ΔΗΛΩΝΕΙΣ ΤΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ -ΑΝ ΔΕΝ ΕΝΟΧΛΕΙΣ- ΤΗΝ ΠΑΙΡΝΕΙΣ
Η ισχύς της δήλωσης έχει διάρκεια ενός χρόνου (θα λήγει στις 31 Δεκεμβρίου), γεγονός που σημαίνει πως επί της ουσίας οι σταθμοί καλούνται στο μέλλον να καταβάλλουν ένα επιπλέον τέλος για τις συχνότητες.
Κάθε σταθμός καλείται να πληρώσει περίπου 120.000 ευρώ για τους διαύλους, καθώς το ποσό ανά συχνότητα είναι 800 ευρώ, όπως ορίζεται στην απόφαση της ΕΕΤΤ, και κάθε δίκτυο διαθέτει περίπου 150 αναμεταδότες σε όλη τη χώρα. Τα χρήματα αυτά για τη δήλωση είναι ανεξάρτητα του ενοικίου που πληρώνουν οι εθνικής εμβέλειας σταθμοί για τη χρήση των συχνοτήτων, και αντιστοιχούν στο 2% επί του τζίρου τους. Δηλαδή το 2008 οι εθνικής εμβέλειας σταθμοί πρέπει να πληρώσουν από 120.000 ευρώ ο καθένας για τη δήλωση των διαύλων τους και το τέλος του 2% επί του τζίρου για τη χρήση τους.
Με τη διαδικασία αυτή δίνεται επί της ουσίας η δυνατότητα, κυρίως στα εθνικής εμβέλειας δίκτυα, να δηλώσουν και να κατοχυρώσουν τους διαύλους που θέλουν, λίγο πριν από τη δημοσίευση στο ΦΕΚ του σχεδίου μετάβασης στην ψηφιακή τηλεόραση.
Επίσης, η ΕΕΤΤ και όχι το ΕΣΡ αναλαμβάνει τη διαδικασία των δηλώσεων, καθώς, όπως ξεκάθαρα σημειώνεται (άρθρο 4 παρ. 2), «η υποβολή δήλωσης σε άλλους πλην της ΕΕΤΤ φορείς μη δηλωθέντων διαύλων από τους ενδιαφερόμενους σταθμούς δεν επέχει θέση αίτησης κατά τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού». Η συγκεκριμένη διαδικασία απόδοσης δικαιωμάτων χρήσης τηλεοπτικών διαύλων, όπως αναφέρεται στην απόφαση της ΕΕΤΤ, «λήγει με την έκδοση κοινών αποφάσεων του υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών και του υπουργού στον οποίο ανατίθενται εκάστοτε οι αρμοδιότητες του υπουργού Τύπου και ΜΜΕ, σχετικά με τη διαμόρφωση Χαρτών Συχνοτήτων για την αναλογική ή και ψηφιακή τηλεόραση».
Το κρίσιμο σημείο λοιπόν είναι η χορήγηση Δικαιωμάτων Χρήσης Τηλεοπτικών Διαύλων, από την οποία εξαιρείται το ΕΣΡ. Σύμφωνα με τον κανονισμό, η εξέταση των δηλώσεων «γίνεται κατά σειρά χρονικής προτεραιότητας των υποβληθεισών αιτήσεων με την επιφύλαξη της παρ. 4 του παρόντος άρθρου», ενώ σημειώνεται πως «οι αιτήσεις των τηλεοπτικών σταθμών που υπεβλήθησαν πριν από τη θέση σε ισχύ του παρόντος κανονισμού εξετάζονται κατά χρονική προτεραιότητα σε σχέση με τις μεταγενεστέρως κατατεθειμένες». Η δε ΕΕΤΤ είναι υποχρεωμένη να χορηγήσει «τα δικαιώματα χρήσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία και ειδικότερα τα προβλεπόμενα στον εθνικό χάρτη συχνοτήτων «στις διεθνείς αποφάσεις και συστάσεις, λαμβάνοντας σε κάθε περίπτωση υπόψη το Εθνικό Μητρώο Ραδιοσυχνοτήτων, τα διαβιβασθέντα από το ΕΣΡ για τη νομιμότητα των υφιστάμενων διαύλων στοιχεία, καθώς και τα αποτελέσματα των ελέγχων, μετρήσεων, καταγραφών που διενεργήθηκαν εξ αυτής και εκ λοιπών συναρμόδιων φορέων».
