ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ σΧεδιο ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Σπαταλήθηκαν αξιόλογοι εθνικοί πόροι, σε πολλές περιπτώσεις υποβαθμίστηκε το περιβάλλον, χάθηκαν πολύτιμος χρόνος και ευκαιρίες.

Με επίμονη δουλειά, συγκέντρωση στοιχείων και ενδελεχή μελέτη των προτάσεων, του διαθέσιμου υλικού και γενικά της εμπειρίας από προηγούμενες προσπάθειες, μετά από διεξοδική διαβούλευση και λεπτομερειακή αξιολόγηση όλων των προτάσεων κατετέθη και συζητείται το ΕΧΣ στην Εθνική Αντιπροσωπεία.

Η θεσμοθέτηση του ΕΧΣ πέρα από τους στρατηγικούς στόχους, προτεραιότητες και κατευθύνσεις που θέτει, αποτελεί το υπόβαθρο επάνω στο οποίο κτίζονται και θα κτιστούν τα ειδικά χωροταξικά περιφερειακά πλαίσια και όλος ο υποκείμενος σχεδιασμός για την ανάπτυξη και περιβαλλοντική αναβάθμιση της χώρας.

Έτσι το ΕΧΣ αποτελεί εργαλείο αειφόρου ανάπτυξης της χώρας, και καλύπτει συγχρόνως ένα σημαντικότατο νομικό κενό που έθετε σε δοκιμασία κάθε σοβαρή επενδυτική πρωτοβουλία τόσο του δημοσίου όσο και του ιδιωτικού τομέα.

Το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο μαζί με τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τον Τουρισμό, την Βιομηχανία, τον Ορεινό και Παράκτιο χώρο αποτελούν μια από τις σημαντικότερες διαρθρωτικές αλλαγές που έγιναν στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες.

Συνειδητά προωθήθηκαν παράλληλα ώστε όλα να υποστηρίζονται αμοιβαία και να εξασφαλίζεται η μεταξύ τους συμβατότητα.

Το ΕΧΣ προωθεί ισόρροπα την κοινωνική και οικονομική συνοχή, την ανταγωνιστικότητα, την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

Θα συμβάλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση των αδυναμιών και των κινδύνων που προκαλούνται κατά την αναπτυξιακή διαδικασία στο περιβάλλον, αλλά και θα υποβοηθήσει την ίδια την ανάπτυξη.

Στο πλαίσιο ενός «οράματος» για την ανάπτυξη του εθνικού μας χώρου, εξασφαλίζει την εσωτερική συνοχή και συμπληρωματικότητα των μέσων και των πολιτικών παρεμβάσεων που ασκούνται και θα ασκηθούν την επόμενη 15ετία.

Βασική στόχευση του ΕΧΣ είναι η ανάδειξη της αναπτυξιακής διάστασης που ενυπάρχει στη διαδικασία αναβάθμισης του Περιβάλλοντος, η στήριξη δηλαδή της λεγόμενης «πράσινης» ανάπτυξης.

Το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο αποτελεί τη σημαντικότερη «ασπίδα» για την προστασία του περιβάλλοντος. Και η «ασπίδα» αυτή έλειπε πολλές δεκαετίες.

Το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο αναφέρεται ρητά στον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης με συγκεκριμένες κατευθύνσεις.

Ο περιορισμός αυτός θα επιτευχθεί:

1. Με την υποκατάσταση της εκτός σχεδίου δόμησης με κατάλληλες σχεδιαστικές ρυθμίσεις και ζώνες ελέγχου, κατά προτεραιότητα στις ευρύτερες αστικές, νησιωτικές, παράκτιες, τουριστικές περιοχές κ.λπ.

2. Mε τον προσδιορισμό ευρύτερων ζωνών στις οποίες θα επιτρέπεται η χωροθέτηση οχλουσών χρήσεων (μεταποιητικές δραστηριότητες μέσης και υψηλής όχλησης, κτηνοτροφικές μονάδες κ.λπ.), έτσι ώστε να απαγορευτεί η διάχυσή τους σε όλον τον χώρο.

3. Με τον προσδιορισμό ζωνών προστασίας της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, των φυσικών πόρων και του τοπίου, στις οποίες θα περιορίζεται ή/και θα απαγορεύεται η δυνατότητα δόμησης.

4. Με την ενίσχυση των περιοχών οργανωμένης οικιστικής, παραγωγικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης (ΒΕΠΕ, ΠΟΤΑ, ΠΟΑΠΔ, ΠΕΡΠΟ κ.λπ.) και την επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών δημιουργίας τους.

