Ερήμην του υπουργείου το… «κρυφό σχολειό»

Σε ορισμένες μόνο περιπτώσεις και προϋποθέσεις επιτρέπεται να διδάσκονται μητρικές γλώσσες των μαθητών και στοιχεία της πολιτισμικής τους Ιστορίας και όχι της πολιτικής Ιστορίας του κράτους από το οποίο προέρχονται.
Ειδικότερα όσον αφορά στη διδασκαλία του μαθήματος γλώσσας της χώρας προέλευσης προβλέπεται ότι το μάθημα της γλώσσας και κουλτούρας της χώρας προέλευσης είναι προαιρετικό και, εφόσον υπάρξει ικανός αριθμός μαθητών (7-15), διδάσκεται για 4 ώρες την εβδομάδα εκτός του ωρολογίου προγράμματος, στην περίπτωση που η τάξη έχει πλήρες ωρολόγιο πρόγραμμα.
Στα φροντιστηριακά τμήματα διδάσκουν μόνιμοι ή αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της ίδιας ή, αν αυτό δεν είναι δυνατό, άλλης σχολικής μονάδας, για συμπλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου ή με ωριαία αντιμισθία. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η διδασκαλία από εκπαιδευτικούς των παραπάνω κατηγοριών, προσλαμβάνονται αδιόριστοι εκπαιδευτικοί ως ωρομίσθιοι και αν αυτό δεν είναι δυνατόν, ιδιώτες εκπαιδευτικοί που διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα, ως ωρομίσθιοι.
Για κάλυψη ειδικών αναγκών και συγκεκριμένα για τη διδασκαλία της γλώσσας και του πολιτισμού της χώρας προέλευσης μπορούν να προσλαμβάνονται ως ωρομίσθιοι κατά σειρά προτεραιότητας αδιόριστοι εκπαιδευτικοί που διαθέτουν τα προσόντα διορισμού στην ελληνική εκπαίδευση και είναι αποδεδειγμένα γνώστες της γλώσσας (διαθέτουν σχετικό τίτλο) και του πολιτισμού της χώρας προέλευσης των μαθητών (λόγω διαμονής τους σ’ αυτήν). Ελλείψει αυτών εκπαιδευτικοί, Έλληνες ή αλλοδαποί, που γνωρίζουν επαρκώς την ελληνική και είναι αποδεδειγμένα γνώστες της γλώσσας της χώρας προέλευσης των μαθητών.
Η πρόσληψη των ανωτέρω εκπαιδευτικών πραγματοποιείται με απόφαση του νομάρχη ύστερα από πρόταση του αρμοδίου περιφερειακού συμβουλίου και έγκριση του υπουργείου Παιδείας.
Ερμήνευσε τον νόμο όπως ήθελε
Στο 132ο Δημοτικό Σχολείο, με απόφαση του διευθυντή Εκπαίδευσης Αʼ Διεύθυνσης ΠΕ Αθηνών, η οποία κοινοποιήθηκε προς το ΥΠΕΠΘ, αποφασίστηκε η λειτουργία ΦΤ στο 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και η τοποθέτηση της εκπαιδευτικού Ντενάντας Καρκάλου ως ωρομίσθιας τεσσάρων ωρών εβδομαδιαίως, με σκοπό, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. Φ10/20/Γ1/708/7-9-1999 απόφαση του υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων τη διδασκαλία μαθημάτων στα οποία ο Σύλλογος Διδασκόντων κρίνει ότι οι αλλόφωνοι μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες γλωσσικές ή και μαθησιακές (στην ελληνική γλώσσα και όχι στη γλώσσα προέλευσης των μαθητών), για την ένταξή τους πάντα στη σχολική τάξη.
Εάν η εκπαιδευτικός τοποθετούνταν για τη διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας, βάσει των ανωτέρων διατάξεων και για το νομότυπο της τοποθετήσεώς της και της εν λόγω διδασκαλίας έπρεπε:
– Η διδασκαλία να λαμβάνει χώρα στα πλαίσια τάξεως υποδοχής και να αναφέρεται ρητά ότι πρόκειται για διδασκαλία της γλώσσας και του πολιτισμού της χώρας προέλευσης και όχι φροντιστηριακού τμήματος, τη λειτουργία του οποίου τελικώς προέβλεψε η ανωτέρω απόφαση. Πέραν τούτου για τη νόμιμη λειτουργία ΦΤ απαιτείται μέγιστος αριθμός μαθητών 8, ενώ το συγκεκριμένο τμήμα δημιουργήθηκε για 10 και 12 μαθητές αντιστοίχως, σύμφωνα με τον συνημμένο πίνακα της απόφασης.
– Οι παλιννοστούντες ή αλλοδαποί μαθητές των Φροντιστηριακών Τμημάτων, είτε να μην έχουν φοιτήσει σε Τάξεις Υποδοχής ή να αντιμετωπίζουν γλωσσικές δυσκολίες είτε να εντάχθηκαν στα υποστηρικτικά γι’ αυτούς μέτρα και να παρακολούθησαν τα σχετικά μαθήματα, αλλά να εξακολουθούν να δυσκολεύονται γλωσσικά (στην ελληνική γλώσσα) κατά την ένταξή τους στην κανονική τάξη.
– Τα μαθήματα που διδάσκονται να είναι αυτά στα οποία οι αλλόφωνοι μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες γλωσσικές ή μαθησιακές, να γίνεται δε προετοιμασία των μαθητών για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας (άρα διδασκαλία ελληνικής γλώσσας).
– Η πρόσληψη της ανωτέρω εκπαιδευτικού έπρεπε να πραγματοποιηθεί με απόφαση του νομάρχη ύστερα από πρόταση του αρμοδίου περιφερειακού συμβουλίου και έγκριση του υπουργείου Παιδείας, που δεν δόθηκε ποτέ.
– Από τα παραπάνω συνάγεται αβίαστα ότι η απόφαση του διευθυντού Εκπαίδευσης Α΄ Διεύθυνσης ΠΕ Αθηνών δεν αφορούσε τη διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας στο 132ο Δημοτικό Σχολείο, αλλά τη δημιουργία απλώς φροντιστηριακών τμημάτων και ως εκ τούτου, η διδασκαλία αυτή γινόταν παρανόμως. Για τη λειτουργία τάξεων υποδοχής στο 132ο Δημοτικό Σχολείο υπήρξαν σχετικές προτάσεις του σχολικού συμβούλου για τη διδασκαλία όμως μαθημάτων ελληνικών.
Επιπροσθέτως ο σχολικός σύμβουλος κ. Γ. Σαλαμούρας, όταν διαπίστωσε ότι ο τρόπος που λειτουργούσε το φροντιστηριακό τμήμα δεν ήταν σύννομος, απέστειλε έγγραφο προς την Α΄ Διεύθυνση ΠΕ Αθηνών και ανέφερε συγκεκριμένα ότι: «… δεν πρόκειται για ΦΤ… Ως εκ τούτου… να ανακαλέσετε την ανάθεση διδασκαλίας στην κ. Ντενάντα Καρκάλου. Όπως φαίνεται πρόκειται για κάλυψη ειδικών αναγκών και παρακαλούμε να εισηγηθείτε την πρόσληψη της ανωτέρω εκπαιδευτικού στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΠΘ».
Εκτός τούτου ουδέποτε ενημερώθηκε ο σχολικός σύμβουλος για τη σύνταξη και εφαρμογή των προγραμμάτων διδασκαλίας του παραπάνω τμήματος και ποτέ δεν του κατατέθηκε πρόγραμμα διδασκαλίας, όπως προβλεπόταν, ενώ έχει την ευθύνη της επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης.
Δεν του κατατέθηκαν επίσης τα βιβλία που διδάσκονταν στο παραπάνω τμήμα και τα οποία μετά από καταγγελίες γονέων, αλλά και δημοσιευμάτων του Τύπου ήταν γραμμένα στην αλβανική και περιέχουν στοιχεία ανθελληνικά. Τα βιβλία αυτά βρέθηκαν παρανόμως στο σχολείο χωρίς έγκριση του ΥΠΕΠΘ και του ΠΙ χωρίς να γνωρίζει ούτε ο σχολικός σύμβουλος ούτε το ΥΠΕΠΘ ούτε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο την ύπαρξή τους. Την ευθύνη για την κατάρτιση εξειδικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την έκδοση σχολικών βιβλίων προσαρμοσμένων στις ανάγκες των μαθητών που φοιτούν σε ΤΥ και ΦΤ, καθώς και την παραγωγή κατάλληλου εποπτικού υλικού έχουν το ΙΠΟΔΕ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Σε καμία εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ δεν αναφέρεται άδεια για τη διδασκαλία των αλβανικών, και την οποία έπρεπε να είχε η διευθύντρια για να λειτουργήσει νομίμως το εν λόγω τμήμα.
Σας αναφέρουμε επίσης ότι σε κάποια συνεδρίαση υπήρξε επιφύλαξη της υποδιευθύντριας για το νομικό πλαίσιο λειτουργίας του τμήματος, το οποίο θεωρούσε ότι δεν κάλυπτε τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Ουδέποτε δόθηκε άδεια για λειτουργία τμήματος με αντικείμενο τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας, παρά μόνο έγκριση δημιουργίας φροντιστηριακού τμήματος ή τμήματος υποδοχής για την προβλεπόμενη βοήθεια στους μαθητές (μαθήματα ελληνικής γλώσσας) προκειμένου αυτοί να ενταχθούν στις κανονικές τάξεις.


Σχολιάστε εδώ