Ο κανονισμός ρυθμίζει τη διαδικασία απόδοσης Δικαιωμάτων Χρήσης Τηλεοπτικών Διαύλων στους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας οι οποίοι κατέχουν άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4 του Ν. 1866/1989 και στους Τ/Σ περιφερειακής και τοπικής εμβέλειας που πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 17 του Ν. 2644/1998.
<Β> Τι πρέπει να περιλαμβάνει η αίτηση
Για τους διαύλους οι ενδιαφερόμενος πρέπει να υποβάλουν:
1. Αίτηση σύμφωνα με το υπόδειγμα που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της ΕΕΤΤ.
2. Άδεια λειτουργίας του σταθμού ή, ελλείψει αυτής, βεβαίωση νομίμου λειτουργίας του σταθμού από το ΕΣΡ.
3. Απόδειξη πληρωμής των διοικητικών τελών.
4. Υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου του αιτούντος, σύμφωνα με την οποία η επιχείρηση που εκπροσωπεί έχει λάβει γνώση των υποχρεώσεών της κατά την ισχύουσα νομοθεσία, προκειμένου να χρησιμοποιήσει εξοπλισμό στους σταθμούς του τηλεοπτικού δικτύου, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και ιδίως με το π.δ. 44/2002 (ΦΕΚ 44/Α/2002).
5. Υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου του αιτούντος, σύμφωνα με την οποία η επιχείρηση που εκπροσωπεί δεν χρησιμοποιεί και δεν λειτουργεί νομίμως άλλον τηλεοπτικό δίαυλο στο ίδιο κέντρο εκπομπής.
<ΜΕΤ> Προϋποθέσεις για τη χορήγηση διαύλου
Σύμφωνα λοιπόν με τον κανονισμό για κάθε χορήγηση δικαιώματος χρήσης διαύλου λαμβάνονται υπόψη:
– Η τεχνικά και οικονομικά αποτελεσματική διαχείριση και χρήση του φάσματος των ραδιοσυχνοτήτων, χωρίς επιζήμιες παρεμβολές.
– Η διαθεσιμότητα του φάσματος σε ευρύ πεδίο χρηστών.
– Η εξασφάλιση της πληρέστερης και τεχνικά αρτιότερης κάλυψης του συνόλου της επικράτειας για τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας, της γεωγραφικής περιοχής στην οποία αντιστοιχεί η υποβληθείσα αίτηση για τους τηλεοπτικούς σταθμούς τοπικής και περιφερειακής εμβέλειας.
– Τα εφαρμόσιμα, κατά περίπτωση, όρια στάθμης εκπομπών και λήψης.
– Οι τεχνικές προδιαγραφές του ραδιοεξοπλισμού τον οποίο προτίθεται να χρησιμοποιήσει ο αιτούμενος.
– Η τήρηση των ορίων της έκθεσης του γενικού πληθυσμού, εν γένει, σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία, όπως ορίζεται στην κείμενη νομοθεσία.
– H διαδικασία του διεθνούς συντονισμού όπου απαιτείται.
<ΜΕΤ> Πότε απορρίπτεται η αίτηση
Μια αίτηση απορρίπτεται με αιτιολογημένη απόφαση, ιδίως αν συντρέχουν τουλάχιστον ένας εκ των ακόλουθων λόγων:
– Δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 3, παρ. 4, του παρόντος (σ.σ.: οι προϋποθέσεις που αναφέρονται παραπάνω).
