Η μεγάλη μας προίκα είναι ο τουρισμός
Ο ελληνικός τουρισμός είναι εθνικός στόχος. Για να έχει η Ελλάδα δικαίωμα στο μέλλον, θα πρέπει να ακολουθήσει το μοντέλο ανάπτυξης εκείνο το οποίο της διασφαλίζει ένα κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον ασφαλές, βιώσιμο, ικανό να ενώσει διαφορετικές κουλτούρες, διαφορετικούς πολιτισμούς, διαφορετικές νοοτροπίες και διαφορετικές προσεγγίσεις κάτω από την ίδια ομπρέλα. Την ομπρέλα αυτού που σήμερα ονομάζουμε σύγχρονο ελληνικό τουρισμό. Από την πρώτη στιγμή μιλήσαμε για εξωστρέφεια, εξειδίκευση, ποιότητα, βιωσιμότητα και ποικιλομορφία. Μιλήσαμε για μια Ελλάδα που σέβεται το Περιβάλλον, που έχει ευέλικτες υπηρεσίες, που έχει ξεπεράσει τα μονοδιάστατα παρωχημένα κλισέ του παρελθόντος και που ατενίζει το μέλλον έχοντας συνειδητοποιήσει απόλυτα τόσο τον ρόλο του όσο και τις συνθήκες του ανταγωνισμού. Η στρατηγική που ακολουθούμε για την τουριστική ανάπτυξη έχει ήδη φέρει αποτελέσματα, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι έχει καλλιεργήσει ακόμη μεγαλύτερες προσδοκίες για το μέλλον. Διότι δεν μας ενδιαφέρουν τα βραχυπρόθεσμα κέρδη. Δεν μας ενδιαφέρουν αυτά που αποκομίζονται σήμερα για να χαθούν αύριο. Γιατί είμαστε ακόμα στην αρχή. Αλλάζουμε τα πάντα εκ βάθρων. Κοιτάζουμε μακριά. Η στόχευσή μας είναι ουσιαστική και δεν εμπίπτει στην ευκαιριακή χρήση της επικοινωνίας. Ο τουρισμός, σήμερα, στη χώρα μας ακολουθεί τις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφορίας που διασφαλίζουν την υγιή ανάπτυξή του σε προοπτική εικοσαετίας.
Για να ανταπεξέλθουμε στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, είμαστε υποχρεωμένοι να δημιουργήσουμε ένα νέο, σύγχρονο, ελκυστικό και αποδοτικό μοντέλο. Ένα μοντέλο που θα επανατοποθετεί με αξιώσεις τη χώρα μας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη ως προορισμό διεθνούς ακτινοβολίας και ζήτησης. Έναν προορισμό μακριά από παρωχημένα κλισέ του τύπου «Ήλιος-Θάλασσα», που θα μπορεί να ευχαριστεί τους παγκόσμιους επισκέπτες με τις υποδομές, τις ποιοτικές υπηρεσίες και τον σεβασμό που θα επιδεικνύει στο περιβάλλον. Θέλουμε να κάνουμε σαφές ότι όλα πρέπει να κινηθούν με βάση τις διαδικασίες τού σήμερα. Ούτε στρογγυλεύσεις μας κάνουν, ούτε μίζερες αποτιμήσεις του παρελθόντος. Ξέρουμε που βρισκόμαστε και δεν πλειοδοτούμε σε νούμερα. Τι σημασία έχει αν ήρθαν 16, 16μισι, ή 17 εκατομμύρια τουρίστες; Αν μέσα σε αυτούς μετράμε και ανθρώπους οι οποίοι δεν επισκέφθηκαν τη χώρα μας για τουριστικούς λόγους; Ή αν αυτά τα εκατομμύρια ανθρώπων δεν ξόδεψαν αρκετά ώστε να αφήσουν εισόδημα στην ελληνική περιφέρεια. Ή ακόμα και αν οι υπηρεσίες που τους προσφέρθηκαν δεν αρκούν για να τους κάνουν να επιστρέψουν στη χώρα μας. Γιʼ αυτό, κυρίες και κύριοι, από την πρώτη στιγμή κοιτάξαμε την αλήθεια κατάματα.
Ο βασικότερος άξονας της πολιτικής μας για τον ελληνικό τουρισμό είναι η ποιότητα και το περιβάλλον. Ο εθνικός μας στόχος είναι να αναδείξουμε την Ελλάδα σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό στη διεθνή κατάταξη. Και αυτός ο στόχος περνά μέσα από την αναβάθμιση της ποιότητας στις παρεχόμενες υπηρεσίες, στις δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές, στον σεβασμό του περιβάλλοντος, στην επικοινωνιακή πολιτική μας και στους επισκέπτες τους οποίους προσελκύουμε. Η ποιότητα και το μοναδικό φυσικό περιβάλλον μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, για πολλούς προφανείς λόγους και για έναν ακόμη: Στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό διεθνές τουριστικό περιβάλλον δεν έχουμε άλλη επιλογή. Και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Η μάχη της ποιότητας και του περιβάλλοντος είναι μια μάχη την οποία πρέπει να κερδίσουμε. Αλίμονο αν πιστέψουμε ότι θα μας χαριστεί.
Για τη χώρα μας ο τουρισμός είναι εθνική προτεραιότητα. Είναι η εμπροσθοφυλακή της ελληνικής οικονομίας. Είναι η σπουδαία μας ευκαιρία. Είναι μια συναρπαστική και ενδιαφέρουσα πρόκληση. Για να ανταποκριθούμε σε αυτήν την πρόκληση θέλουμε τη στήριξη όλων των κοινωνικών εταίρων. Θέλουμε τη συνεργασία του επιχειρηματικού κόσμου και των εργαζόμενων. Και, φυσικά, πρέπει να προσεγγίζουμε τον τουρισμό χωρίς να ξεχνάμε ότι δεν έχει χρώμα. Δεν υπάρχει «πράσινος», «γαλάζιος» και «κόκκινος» τουρισμός. Ο τουρισμός είναι πάνω και πέρα από τις μικροπολιτικές προσεγγίσεις, είναι η ίδια η εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό, η μεγάλη προίκα που έχει η Ελλάδα στο διεθνές στερέωμα.
* Το παραπάνω κείμενο αποτελεί την ομιλία του υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ.