Τεντώνουν το «σχοινί» οι Τούρκοι στη Θράκη

Ούτε μία, ούτε δύο, αλλά… 14 ολόκληρες ποσοστιαίες μονάδες, κοινώς σε ελεύθερη πτώση το κόμμα σε έναν παραδοσιακά «δεξιό» νομό, ήταν ένα δυνατό και συγχρόνως ηχηρό ράπισμα για την τοπική ΝΟΔΕ και φυσικά και για τη «Ρηγίλλης».
Ηχηρό, γιατί εξέπεμπε συγκεκριμένα μηνύματα σε πολλές κατευθύνσεις και από συγκεκριμένες διευθύνσεις… Οι γνωστοί σκληροπυρηνικοί κύκλοι της μειονότητας από καιρό είχαν εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους στην κυβέρνηση, διά των τοπικών στελεχών του, σε ό,τι αφορούσε τις προτεινόμενες τότε υποψηφιότητες από το δικό τους «μπλοκ».
Αντιθέτως, μετά το άνοιγμα του Γ. Παπανδρέου διά της (γνωστής και μη εξαιρετέας) Γκιουλ Καρασαχάν στις νομαρχιακές εκλογές που προηγήθηκαν, αλλά και την οριστικοποίηση της υποψηφιότητας Μάντατζη, εκ των «εκλεκτών» του Τουρκικού Προξενείου (είχε διατελέσει και πρόεδρος στην πολυσυζητημένη Τουρκική Ένωση Ξάνθης), η γραμμή που δόθηκε τότε διά της τεθλασμένης, αλλά και ευθέως, σε όλους τους ψηφοφόρους της μειονότητας ήταν ΠΑΣΟΚ και… «ξερό ψωμί» (όπως θέλει ο καθένας το μεταφράζει).
Με δεδομένη όμως τη μαζική μετακίνηση των μειονοτικών ψήφων από ΝΔ σε ΠΑΣΟΚ και αντιθέτως και ιδιαίτερα των «ελεγχόμενων» από το Προξενείο της Κομοτηνής -που υπολογίζονται περίπου στο 40-45% του συνόλου των μειονοτικών ψήφων- τα μηνύματα στη ΝΔ είχαν δοθεί και άλλη φορά κατά το παρελθόν.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι μειονοτικοί ψήφοι του νομού Ξάνθης άλλαξαν το «χρώμα» του χάρτη τριών νομών της διευρυμένης νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Ξάνθης – Καβάλας – Δράμας το 1994, στις πρώτες νομαρχιακές εκλογές, και αυτό δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο εκ των πραγμάτων…
Μετά απ’ όλα αυτά, εκφράζονται επιφυλάξεις για την περαιτέρω «συμπεριφορά» αμφότερων των κομμάτων εξουσίας, αφού το μεν ΠΑΣΟΚ θα προσπαθήσει να διατηρήσει την εκλογική «μπάζα» που έκανε τελευταία από τη μειονότητα, η δε ΝΔ προφανώς θα θελήσει να πάρει πίσω το κομμάτι από τη «σάρκα» της…
Έκανα αυτόν τον μακρύ πρόλογο για να γίνει ίσως πιο εύκολα κατανοητή η συνέχεια. Στο προκείμενο λοιπόν, οι γνωστές εξελίξεις συνεχίζουν να τρέχουν ιλιγγιωδώς στη Θράκη, με αλλεπάλληλες προκλήσεις που δυστυχώς συνεχίζουν να παραμένουν αναπάντητες. Θα αναφερθώ επιγραμματικά στα τελευταία τεκταινόμενα που αποδεικνύουν τη «βούληση» των γειτόνων και τη χλιαρή έως ανύπαρκτη «αμυντική», έστω, πολιτική από πλευράς μας.
= Μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, διακριτική μεν, αλλά συγχρόνως ορατή διά γυμνού οφθαλμού ήταν η κινητικότητα Άγκυρας – Κομοτηνής (βλέπε Προξενείο) με σκοπό τη δημιουργία όσων περισσοτέρων «Τουρκο-μουσουλμανικών» θώκων, είτε εν είδει συλλόγων (και με τον νόμο), είτε εν είδει ιδρυμάτων (βρεφονηπιακοί σταθμοί, νοσοκομεία, γηροκομεία), για τη δημιουργία των οποίων φυσικά αρχίζει και ρέει άφθονο το χρήμα από τα μυστικά κονδύλια της γειτονικής χώρας…
= Ο τούρκος πρόξενος θεάται ακόμη πιο πυκνά στα πομακοχώρια της Ξάνθης και εύλογα αναρωτιόμαστε τι δουλειά μπορεί να έχει η… αλεπού στο παζάρι; Τι δουλειά έχει δηλαδή ένας ξένος διπλωμάτης σε μια ελληνική περιοχή όπου δεν διαβιούν υπήκοοι της χώρας που εκπροσωπεί… Την ίδια στιγμή οι Πομάκοι εντείνουν τις προσπάθειες και τις κραυγές αγωνίας προς την ελληνική Πολιτεία, καταγγέλλοντας και επίσημα συγκεκριμένους κύκλους για βάναυση καταπίεση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών που υφίστανται. Όλους εκείνους δηλαδή που προσπαθούν υπό την «ένοχη ανοχή» του ελληνικού κράτους να τσουβαλιάσουν και να πολτοποιήσουν τις ρίζες, την κουλτούρα, τον πολιτισμό, τη διάλεκτο, τα ήθη και έθιμά τους, αλλά εις μάτην…
Θα αναφερθώ σε δύο πρόσφατα «δείγματα γραφής» όλων αυτών που αναφέρω πιο πάνω.
