Στο σφυρί τα μεγάλα φιλέτα της χώρας
Tην ίδια ώρα, σε κλίμα που θυμίζει τις ημέρες της μεγάλης λεηλασίας της Ρωσίας επί Γιέλτσιν, εγχώρια και διεθνή επιχειρηματικά συμφέροντα ετοιμάζονται να επωφεληθούν, αποκτώντας για μια… χούφτα ευρώ τον έλεγχο στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεων και υποδομών.
Στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής την Τρίτη, μορφοποιήθηκε πλήρως αυτό που ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Αλογοσκούφης περιέγραφε ως «νέα γενιά ιδιωτικοποιήσεων, με έμφαση στις υποδομές και τα δίκτυα». Μόλις την προηγούμενη, ο… υφυπουργός Ιδιωτικοποιήσεων Ανδρέας Βγενόπουλος, του ομίλου Marfin Investment Group, είχε ανακοινώσει ότι συμφώνησε να περάσει ο έλεγχος του ΟΤΕ στους Γερμανούς της Deutsche Telekom!
Η μεγάλη συμφωνία για τον ΟΤΕ κλείστηκε από τους επενδυτικούς τραπεζίτες, συμβούλους της MIG και των Γερμανών (Deutsche Bank και Goldman Sachs), με τις «ευλογίες» του υπουργού Οικονομίας. Παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να πείσει την κοινή γνώμη ότι το Δημόσιο θα διατηρήσει έλεγχο στον ΟΤΕ, ώστε να αποφευχθεί και μια ενδεχόμενη νέα παρέμβαση-καταπέλτης από τον κ. Γιώργο Σουφλιά, οι πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι η Deutsche Telekom έχει λάβει διαβεβαιώσεις από την κυβέρνηση ότι θα αναλάβει το μάνατζμεντ του Οργανισμού.
Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, οι Γερμανοί δέχθηκαν να πληρώσουν αστρονομικό «καπέλο» 30% για να αγοράσουν τη μετοχή του ΟΤΕ στα 26 ευρώ, ενώ στο Χρηματιστήριο διαπραγματευόταν στα 18. Χάρη στη συμφωνία της κυβέρνησης για την παραχώρηση του μάνατζμεντ κατάφερε και ο Ανδρέας Βγενόπουλος, που έχανε 450 εκατ. ευρώ από την πτώση της μετοχής του ΟΤΕ, να εξασφαλίσει κέρδος 225 εκατ. ευρώ, από την πώληση του 19,99% των μετοχών.
Το «Π» είχε έγκαιρα επισημάνει το περασμένο καλοκαίρι, όταν ο κ. Αλογοσκούφης περνούσε τις αλλαγές στον νόμο περί ΑΕ που κατέβαζαν στο 20% το ποσοστό με το οποίο ελέγχονται οι εταιρείες, ότι ελληνικά διαμάντια θα περάσουν στα χέρια κερδοσκόπων. Ο ίδιος ο κ. Αλογοσκούφης φαίνεται ότι δεν το προέβλεψε, με αποτέλεσμα να (φανεί ότι) η κυβέρνηση αιφνιδιάσθηκε από τον κ. Βγενόπουλο, ο οποίος γρήγορα «άρπαξε» ένα σημαντικό πακέτο μετοχών και κατάφερε με την ανοχή της κυβέρνησης να αποφασίζει για την τύχη του ΟΤΕ.
Ο ΟΤΕ δεν είναι το μόνο «φιλέτο» του Δημοσίου που θα γίνει… παρανάλωμα των ιδιωτικών συμφερόντων, χωρίς να εξηγείται επαρκώς η αναγκαιότητα τέτοιων ακραίων ιδιωτικοποιήσεων. Ήδη τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας προορίζονται να δοθούν «κοψοχρονιά» σε ιδιώτες, οι οποίοι θα εξασφαλίσουν τεράστιες αποδόσεις με μηδαμινές επενδύσεις. Η υποβολή προσφορών στους σχετικούς διαγωνισμούς πήρε δίμηνη αναβολή, ενώ φημολογείται ότι στο παιχνίδι της ιδιωτικοποίησης θέλουν να μπουν και εταιρείες ρωσικών συμφερόντων.
Η Κυβερνητική Επιτροπή, «ξεθάβοντας» τη Θάτσερ, την ώρα που στο εξωτερικό ξαναδιαβάζουν Κέινς, αποφάσισε ότι μέσα στο 2008 θα έχει ξεπουληθεί και ό,τι απέμεινε από την Ολυμπιακή. Το τέχνασμα της ιδιωτικοποίησης, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπει ότι η εταιρεία-σφραγίδα Pantheon, που στερείται ονόματος και άδειας για πτητικό έργο, θα απορροφήσει την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα που τα διαθέτει, για να πουληθεί στη συνέχεια σαν «νέα» Ολυμπιακή με την άδεια της Κομισιόν. Εφοπλιστές και σεΐχηδες λέγεται ότι ενδιαφέρονται για το νέο σχήμα, αφού καμία σοβαρή αεροπορική εταιρεία δεν πλησιάζει στην Ελλάδα.
Ειδικοί σύμβουλοι αποφασίσθηκε να προσληφθούν για να προτείνουν τη μέθοδο… υφαρπαγής από ιδιώτες όλων των σημαντικών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας (Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Κέρκυρας, Ιωαννίνων κ.ά.). Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι ιδιώτες με μικρές επενδύσεις θα εξασφαλίσουν μεγάλα κέρδη…
Η κερδοφόρος εταιρεία κούριερ των ΕΛΤΑ, «ενοχλητική» για τα ιδιωτικά συμφέροντα του κλάδου, αλλά πολύτιμη για τα κρατικά ταχυδρομεία, σχεδιάζεται να εκποιηθεί μέσω «συμμαχίας» με στρατηγικό εταίρο, όχι επειδή υπάρχει κάποια στρατηγική αναγκαιότητα, αλλά επειδή κάποιες ξένες εταιρείες έδειξαν ενδιαφέρον!
«Χρυσά» διόδια στο ΧΑ…
Τεράστια κέρδη θα εξασφαλίσουν όσοι ιδιώτες μεγαλοεργολάβοι έχουν ενταχθεί στα σχήματα που θα κατασκευάσουν μεγάλους οδικούς άξονες με αυτοχρηματοδότηση και με το… αζημίωτο, αφού θα έχουν για πολλά χρόνια την εκμετάλλευση των διοδίων. Οι εταιρείες παραχώρησης, που θα εισπράττουν τα διόδια για την κατασκευή μεγάλων αξόνων, όπως η Ιονία Οδός, θα μπουν και στο Χρηματιστήριο, με αποτιμήσεις που θα εξασφαλίσουν μεγάλες υπεραξίες στους μετόχους τους. Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», η Αττική Οδός του ομίλου Μπόμπολα, που έχει εξελιχθεί σε… νομισματοκοπείο με τη μεγάλη κίνηση στα διόδιά της, ετοιμάζεται να κάνει την εμφάνισή της στο ΧΑ, με αποτίμηση της τάξεως του 1 δισ. ευρώ! Αυτό σημαίνει ότι η συμμετοχή που αναλογεί στον όμιλο Μπόμπολα θα έχει αξία της τάξεως των 700 εκατ. ευρώ.