Κινδύνευαν να… πέσουν όσα αεροπλάνα χρησιμοποιούσαν Deto Stop!
Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη εταιρεία αρχικά μετείχε δι’ αντιπροσώπου της στην Επιτροπή Παραλαβής του υλικού αυτού το 1999, αλλά μετά από ελέγχους που έγιναν στο μεταξύ σε βυτιοφόρα οχήματα ή και αεροσκάφη διαπιστώθηκε ότι το υλικό δεν ανταποκρίνεται στις αρχικές προσδοκίες, ενώ η χρήση του εγκυμονεί κινδύνους για τα οχήματα αλλά και για τα αεροσκάφη, όταν βρίσκονται εν πτήσει!
Για τον λόγο αυτό η εταιρεία ζητά να μη χρησιμοποιείται πλέον αυτό το υλικό και ανακοίνωσε στο ΓΕΣ ότι αποποιείται κάθε ευθύνης για οποιαδήποτε ζημιά προκύψει!
Βέβαια οι αρμόδιοι του υπουργείου Άμυνας και της ΕΛΒΟ έγραψαν στα… παλαιότερα των υποδημάτων τους τις προειδοποιήσεις των εταιρειών και υπέγραψαν τη σύμβαση για την προμήθεια του άχρηστου και ακατάλληλου υλικού, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που διεκδικεί τώρα ο Γ. Μητσοτάκης!
Το αγωνιώδες εμπιστευτικό fax της εταιρείας στις 13/2/2003 με το οποίο καλεί την ηγεσία του υπουργείου Άμυνας να μη χρησιμοποιήσει το επικίνδυνο υλικό αναφέρει:
«Επειδή μέχρι σήμερα δεν τύχαμε καμιάς έγγραφης ή προφορικής ενημέρωσης επί των ενεργειών σας για τις διαπιστώσεις που σας κάναμε γνωστές με το κατεπείγον σχετικό fax μας.
Επειδή οι διαπιστώσεις αυτές εντοπίστηκαν από μας και σε άλλα παρόμοια οχήματα των Ενόπλων Δυνάμεων.
Επειδή τα οχήματα αυτά συνεχίζουν να ανεφοδιάζουν με αεροπορικό καύσιμο πτητικά μέσα.
Επειδή τα οχήματα που φέρουν το υλικό Deto Stop πρέπει να ελεγχθούν άμεσα για την ορθή και αξιόπιστη λειτουργία και την ποιότητα του καυσίμου προς ανεφοδιασμό πτητικών μέσων, άλλως τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των πτήσεών τους.
Επειδή η εταιρεία μας ως κατασκευάστρια υπερκατασκευών οχημάτων ανεφοδιασμού αεροσκαφών και ελικοπτέρων των Ενόπλων Δυνάμεων κατέχει την τεχνογνωσία του αντικειμένου και είναι αναγνωρισμένη από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Επειδή η Διεύθυνση Ποιοτικού Ελέγχου της Εταιρείας σας, παρά τα γνωστοποιηθέντα, συνεχίζει να υπογράφει Πιστοποιητικά Ποιότητας στα οποία πιστοποιεί ότι πραγματοποιήθηκε ο προβλεπόμενος ποιοτικός έλεγχος και ότι δεν επηρεάζεται η καλή λειτουργία του αντλητικού συστήματος του θέματος.
Παρακαλούμε όπως εντός τριών ημερών ενημερωθούμε για τις ενέργειές σας προς τους χρήστες των οχημάτων (υπουργείο Εθνικής Άμυνας) για να αξιολογήσουμε και στη συνέχεια να ενεργήσουμε κατά την κρίση μας και τον νόμο, σύμφωνα και με τις συμβατικές μας υποχρεώσεις, προς κάθε αρμόδιο φορέα προς άμεση αφαίρεση του υλικό Deto Stop απ’ όλες τις δεξαμενές των οχημάτων ανεφοδιασμού αεροσκαφών και ελικοπτέρων, δεδομένου ότι αυτό κατά την άποψή μας δημιουργεί επισφαλείς καταστάσεις που θέτουν σε κίνδυνο πολύτιμο ιπτάμενο προσωπικό και υλικό των Ενόπλων Δυνάμεων».
Η απάντηση στο έγγραφο αυτό δεν… έφτασε ποτέ, κι έτσι στις 12 Μαΐου του 2005 πλέον, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αρ. Γραμματικός έστειλε στον Αρχηγό Στρατού την παρακάτω εμπιστευτική επιστολή:
«Κύριε Αρχηγέ,
Η γραπτή επικοινωνία μαζί σας γίνεται:
• Επειδή τα περιστατικά ύπαρξης ξένων σωμάτων αλουμινίου στο αεροπορικό καύσιμο των οχημάτων ανεφοδιασμού των πτητικών μέσων του ΓΕΣ βαίνουν συνεχών αυξανόμενα από το 2003 που πρώτη φορά υπέπεσε στην αντίληψή μας και σας το γνωστοποιήσαμε εγγράφως (βλέπετε συνημμένα).