5. Με την επιβολή περιορισμών στη δόμηση, τη χρήση και την κατάτμηση, όπως εξειδικεύονται στα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια για τη Βιομηχανία, τον Τουρισμό, τον Ορεινό και Παράκτιο χώρο.

Έντονη ήταν η κριτική από ορισμένους ότι το ΕΧΣ διατηρεί και δεν καταργεί τα δύο μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Δεν σχεδιάζουμε την Ελλάδα από το μηδέν. Υπάρχουν σήμερα αυτοί οι πόλοι και μέσα στον διεθνή και ευρωπαϊκό ανταγωνισμό πρέπει να διατηρήσουμε τον δυναμισμό τους για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Η λύση είναι η ανάπτυξη των άλλων μεγάλων εθνικών πόλων της Πάτρας, του διπόλου Λάρισας – Βόλου, της Αλεξανδρούπολης, των Ιωαννίνων κ.λπ. Και αυτό επιδιώκεται στο ΕΧΣ με σειρά δράσεων.

Στην προσπάθεια αυτή ανάπτυξης ανταγωνιστικών προς την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη πόλεων, συμβάλλει επίσης η ανάπτυξη των μεγάλων οδικών αξόνων Εγνατίας, Ιονίας, ΠΑΘΕ, Ε 65 κλπ. με την εξασφάλιση κοινωνικής και οικονομικής συνοχής στο σύνολο του εθνικού χώρου.

Λέγεται ότι το ΕΧΣ ταυτίζει τους οδικούς άξονες με τους αναπτυξιακούς άξονες της χώρας. Η αλήθεια είναι ότι δεν τους ταυτίζει ούτε εννοιολογικά ούτε ουσιαστικά.

Αναγνωρίζει ωστόσο, και δεν θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά, τη σημασία των στρατηγικών δικτύων μεταφορών και υποδομών στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλέγματος πόλων και αξόνων ανάπτυξης, που αποτελεί προϋπόθεση για την ανταγωνιστική παρουσία και ανάπτυξη των «αντιπάλων» λεγομένων πόλεων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην ανταγωνιστική παρουσία της χώρας στο διεθνές περιβάλλον, που μπορεί να ενισχυθεί μόνο με την ισόρροπη ανάπτυξη των περιφερειών της.

Όσον αφορά τη δήθεν έλλειψη της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η Κοινοτική Νομοθεσία δεν επιβάλλει την ύπαρξή της, αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στο πεδίο εφαρμογής της αντίστοιχης οδηγίας. Το διευκρίνισε άλλωστε η ίδια η ΕΕ ακόμη και για το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) της περιόδου 2007-2113, παρόλο που σʼ αυτό περιγράφονται συγκεκριμένα έργα και προϋπολογισμοί.

Η ζωή δεν σταματά. Δίνει λύσεις έστω και πρόχειρες, αρκεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Δείγματα οι ανεξέλεγκτες χωματερές, η αυθαίρετη δόμηση κ.λπ.

Δεν περιμένει την πολιτεία να νομοθετήσει.

Εμείς, η ΝΔ, με την κατάθεση του Χωροταξικού κάνουμε μια τομή. Βάζουμε ένα τέλος στην χωροΑταξία και εξοπλίζουμε την πολιτεία με το κατάλληλο εργαλείο άσκησης πολιτικής που έλειπε.

Οπωσδήποτε υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στα διάφορα θέματα, γιατί καθένας βλέπει και αξιολογεί τις προτεραιότητες με διαφορετικό τρόπο.

Γιʼ αυτό χρειάζεται η θετική, η συνθετική προσέγγιση από τον καθένα μας. Εδώ είμαστε να βελτιώσουμε όπου μπορούμε με τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις μας το τελικό κείμενο. Σε κάθε περίπτωση έχουμε ένα Χωροταξικό Πλαίσιο που θα κριθεί στην πράξη.

Η πράξη θα μας κάνει και σοφότερους, ώστε να το αναθεωρήσουμε όταν χρειασθεί.

Να το κάνουμε καλύτερο.

Κάθε μεγάλη πορεία ξεκινάει με το πρώτο βήμα.

Η ΝΔ είναι υπερήφανη που προκάλεσε το βήμα αυτό. Ας το κάνουμε λοιπόν με σύνεση και υπευθυνότητα.


Σχολιάστε εδώ