ΜΟΝΙΜΟ «ΚΑΠΕΛΟ» ΣΤΗΝ ΑΜΟΛΥΒΔΗ!

Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που παρουσιάζει σήμερα το «Π» δείχνουν με σαφήνεια πώς οργανώθηκε το κόλπο γκρόσο του κυκλώματος των καυσίμων. Η τιμή προ φόρων της αμόλυβδης βενζίνης εκτινάχθηκε μέσα σε λίγες εβδομάδες κατά 12%, ενώ η μέση τιμή στην Ευρώπη των «15» αυξήθηκε μόλις 8,8% την ίδια περίοδο. Αποτέλεσμα ήταν να κατακτήσει η χώρα μας την τρίτη θέση μεταξύ των ακριβότερων χωρών της Ευρωζώνης, πίσω μόνο από την Ολλανδία και την Ιταλία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του
πετρελαϊκού δελτίου (Oil Bulletin)
της Κομισιόν:
• Στις 28 Απριλίου, η προ φόρων τιμή της αμόλυβδης διαμορφωνόταν στην Ελλάδα στα 598,39 ευρώ το χιλιόλιτρο, έναντι 587,93 ευρώ κατά μέσο όρο στους «15».
• Την εβδομάδα που έληγε στις 19 Μαΐου, η τιμή στην Ελλάδα είχε εκτοξευθεί στα 664,90 ευρώ. Ήταν οι ημέρες που οι έλληνες οδηγοί σχημάτιζαν ουρές εκατοντάδων μέτρων στα λίγα πρατήρια που δεν είχαν στερέψει από την απεργία των ιδιοκτητών βυτιοφόρων, για να πληρώσουν την απλή αμόλυβδη ακόμη και 1,5 ευρώ το λίτρο.
• Κάπως έτσι, το «καπέλο» που πληρώσαμε (διαφορά τιμής από τις 28 Απριλίου ως τις 19 Μαΐου) ξεπέρασε το 11%, ενώ αντίστοιχα την ίδια περίοδο η ευρωπαϊκή τιμή στους «15» αυξήθηκε μόνο κατά 6,8%. Στα στοιχεία της 19ης Μαΐου που δημοσιοποίησε η Κομισιόν, η Ελλάδα βρέθηκε για πρώτη φορά στη δεύτερη θέση της Ευρώπης και μόνο στην Ολλανδία ήταν υψηλότερη η προ φόρων τιμή της αμόλυβδης.
• Το αδίστακτο καρτέλ της αγοράς καυσίμων, με πρόσχημα αυτήν τη φορά τη συνεχή άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, αντί να μειώσει τις τιμές μετά τις ανεξέλεγκτες ανατιμήσεις που προκάλεσε η απεργία, προχώρησε και σε νέα αύξηση την αμέσως επόμενη εβδομάδα!
• Τα στοιχεία για την εβδομάδα που έληξε στις 26 Μαΐου έδειξαν ότι η τιμή της αμόλυβδης προ φόρων αυξήθηκε στα 670,6 ευρώ το χιλιόλιτρο, ανεβάζοντας τη συνολική ανατίμηση της περιόδου 28 Απριλίου – 26 Μαΐου στο 12%. Στην Ευρώπη των «15» το αντίστοιχο ποσοστό ανατίμησης ήταν μόνο 8,8%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τρελές αυτές ανατιμήσεις δεν οφείλονται μόνο στις αυξημένες τιμές διυλιστηρίου. Από τις 28 Απριλίου ως τις 26 Μαΐου η τιμή διυλιστηρίου της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά 6%, σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Δηλαδή, το ποσοστό της τελικής ανατίμησης πρέπει να αποδοθεί κατά το ήμισυ στην κατακόρυφη αύξηση των περιθωρίων κέρδους στο κύκλωμα της χονδρικής και λιανικής εμπορίας (εταιρείες, πρατηριούχοι).
Σιγά, η Επιτροπή Ανταγωνισμού
κοιμάται…
Την κερδοσκοπική θρασύτητα του κυκλώματος των καυσίμων φαίνεται ότι τροφοδοτεί η απόλυτη ατιμωρησία από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για όλες τις καταχρηστικές πρακτικές που διαπιστωμένα ακολουθούνται, κυρίως από τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας.
Η Επιτροπή έχει «παγώσει» επί διετία τη διαδικασία επιβολής προστίμων 107 εκατ. ευρώ στην BP και τη Shell, για το καρτέλ τους στην παροχή εκπτώσεων προς τους πρατηριούχους, ενώ εξακολουθεί να επιτρέπει στα Ελληνικά Πετρέλαια να κρατούν εκτός διυλιστηρίου τους ανεξάρτητους πρατηριούχους, επιβάλλοντας υπερβολικά υψηλές χρεώσεις, που καθιστούν απαγορευτική την παράκαμψη των χονδρεμπόρων, έστω και από μια μικρή ομάδα βενζινοπωλών.
Το πιο αστείο, όμως, είναι ότι οι εταιρείες εμπορίας προκλητικά αφήνουν ανεφάρμοστη ακόμη και την υπουργική απόφαση που τους επιβάλλει να καταγράφουν στα τιμολόγια πώλησης τις εκπτώσεις που παρέχουν στους βενζινοπώλες. Πρόκειται για ένα διαρθρωτικό μέτρο που επέβαλε πέρυσι η Επιτροπή, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τη διαφάνεια και τον υγιή ανταγωνισμό στην αγορά.
Οι εταιρείες άφησαν την Επιτροπή να πιστεύει ότι το μέτρο εφαρμόσθηκε, ενώ και η Επιτροπή δεν μπήκε καν στον κόπο να ελέγξει μερικά τιμολόγια! Μόλις τις τελευταίες ημέρες δόθηκαν οδηγίες για να αρχίσει ένας στοιχειώδης έλεγχος στα τιμολόγια, αλλά πάλι δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα επιβληθούν και τα προβλεπόμενα εξαιρετικά υψηλά πρόστιμα στους παραβάτες…


Σχολιάστε εδώ