• Επειδή οι δοκιμές που διενεργήθηκαν από την εταιρεία μας σε συνεργασία με την ΕΛΒΟ
ΑΒΕ για πιστοποίηση της καταλληλότητας του υλικού Deto Stop για τέτοια χρήση απεδείχθησαν στην πράξη ακατάλληλες και ανεπαρκείς.
• Επειδή κανένας αεροπορικός χρήστης στον κόσμο (ούτε βεβαίως η Πολεμική Αεροπορία) δεν χρησιμοποιεί αυτό το υλικό Deto Stop, για κανέναν λόγο, μέσα στο αεροπορικό καύσιμο των οχημάτων του θέματος.
• Επειδή παρά τις έγγραφες γνωστοποιήσεις για τα περιστατικά αυτά και προς το ΓΕΣ, αλλά και προς την ΕΛΒΟ ΑΒΕ που ήταν και είναι ο κύριος ανάδοχος του έργου προμήθειας του Deto Stop, ουδεμία ενέργεια προς αφαίρεσή του από τα οχήματα αυτά μέχρι σήμερα έχει γίνει.
• Επειδή σήμερα πληροφορηθήκαμε ότι το ίδιο περιστατικό και μάλιστα σε εξελιγμένη μορφή συνέβη και σε άλλο όχημα ανεφοδιασμού πτητικών μέσων του Λόχου Στρατηγείου του Δʼ Σώματος Στρατού.
• Επειδή τα οχήματα με Deto Stop συνεχίζουν να ανεφοδιάζουν με αεροπορικό καύσιμο πτητικά μέσα και συνεπώς εκ του λόγου τούτου τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια πτήσεών τους.
• Επειδή η ύπαρξη ξένων σωμάτων αλουμινίου που προέρχονται από το υλικό Deto Stop στο αεροπορικό καύσιμο του οχήματος αυτού ενέχει σοβαρούς κινδύνους να προκληθεί ανωμαλία στη λειτουργία του αντλητικού συστήματος και να σημειωθούν υπερπιέσεις κατά την πλήρωση με κλειστό κύκλωμα (Closed/Hot Refueling) στο πτητικό μέσο, με αποτέλεσμα την πιθανή πρόκληση σοβαρών ζημιών στο κύκλωμα καυσίμου και στις δεξαμενές αυτού.
• Επειδή η εταιρεία μας ως κατασκευάστρια των ειδικών αυτών οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων κατέχει την τεχνογνωσία του αντικειμένου και είναι αναγνωρισμένη από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
• Επειδή ως γνωρίζοντες δεν μπορούμε να σιωπούμε.
Επειδή, τέλος, αντιληφθήκαμε ότι απάντηση στις γνωστοποιήσεις μας δεν πρόκειται να λάβουμε, σταθμίσαμε τα γεγονότα και απευθυνθήκαμε σήμερα εγγράφως σε σας, με την παράκληση να αφαιρεθεί το υλικό Deto Stop από το αεροπορικό καύσιμο των οχημάτων ανεφοδιασμού αεροσκαφών, άλλως η συνεχιζόμενη λειτουργία τους με αυτό είναι επισφαλής και ως προς την ποιότητα του καυσίμου με το οποίο ανεφοδιάζουν τα πτητικά μέσα, αλλά και ως προς τη λειτουργία των μηχανισμών και των συστημάτων τους, ανεξάρτητα από το είδος, την έκταση και τη συχνότητα των εφαρμοζόμενων ελέγχων.
Μετά τις επισημάνσεις αυτές ο τότε υφυπουργός Άμυνας Γ. Λαμπρόπουλος ζήτησε την ακύρωση της συμφωνίας κι έτσι… γλιτώσαμε από ενδεχόμενα ατυχήματα στα αεροσκάφη, καθώς η Jet Engineering AE ανέφερε ξεκάθαρα ότι το Deto Stop είναι ικανό να… βλάψει την πτητική ικανότητα των πολεμικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων!
Και τώρα ο Γ. Μητσοτάκης, ο οποίος κατασκευάζει το επικίνδυνο υλικό, όπως λένε οι ειδικοί, έρχεται να διεκδικήσει 160 εκατ. ευρώ, επειδή δεν το προμηθεύτηκε το κράτος για την Αεροπορία! Δηλαδή τι θα έπρεπε να γίνει; Να θυσιάσουμε μια γενιά αεροσκαφών και πιλότων για να μη… χάσει τη δουλειά ο ανιψιός του Επίτιμου;
Ήμαρτον…