= Την περασμένη Κυριακή, κάποιος πολιτιστικός σύλλογος θέλησε να κάνει μια εκδήλωση στον ορεινό Εχίνο (γνωστός από τα επεισόδια με τους πρωταγωνιστές της τηλεοπτικής σειράς «Αρχιπέλαγος»). Τα μέλη του συλλόγου προσκάλεσαν μάλιστα και όλους τους «επίσημους» εκπροσώπους των τοπικών φορέων να τιμήσουν το πρόγραμμα της εκδήλωσης, που περιλάμβανε εκκλησιασμό στον Ι. Ναό του Αη Γιώργη (που υπάρχει στην περιοχή εδώ και δεκαετίες) και εν συνεχεία παραδοσιακό ηπειρώτικο γλέντι. Εκτός του ότι δεν παραβρέθηκε κανένας από τους φορείς (εκτός από εκπρόσωπο του Νομάρχη), ο πρόεδρος του συλλόγου δέχθηκε πριν την εκδήλωση «αυστηρή προειδοποίηση» από τον μουσουλμάνο δήμαρχο της περιοχής για την αναστολή της εκδήλωσης, γιατί, όπως ισχυρίστηκε, δεν ενδείκνυται η περιοχή για τέτοιου είδους εκδηλώσεις…
Λες και η ορεινή Ξάνθη (αλλά και ο νομός Ροδόπης) βρίσκεται σε άλλη χώρα… Ας σημειωθεί, επίσης, ότι και κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης (που τελικά πραγματοποιήθηκε) αυτοκίνητο του Τουρκικού Προξενείου της Κομοτηνής έκοβε βόλτες «επιτηρώντας» τρόπον τινά τον χώρο, ενώ την ίδια ώρα ο τούρκος Πρόξενος βρισκόταν μαζί με τον μουσουλμάνο βουλευτή του ΠΑΣΟΚ σε παρακείμενο χωριό.
= Και κάτι ακόμα… Μόλις προχθές ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πομάκων Ν. Ξάνθης κατήγγειλε με επιστολή του στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Γιώργο Παπανδρέου, τον πρόεδρο της Βουλής, αλλά και στον υπουργό Εθνικής Παιδείας Ευριπίδη Στυλιανίδη την «περίεργη» κοινοβουλευτική δράση του εν λόγω βουλευτή (Τσετίν Μάντατζη). Ο κύριος αυτός δεν δίστασε να φέρει με επερώτησή του στη Βουλή ένα θέμα που εξόργισε δίκαια τους αγωνιστές, πλην «μοναχικούς» Πομάκους.
Στην ερώτηση ανέφερε χαρακτηριστικά ότι στα πλαίσια εορτασμού της εθνικής μας επετείου τής 25ης Μαρτίου σε ορεινό πομακοχώρι, παιδιά χορευτικού συγκροτήματος χόρεψαν «βουλγάρικους» χορούς και κάλεσε μάλιστα τον αρμόδιο υπουργό να πάρει θέση για το εξωφρενικό -σύμφωνα με τον ίδιο- αυτό γεγονός. Η αλήθεια βέβαια ήταν εντελώς διαφορετική. Το χορευτικό συγκρότημα των παιδιών χόρεψε ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ χορούς και έναν πομάκικο χορό, ο οποίος ήταν παραλλαγή του χασάπικου!
Το κείμενο της επιστολής του Πολιτιστικού Συλλόγου Πομάκων Ν. Ξάνθης έχει ως εξής:
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ
«Κύριε υπουργέ, κύριε Πρόεδρε της Βουλής, κύριε πρόεδρε του ΠΑΣΟΚ, κύριοι προϊστάμενοι,
Με ιδιαίτερη έκπληξη πληροφορηθήκαμε την επερώτηση του βουλευτή νομού Ξάνθης του ΠΑΣΟΚ, κ. Τσετίν Μάντατζη, προς τον υπουργό Παιδείας, σχετικά με τον εορτασμό της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου στην περιοχή του Δήμου Μύκης. Ο κ. Μάντατζη αναφέρει πως κατά τον φετινό εορτασμό κάποιος δάσκαλος «ανέθεσε στους μαθητές να χορέψουν βουλγάρικους σκοπούς» και ζητάει από τον υπουργό να του πει «σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να αποφευχθούν τέτοιου είδους πρακτικές».