– Από τον έλεγχο των στοιχείων της αιτήσεως, καθώς και αυτών που διαθέτει η υπηρεσία, προκύπτει ότι δεν υπάρχει διαθέσιμος δίαυλος που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή από τον συγκεκριμένο Τηλεοπτικό Σταθμό χωρίς να προκληθούν επιζήμιες παρεμβολές στις επικοινωνίες των Ενόπλων Δυνάμεων, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), της ΕΡΤ, του ΟΤΕ, καθώς και σε κάθε άλλου νομίμως λειτουργούντος δικτύου ή φορέα.
– Ο αιτών δεν έχει προβεί στη διόρθωση των λαθών ή δεν έχει προσκομίσει οποιεσδήποτε επιπλέον πληροφορίες που του έχουν ζητηθεί για τη διεκπεραίωση της αίτησής του εντός της ορισθείσης προθεσμίας.
<ΜΕΤ> Οι υποχρεώσεις
Στη συνέχεια «η ΕΕΤΤ χορηγεί το δικαίωμα χρήσης διαύλου και
ενημερώνει το Εθνικό Μητρώο Ραδιοσυχνοτήτων σε περίπτωση κατά την οποία από την εξέταση του αιτήματος προκύπτει ότι πληρούνται οι όροι για τη χορήγηση του δικαιώματος». Σύμφωνα με τον κανονισμό, ο δικαιούχος «οφείλει να μεριμνά ότι δεν θα υπάρχουν χώροι γύρω από τη θέση της κεραίας του τηλεοπτικού σταθμού ελεύθερα προσπελάσιμοι από τον γενικό πληθυσμό, στους οποίους τα όρια έκθεσης θα υπερβαίνουν τις τιμές που καθορίζονται από την κείμενη νομοθεσία». Επίσης. ο δικαιούχος μπορεί να «ζητήσει εγγράφως την ανάκληση του δικαιώματός του, αν κρίνει ότι οι όροι χρήσης που προσδιορίζονται σε αυτό δεν τον ικανοποιούν. Αν δεν το κάνει εντός 15 ημερών από την ημερομηνία αποστολής της σχετικής απόφασης σε αυτόν, υποχρεούται να καταβάλει τα διοικητικά τέλη χορήγησης διαύλων που αντιστοιχούν στο δικαίωμα, μέχρι την ημερομηνία ανάκλησης του δικαιώματος».
<ΜΕΤ> Όποιος βρει ελεύθερες συχνότητες τις… παίρνει
Το δεύτερο σημείο που ίσως προκαλέσει τριβές είναι η «μετεγκατάσταση ή εγκατάσταση νέων κέντρων ή άλλων θέσεων εκπομπής». Σύμφωνα με τον κανονισμό, «επιτρέπεται η χορήγηση δικαιώματος χρήσης διαύλων για τη μετεγκατάσταση ή την εγκατάσταση νέων κέντρων ή άλλων θέσεων εκπομπής των νομίμων λειτουργούντων τηλεοπτικών σταθμών τοπικής και περιφερειακής εμβέλειας εντός του ίδιου Χάρτη Συχνοτήτων στον οποίο αντιστοιχεί η υποβληθείσα αίτηση, υπό την προϋπόθεση ότι η απόφαση αυτή εκδίδεται για το σύνολο των νομίμως λειτουργούντων τοπικών και περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών των αντίστοιχων χαρτών συχνοτήτων <Β> εφόσον δεν θίγονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά εκπομπής των λοιπών νομίμως λειτουργούντων τηλεοπτικών σταθμών». Δηλαδή, αν υπάρχει ελεύθερος δίαυλος και κάποιος μπορεί να το δηλώσει χωρίς να ενοχλεί τους διπλανούς του, τότε τον αποκτά. <Δ>
Σημειώνεται πάντως ότι πλέον η αίτηση για τη χορήγηση δικαιώματος χρήσης διαύλου μετεγκατάστασης ή εγκατάστασης νέων κέντρων ή άλλων θέσεων εκπομπής «απορρίπτεται εφόσον από τον έλεγχο των στοιχείων της αιτήσεως προκύπτει ότι από την έκδοση της αντίστοιχης απόφασης θίγονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά εκπομπής των λοιπών νομίμως λειτουργούντων τηλεοπτικών σταθμών των γειτνιαζόντων χαρτών συχνοτήτων».