν η ήδη υπάρχουσα νομοθεσία είχε εφαρμοστεί αποτελεσματικά, εάν τα κόμματα του δικομματισμού που την εισηγούνταν δεν την παραβίαζαν ποικιλοτρόπως και συνεχώς, εάν επιπλέον τα κόμματα λειτουργούσαν με μηχανισμούς αυτοελέγχου και αυτοπεριορισμού, τότε δεν θα εμφανίζονταν τα φαινόμενα διαφθοράς.


Σχολιάστε εδώ