Η πραγματικότητα, απ’ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, είναι εντελώς διαφορετική. Στον εορτασμό της 25ης Μαρτίου 2008 μαθητές χόρεψαν μπροστά στο Ηρώο της Σμίνθης παραδοσιακούς ελληνικούς χορούς και έναν πομάκικο χορό (παραλλαγή του χασάπικου από την ορεινή Ξάνθη), ακούγοντας το πομάκικο παραδοσιακό τραγούδι «’Uchi mo, mayko, preuchi» (δίδαξέ με, μάνα μου, δίδαξέ με πιο καλά). Οι παρευρισκόμενοι Πομάκοι, μικροί και μεγάλοι, συμμετείχαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό στον εορτασμό της απελευθέρωσης της Ελλάδας από την Τουρκία, καταχειροκρότησαν τα μαθητικά χορευτικά συγκροτήματα και χάρηκαν ιδιαίτερα που στα δημοτικά τραγούδια που ακούστηκαν συμπεριλήφθηκε και ένα τραγούδι της περιοχής τους, το οποίο δεν είναι βέβαια «βουλγάρικο», αλλά πομάκικο.
Θεωρούμε ιδιαίτερα παράξενη τη σύγκριση των πομάκικων τραγουδιών με τα βουλγάρικα εκ μέρους του κυρίου Μάντατζη και αναρωτιόμαστε: Έχει ο κ. Μάντατζη τις μουσικολογικές ή γλωσσολογικές γνώσεις που απαιτούνται για να διακρίνει τη μουσική των Πομάκων από την αντίστοιχη των Βουλγάρων; Με ποιο δικαίωμα θα αποφασίσει αυτός στην ελληνική επικράτεια να μας απαγορεύσει να τραγουδάμε τα δικά μας τραγούδια; Με ποιο δικαίωμα ο κύριος Μάντατζη μας αμφισβητεί το δικαίωμα να μιλάμε τη γλώσσα μας, να γιορτάζουμε με τον δικό μας τρόπο τις εθνικές γιορτές της απελευθέρωσης της πατρίδας μας, της Ελλάδας, από τον τουρκικό ζυγό; Πολύ περισσότερο αφού οι πρόγονοί μας θυσιάστηκαν για την Ελλάδα μας. Αν εκείνος επιθυμεί να αυτοπροσδιορίζεται ως «Τούρκος», όταν εμείς συμμετέχουμε σε τέτοιες εθνικές γιορτές εκείνος οφείλει να μας αφήσει κι εμάς να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως μουσουλμάνοι, ως Έλληνες και ως Πομάκοι.
Με παλιά πομάκικα τραγούδια όπως «’Uchi mo, mayko, preuchi», «Planino staro planino» «Nurye ye bolna legnala», «Zagaliha se», «Rusa kosa imom», «Gloday mo gloday, lube», «Rado belo milo», «Υotkachay mo ot bahcheta», «Pukniso tresni momina mayko», «Trimina bratye», «Kukavichkana kukova» και πολλά άλλα, έχουν μεγαλώσει πολλές γενιές Πομάκων. Είναι τραγούδια που τα μάθαμε από τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας, είναι η γλώσσα μας, η ιστορία μας, η πολιτιστική μας κληρονομιά. Την τελευταία δεκαετία είχαμε την ευκαιρία να χαρούμε τα τραγούδια μας σε μουσικές εκδόσεις από λαϊκούς Πομάκους τραγουδιστές, όπως ο Μολλά Χασάν Ραήφ (από το Ωραίον), ο Ρόγγο Αλή, ο Σοφτά Χαλήλ, ο Αλή Εφέντη Φεράτ, ο Αχμετσίκ Μουσταφά, η Νερμάν Μολλά και πολλοί άλλοι. Όλα αυτά αποτελούν για μας κειμήλια ιερά, τα αγαπάμε και δεν επιτρέπουμε σε κανέναν να μας τα προσβάλλει.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να ρωτήσουμε αν τις φασιστικές και αντιπομακικές θέσεις του κ. Μάντατζη συμμερίζεται ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Γεώργιος Παπανδρέου. Κύριε πρόεδρε, αναμένουμε εκ μέρους σας μια υπεύθυνη τοποθέτηση για τη μισαλλοδοξία και τον αντιπομακικό φανατισμό που κατά καιρούς έχει επιδείξει ο συγκεκριμένος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.
Τελειώνουμε με μια θερμή παράκληση προς τον υπουργό Παιδείας:
Κύριε υπουργέ,
Θα θέλαμε, ως Πομάκοι της ορεινής Ξάνθης, να σας παρακαλέσουμε να μεριμνήσετε για την προστασία της γλώσσας μας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς από αυτούς που συστηματικά την υπονομεύουν. Επίσης σας παρακαλούμε να μεριμνήσετε ώστε να καθιερωθούν τα πομάκικα τραγούδια κατά τον εορτασμό όλων των εθνικών γιορτών στα Πομακοχώρια της Θράκης.
Με ιδιαίτερη τιμή
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ταχήρ Κόντε
Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ιρφάν Μεχμεταλή»


Σχολιάστε εδώ